چه کسی پشت فرمان خودرو خواهد نشست؟
صنعت و بازار خودرو همواره از موضوع قیمتگذاری دستوری رنج میبرد. نه تولیدکننده و نه مصرفکننده از وضعیت راضی نیستند و عرضه خودرو در بورس قرار بود این مساله را تا حدی برطرف کند.
به گزارش جهان صنعت نیوز: روز گذشته انتشار نامهای از سمت شورای رقابت که مخاطب آن رییس سازمان بورس بود، باز هم کلاف عرضه خودرو در بورس را پیچیده کرد.
شورای رقابت در نامه خود عنوان کرده بود در بین خودروهایی که تاکنون در بورس کالا عرضه شدهاند، به جز دو محصول هایما و تارا، مابقی مشمول بازارهای انحصاری میشوند و عرضه آنها در بورس کالا مجاز نیست.
رویارویی وزارت اقتصاد و صمت با شورای رقابت
از زمان عرضه خودرو در بورس کالا این دومین بار است که شورای رقابت چنین ادعایی را منتشر میکند و مدعی قیمتگذاری دوباره محصولات خودروسازان میشود.
اما وزیر اقتصاد نسبت به این مساله واکنش نشان داد و گفت: این امر یک سازوکار است و دولت برای تامین منفعت مردم در این زمینه دو اقدام را در دستور کار داشته است؛ یکی اقدامات ناظر به حوزه عرضه و یکی اقدامات ناظر به کوتاهکردن دست دلالان از این عرصه بود.
وی یادآور شد: یکی از راههای کوتاهکردن دست دلالان، عرضه خودرو در بورس کالاست که آمارها نشان میدهد از روشهای قبلی موثرتر است. اگر کارشناسان اقتصادی روشهای دیگری هم ارائه دهند، استقبال میکنیم.
خاندوزی تاکید کرد: دیروز بیش از ۲۷۵۰ میلیارد تومان قیمت خرید خودرو کمتر از قیمت خرید در بازار آزاد بود و این میزان در جیب مردم باقی ماند. وزارت صمت هم در پی زمانبندی منظم برای عرضه خودرو در بورس کالاست.
در ادامه وزیر صمت نیز با انتقاد از نامه شورای رقابت گفت: نامه شورای رقابت به دست وزارت صمت نرسیده است؛ این درحالی است که ادامه روند عرضه خودروها در بورس کالا بسته به نظر خود خودروسازان و سازمان بورس است و وزارت صمت دخالتی در این موضوع نخواهد داشت.
بورس کالا در شرایط کنونی بهترین راهکار است
حال سوال اینجاست که دلیل مخالفتها با ورود خودرو به بورس دقیقا از کجا ناشی میشود؟ در حالی که گزارش عملکرد خودروییها نشان میدهد که از میزان زیان آنها کاسته شده و میتوان امیدوار بود که این روند به سودآفرینی آنها کمک کند، چرا باید با ورود خودرو در بورس مخالفت کرد؟
در این زمینه نیما غلامرضایی کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با «جهانصنعت» میگوید: عرضه خودرو در بورس اگرچه یک راهکار همیشگی و البته تجربهشده در دنیا نیست، اما در وضعیت فعلی این راهکار از قیمتگذاری دستوری بهتر است.
وی میافزاید: در هر حال اگر خودروساز، محصول خود را با قیمت منطقی مطابق با فرآیند عرضه و تقاضا به فروش برساند میتواند با تزریق سرمایه حجم تولید خود را افزایش دهد و در نهایت بازار به تعادل قیمتی نزدیکتر میشود.
غلامرضایی با اشاره به موضوع سنگاندازی دلالها در مسیر عرضه بورس میگوید: واقعیت این است که به هر حال عدهای از سرکوب قیمت سود میبرند هرچند نمیتوان همه مخالفتها با عرضه خودرو در بورس را ذینفعانه دانست. با این حال این روند به ضرر مافیای شکلگرفته در بازار است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، برخی از شرکتها سهامی عام بوده و تعداد زیادی سرمایهگذار و سهامدار دارند و حتی برخی در دسته سهام عدالت هستند. لذا طیف گستردهای از مردم عملا ذینفع این شرکتها به شمار میروند و هر چقدر بخواهیم سودآوری این شرکتها را به بهانههای مختلف کاهش دهیم، نهایتا این روش به اسم مردم ولی به کام دلالها تمام میشود.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور میشود: طی این سالها قیمتگذاری دستوری ثمری جز شکل گرفتن بازارهای سیاه و آشفتگی در بازارها به همراه نداشته است. موضوعی که متاسفانه همچنان نسبت به آن اصرار میشود.
غلامرضایی همچنین تاکید کرد: در خیلی از کشورها عملا عرضه خودرو بهترین حالت نیست، چندان هم تجربه نشده است، با این حال برای شرایط فعلی و صنعت خودرو این بهترین راهکار در جهت نفع تولیدکننده و مصرفکننده خواهد بود.
تعیین تکلیف شورای رقابت برای عرضه خودرو در بورس، امکانپذیر نیست
همچنین سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن گفت: شورای رقابت نمیتواند برای عرضه خودرو در بورس تعیینتکلیف کند، چرا که اگر این گونه باشد طبیعتا باید برای مواد اولیه و قطعات خودرو هم قیمت دستوری تعیین کند که این موارد برخلاف سیاستهای اقتصادی است.
روحاله عباسپور در گفتوگو با ایرنا درباره نامه شورای رقابت به سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر لغو عرضه برخی از خودروها در بورس کالا گفت: اگر شورای رقابت بخواهد برای عرضه خودرو تعیین تکلیف کرده و برای خودروسازان قیمت دستوری تعیین کند، باید برای مواد اولیه و قطعات خودرو هم قیمت دستوری بگذارد. اینگونه نمیشود که خودروسازان با قیمت آزاد مواد اولیه و قطعات خریداری کنند و شورای رقابت برای عرضه و قیمت آنها، سازوکار مشخص کند. این موضوع باعث میشود صنعت خودرو همچون سالهای قبل دچار آسیب شود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن گفت: ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندههای خودرو در خاورمیانه محسوب میشود و عرضه خودرو در بورس کالا، مزیت بزرگ برای کشور به شمار میآید، اما نگرانی عمده ما در صنعت خودرو کیفیت و قیمت است که سازمان بورس باید سازوکاری طراحی کند تا با کنترل و تعادل قیمت، کیفیت را افزایش دهد.
نماینده مردم قزوین بیان کرد: رشد و استمرار عرضه خودرو در بورس کالا، دست دلالان این حوزه را قطع، سوداگری در این صنعت را حذف کرده و باعث شفافیت معاملات و حمایت از مصرفکنندگان میشود.
اخبار برگزیدهبورسلینک کوتاه :