گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد؛

وضعیت قرمز تورمی در سیستان و بلوچستان

گزارش ها مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم در دی ماه دوباره صعودی شده است. تورم ماهانه به ۴.۳ درصد افزایش پیدا کرده و تورم نقطه به نقطه دوباره به بالای ۵۰ درصد رسیده است. با این وجود،‌ استان سیستان و بلوچستان در میان استان های کشور شرایط تورمی سختی را تجربه می کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ آخرین گزارش مرکز آمار حاکی از این است که تورم نقطه به نقطه کل خانوارهای کشور در دی ماه امسال به ۵۱.۳ درصد رسیده است. عددی که در مقایسه با آذر ماه افزایش بیش از ۲.۸ واحد درصدی را نشان می‌دهد. به بیان دیگر، هزینه خانوارهای کشور به طور میانگین در دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۱.۳ افزایش یافته است.

همچنین تورم ماهانه در دی ماه افزایش ۲.۴ واحد درصدی را نسبت به آذر تجربه کرد و دوباره به بالای ۴ درصد رسید. در اولین ماه زمستان تورم ماهانه ۴.۳ گزارش شده است.

سیستان و بلوچستان رکورددار گرانی

نگاهی به تغییرات شاخص قیمت در استان‌های کشور نشان می‌دهد، سیستان و بلوچستان از این حیث رکورددار بوده است. تورم نقطه به نقطه این استان در دی ماه به ۶۶.۷ درصد رسید. این بالاترین تورم نقطه به نقطه ثبت شده در میان استان‌های کشور محسوب می‌شود.

خراسان شمالی با ۵۸.۷ درصد و آذربایجان غربی با ۵۶.۴ درصد در رتبه‌های بعدی بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه قرار دارند.

در نقطه مقابل، استان بوشهر کم‌ترین تورم نقطه به نقطه را در میان استان‌های کشور تجربه کرد. تورم نقطه به نقطه این استان در اولین ماه زمستان ۴۳.۹ درصد گزارش شده است.

زنجان با ۴۶.۲ درصد و گیلان با ۴۶.۷ درصد در رتبه‌های بعدی کم‌ترین تورم نقطه به نقطه قرار دارند.

تورم ماهانه و بازهم سیستان و بلوچستان

در میان استان‌های کشور، بازهم سیستان و بلوچستان بالاترین تورم ماهانه را ثبت کرده است. تورم ماهانه در این استان در اولین ماه زمستان ۵.۶ درصد گزارش شده است.

استان گیلان و قزوین با ۵.۴ درصد در رتبه های بعدی بالاترین تورم ماهانه قرار دارند.

در نقطه مقابل استان کرمان توانست کم‌ترین تورم ماهانه دی ماه را به نام خود ثبت کند. تورم ماهانه در این استان ۲.۱ درصد گزارش شده است. هرمزگان با ۲.۷ درصد و سمنان با ۳.۱ درصد در رتبه های بعدی کم‌ترین تورم ماهانه قرار دارند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویژه اقتصاد کلان
شناسه : 326371
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا