تنور بازار سرمایه در نیمه دوم تیرماه داغ می‌ماند؟ 

جهان صنعت نیوز| امین بیگانی‌– بازار بورس تهران طی هفته منتهی به ۱۴ تیرماه ۹۸‌، چهار روز کاری را گذراند که طی این چهار روز شاخص کل با رشد اندک ۳۶۶ واحدی مواجه شد و روی ۲۴۸۹۴۳ واحد بسته شد تا هنوز نسبت به گذر از محدوده ۲۵۰ هزار ناموفق ظاهر شود.

جا به جایی نقدینگی

به نظر بازار در تمرکز بر گروه خاصی از بازار نامطمئن است و سرمایه‌گذاران به نسبت درک خود از حرکت پول در حال جا‌به‌جایی نقدینگی هستند که این اتفاق به بازار و شاخص کل فرصت اصلاح یا استراحت زمانی داده است. شاخص هم‌وزن‌ با رشد ۱۵۰۹ واحدی باز هم بالاتر از سقف‌ها و رکوردهای قبلی خود ایستاد و روی ۵۹۸۷۲ واحد بسته شد. هر دو شاخص اگر‌چه در تایم روزانه حال مساعدی ندارند اما در تایم هفتگی روند رو به رشد خود را حفظ کرده‌اند.

ارزش معاملات روزانه بورس و فرابورس طی هفته گذشته بعد از یک دوره نوسانات توانست هفته‌ای بدون نوسان را به ثبت برساند و میانگین روزی دو هزار میلیارد تومان را حفظ کند. اگر‌چه ارزش معاملات خالص طی روزهای آخر هفته افزایشی شد و با توجه به تعطیلات آخر هفته و احتمال اتفاقات سیاسی در تعطیلات، می‌توان این افزایش حجم و ارزش معاملات را نشانه‌ای خوب از واکسینه شدن بازار نسبت به اخبار گوناگون دانست.

نقدینگی‌های سرگردان

ورود نقدینگی‌های سرگردان به بازار سرمایه ادامه دارد. افزایش مراجعه‌کنندگان به کارگزاری‌ها برای صدور کد بورسی کاملا مشهود است که نشانه‌ای از افزایش فرهنگ بورسی شدن جامعه است؛ اتفاقی که اگر درست مدیریت شود می‌تواند رونق چند ساله بورس را تضمین کند.

در این هفته چهار گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، خودرو و سیمان بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند. چهار سهم خساپا، ذوب‌، جم پیلن و سفارس بیشترین ارزش معاملات را طی هفته گذشته از آن خود کرده‌اند. سه سهم وحافظ، نتوس، و گردش به ترتیب حدودا با ۴۶، ۳۹، ۳۸ درصد بیشترین رشد و سه سهم شاراک، ومشان، خلنت به ترتیب حدودا با ۱۸ ،۱۷، ۱۴ درصد بیشترین کاهش را در قیمت پایانی تجربه کردند.

نرخ دلار در بازار آزاد روندی کاهشی را طی کرد و تا ۱۲۸۰۰ تومان کاهش یافت. حمایت‌های نزدیک محدوده ۱۲ هزار تومان برای دلار آزاد محدوده مهمی است. دلار آزاد با تمام خبرهای منفی نتوانست رشد خاصی از خود نشان دهد و این نشان‌دهنده‌ روند اصلاحی آن است.

 اما بر‌عکس دلار نیمایی رشد خود را با شتاب کمتر حفظ کرد و تا ۱۱۴۰۰ نیز صعود کرد که نشان می‌دهد بانک مرکزی در پی همسان‌سازی قیمت‌های دلار در بازارهای مختلف است. حقیقت امر دولت در زمان فعلی به دلیل کاهش در‌آمد ارزی خود از نفت نیاز به حمایت از صادرکنندگان دارد که این امر با واقعی‌تر شدن قیمت دلار صادراتی و افزایش رغبت صادرکنندگان به آوردن دلار به داخل امکان‌پذیر است.

رکود طلا

در همین زمینه شرکت کپلر‌ که یک شرکت ردیابی نفتکش‌هاست، اعلام کرد‌ ایران در ماه ژوئن (خردادماه) ۵۷۳ هزار تن گاز مایع(LNG) صادر کرده است که نسبت به ماه پیش از آن ۳۱ درصد و نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در بازار‌های موازی بورس اما روند برعکس بورس منفی و با رکود همراه است. طلا همسو با دلار در حال کاهش تدریجی است و حتی رشد اونس جهانی نتوانست جلوی کاهش آن را بگیرد. ریسک به ریوارد سکه برای سرمایه‌گذاران دیگر جذابیت خاصی ندارد.

 اگر باز شاهد چرخه پنج ساله گذشته باشیم، سکه به جز نوسانات کوتاه‌مدت، تا مدت‌ها توان عبور از سقف قبلی خود را نخواهد داشت. افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن اگر‌چه قابل توجه بوده است اما کاهش قدرت خرید می‌تواند این بازار را وارد رکود چند ساله کند، اتفاقی که طی سال‌های ۹۳ تا ۹۷ شاهد بودیم و این چرخه باز می‌تواند تکرار شود.

به نظر رکود در املاک تجاری می‌تواند بیش از ملک‌های مسکونی شکل بگیرد. شکل‌گیری کسب‌و‌کارهای اینترنتی و خانگی می‌تواند از جمله دلایل این اتفاق باشد.

تشدید جنگ تجاری

نفت برنت طبق پیش‌بینی با تمام اخبار مثبت نتوانست مقاومت ۶۷ دلار را بشکند و تا ۶۲ دلار نزول کرد و عاقبت در کانال ۶۳ دلار آرام گرفت. اوپک طی نشست آخر توافق کاهش تولید ۲/۱ میلیون بشکه‌ای نفت اوپک و نوپک را تمدید کرد ولی به نظر بازار جهانی هنوز نگران تشدید جنگ تجاری و شروع رکود اقتصادی است.

مهم‌ترین خبر هفته البته در حوزه نفت برای ایران، توقیف نفتکش ایران به دست نیروی دریایی انگلیس به بهانه دور زدن تحریم‌های سوریه بود. این اتفاق البته به دستور آمریکا و در تنگه جبل‌الطارق در محدوده آبی اسپانیا اتفاق افتاد.

نفتکش البته به جای عبور از مسیر نزدیک‌تر در کانال سوئز با دور زدن آفریقا سعی داشته است خود را به سوریه برساند که به نظر تهدیدات منطقه‌ای در دریای سرخ می‌تواند دلیل این حرکت باشد.

افزایش سطح غنی‌سازی

به هر حال این اتفاق پیامی روشن از سمت اروپا و مخصوصا انگلیس برای ایران داشت که طی هفته گذشته سطح غنی‌سازی خود را در چارچوب برجام بالاتر برده بود.

تنش‌ها میان ایران و اروپا بعد از ناتوانی اروپا در پایبندی به تعهدات خود در چارچوب برجام رو به افزایش است. روحانی رییس‌جمهور ایران اعلام کرده است که ایران از ۱۶ تیرماه سطح غنی‌سازی را تا مقداری که نیاز باشد افزایش خواهد داد. البته قابل ذکر است که سطح فعلی اورانیوم غنی شده ایران کمی بالاتر از ۳۰۰ کیلوگرم است

. این مقدار تا قبل از برجام به ۷۱۴۵ کیلوگرم رسیده بود. مقدار حداقلی برای ساخت یک بمب اتم برابر با ۱۵۰۰ کیلوگرم است که تا رسیدن به این مقدار فاصله زیاد است و به همین دلیل واکنش‌ها نسبت به این افزایش تا الان آرام بوده است.

اثر برگزاری مجامع

اما در هفته پیش رو بازار شاهد توقف تعدادی از سهم‌ها برای برگزاری مجامع خواهد بود. شرکت‌های بسیاری تا پایان تیرماه به مجمع عمومی سالانه خواهند رفت تا سود حاصل از یکسال فعالیت خود را بین سهامداران تقسیم کنند.

البته برای بعضی شرکت‌ها اگر سودی وجود داشته باشد!‌ به هر حال سر‌آمد توزیع سود در این موقع از سال شرکت‌های معدنی، پتروشیمی، پالایشی و سرمایه‌گذاری هستند. در این روزهای خوب بازار شرکت‌هایی که سود‌سازی مناسبی دارند، معمولا پس از تقسیم سود در مجمع، گپ حال از تقسیم سود را پر می‌کنند که این خود دلیلی برای افزایش تقاضا در این‌گونه سهم‌ها شده است.

بازار در نیمه دوم تیرماه به استقبال گزارش‌های فصلی شرکت‌ها، که اکثرا گزارش‌های سه ماهه است، خواهد رفت. سود‌سازی مناسب با افزایش نرخ‌ها می‌تواند باعث افزایش حاشیه سود این شرکت‌ها شود.

توصیه به سرمایه‌گذاران

همزمانی انتشار این گزارش‌ها با انتشار گزارش‌های تولید و فروش تیرماه شرکت‌ها می‌تواند چشم‌انداز بازار نسبت به افزایش سود‌ها را روشن‌تر کند. بحث محدود کردن نوسانات در بازار پایه و افزایش محدوده نوسان در شرکت‌های شناخته شده و سود‌ساز بازار می‌تواند بستر کاهش سفته‌بازی و افزایش اعتماد به بازار سرمایه را فراهم کند.

 اتفاقی که به نظر در دستور کار سازمان قرار گرفته است. جمیع این عوامل نشان می‌دهد بازار سرمایه هنوز داغی گذشته خود را حفظ کرده و می‌تواند در تایم هفتگی صعود خود را حفظ کند. اما تنش‌های سیاسی احتمالی از یکشنبه پیش رو می‌تواند نوساناتی را به بازار تحمیل کند.

 البته که به سرمایه‌گذاران عزیز توصیه می‌کنم با داشتن استراتژی مشخص و با دانش و آگاهی در سهام شرکت‌های سود‌ساز و شناخته شده بازار، سرمایه‌گذاری کنند و به دور از هیجانات در سهم‌های سفته‌بازانه، چاشنی صبر را همراه خود داشته باشند و یادمان باشد سرمایه‌گذاری شکست دیگران در بازی آنها نیست، سرمایه‌گذاری کنترل خود در بازی خود‌مان است.

تحلیلگر بازار سرمایه

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهیادداشت
شناسه : 32487
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا