تغییرات ناگهانی معضل تجارت

جهان صنعت نیوز| فریال مستوفی- در سال‌های بعد از انقلاب یکسری از صنایع ما تعرفه نداشته و در یک رقابت رشد کرده‌اند اما در مقابل یکسری از صنایع ما که همیشه دولت‌ها تلاش کرده‌اند آن را تقویت کنند، با شرایط مناسبی روبه‌رو نیستند.

در هدفمندی واردات از ابزار تعرفه‌ای استفاده می‌‌کنیم تا خواسته‌ها محقق شود. اما به دلیل بی‌ثباتی‌ها‌، نظام تعرفه‌ای نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد. برخی معتقدند سیاست مبارزه با قاچاق کالا زمانی موفق می‌شود که یک کالا وارداتش ممنوع شود.

 همه اینها نشان ‌می‌دهد که قطعا با تعرفه بالا نمی‌توان کیفیت کالای ایرانی را بالا برد. وقتی ‌می‌توانیم این کار را انجام دهیم که رقابت هم در داخل و هم در ورود به بازارهای جهانی وجود داشته باشد.

عملکرد جزیره‌ای

مشکلاتی که تولید ما با آن روبه‌رو است عملکرد جزیره‌ای است تعاملات بین‌المللی ما تقریبا قطع است و کمتر توانسته‌ایم سرمایه‌‌گذاری خارجی جذب کنیم. به‌دلیل نداشتن قراردادهای بلندمدت عملا نتوانسته‌ایم تکنولوژی‌ها روز را وارد کنیم و به‌طور کلی باید بگوییم که تعاملات‌مان با جهان تا حدودی دچار خدشه است.

 بنابراین انگیزه برای صادرات و واردات کالاهای اساسی کاهش ‌می‌یابد. همچنین از اعمال محدودیت‌های جدید برای واردات به نام حمایت از تولید داخلی نیز می‌توان ابراز نگرانی کرد.

تجربه نشان داده که با اعمال محدودیت و ممنوعیت‌ها در واردات کالا و افزایش ارتفاع دیوار تعرفه‌ها نمی‌توان به حمایت از کالای ایرانی پرداخت و دولت باید به سمت رقابت‌پذیر کردن صنایع پیش برود. کسی نمی‌تواند با این شرایط تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرد چون نمی‌داند فردا چه اتفاقی می‌افتد.

موانع توسعه

 این اتفاق یک معضل بزرگ برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است و رغبت آنان برای سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. از این‌رو باید موانع توسعه ساختاری کشور برداشته شود.

 بنابراین اگر محیط سیاسی ناپایداری حاکم است، اگر سیاست‌های کلان اقتصادی نامناسب وجود دارد، اگر امنیت کار اقتصادی کاهش یافته و اگر فساد اداری در کشور بیداد می‌کند، باید به سرعت برای آنها تدبیر کرد.

 افزایش تعرفه واردات به صورت پله‌ای خواهد بود اما تغییرات ناگهانی نمی‌تواند کمکی به وضعیت موجود اقتصاد و تجارت کشور داشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنیادداشت
شناسه : 32451
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا