ارز دولتی برای خودکفایی در تولید لاستیک استفاده شود
جهان صنعت نیوز| ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات تولیدکنندگان تایر، گفت: خودرو مجموعهای متشکل از قطعاتی مانند صندلی، بدنه، لاستیک و.. است؛ با اعمال تحریمها از یک سو تامین مواد اولیه وارداتی با مشکل روبه رو شد و از سوی دیگر آلومینیوم، مس، آهن، مواد الکترونیکی و پتروشیمی گران شد بنابراین قیمت تمام شده تولید تایر افزایش چند برابری پیدا کرد.
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه و نبود حمایت از واحدهای تولیدی در برابر واردات را از جمله مشکلات صنعت تایر دانست و افزود: در صورتی که برای واردات مواد اولیه موردنیاز تولید لاستیک ارز دولتی تخصیص داده نشود تولیدکنندگان نمیتوانند لاستیک باکیفیت و باقیمت مناسب تولید کنند.
وی با بیان اینکه باید از ارز دولتی برای خودکفایی در تولید لاستیک استفاده شود، اظهار کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک و عدم تخصیص ارز دولتی به تولیدکنندگان داخلی -متناسب با نیاز و ارزبری تولید لاستیک- مصداق بارز تبعیض است این عملکرد همانند آن است که برای واردات خودرو ارز دولتی تخصیص یابد اما از پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به تولید چهارچرخها خودداری شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه پرداخت ارز دولتی به تولیدکنندگان تایر باید با توجه به وابستگی و میزان ارزی آنها باشد، خاطرنشان کرد: برای رونق تولید باید مشوقهایی در نظر گرفته شود تا زمینه برای اشتغالزایی فراهم شود و از ضرر تولیدکننده نیز جلوگیری شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید به تولید داخل بها داد، ادامه داد: در صورتی که به ازای تولید هر کیلوگرم تولید لاستیک یک دلار ارز تخصیص داده میشود برای تشویق تولیدکننده این اعتبار باید دوبرابر شود.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، به زعم رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر کشور تولیدکنندگان برای هر کیلوگرم تایر یک دلار دریافت میکنند و باقی مواد اولیه را در داخل کشور تهیه میکنند، اما یک تاجر برای واردات یک کیلوگرم لاستیک، ۳.۵ تا ۴.۵ دلار هزینه میکنند.
اقتصاد کلان
لینک کوتاه :