هزینه های سربار را کاهش دادیم

جهان صنعت نیوز| به باور بیشتر کارشناسان اقتصادی، آنچه صنایعی همچون صنعت خودرو را از توسعه و دستیابی به ارزش افزوده بالا بازداشته است، به مدیریت و رانت دولتی بر می گردد. به عبارتی تا زمانی که خصوصی سازی در این حوزه به طور واقعی انجام نشود و تفکر دولتی بر این سیستم حاکم باشد، نمی توان توقع پیشرفت صنعت خودروسازی را داشت.

 این در حالی است که به عقیده برخی دولتمردان، واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی نه تنها مشکلات فعلی را برطرف نمی‌کند بلکه موجب تشدید مشکلات نیز می‌شود و در بازار انحصار ایجاد می کند. از این رو شاهد این هستیم که حتی برخی شرکت های دولتی خودروسازی نیز که به بخش خصوصی واگذار شده اند نیز از آفت های دولتی در امان نمانده اند و همواره مورد هجوم برخی جوسازی های منفی قرار دارند. موضوعی که به گفته عضو هیئت مدیره گروه بهمن، تنها سنگ اندازی در راه خصوصی سازی و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی است.

به گفته مرتضی شفیعی، دو آیتم برای خصوصی سازی وجود دارد که مورد اتفاق همگان است؛ اول اینکه اهلیت وجود داشته باشد و آیتم دوم این است که حتی الامکان اشخاص حقیقی، امر را در دست داشته باشند چراکه اگر نهادها متولی امر شوند این خود یک مدل دولتی خواهد بود و این دو آیتم در گروه بهمن وجود دارد.

بخش خصوصی را از پا در آورده اند

مدیر عامل شرکت بهمن دیزل در نشست خبری گروه بهمن با موضوع عملکرد این گروه پس از خصوصی سازی با بیان اینکه گروه بهمن در اوایل سال ۹۵ طی مراحلی توسط بخش خصوصی خریداری شد، گفت: به دلیل برخی دیدگاه های نادرست مدیریتی، خصوصی سازی به خوبی در کشو ما انجام نشده  است.

مهندس مرتضی شفیعی اظهار کرد: در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا شرکت های بزرگ خودروسازی با تفاهم با یکدیگر، بر اساس منافع مشترک به همکاری می پردازند اما در کشور ما چنین اقدامی انجام نمی شود. حتی در مورد برخی شرکت ها مانند گروه بهمن خودرو که خصوصی سازی شده است نیز جوسازی هایی انجام می شود.

وی با بیان اینکه در ایران همه می گویند که ما نگران انحصار هستیم، افزود: برخی افراد بر این عقیده هستند که اگر بخش خصوصی سر کار بیاید، انحصار ایجاد می شود. در واقع با شعار ضد انحصار، بخش خصوصی از پا در آمده است.

این فعال صنعت خودرو با تاکید بر اینکه بهره وری و بقا از پایه های مهم خصوصی سازی هستند، بیان کرد: زمانی که یک شرکت قطعه ساز ۵۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می دهد، نمی توان این عملکرد را انحصار نامید بلکه این برندسازی است که در بازار انجام شده است.

تنگ نظری برخی مسوولان

شفیعی با اشاره به نظریه آدام اسمیت پدر علم اقتصاد مبنی بر ایجاد فضای سالم و کاملا رقابتی در بازار اظهار کرد: اگر این شرایط مهیا شود، دیگر نیازی به دخالت دولت نیست.

وی خاطرنشان کرد: به علت تنگ نظری برخی مسوولان و یا رقبا، اتلاف وقت زیادی در حوزه خصوصی سازی انجام شد. بر این اساس ۵۰ درصد وقت بخش خصوصی در این جهت صرف شد که خودش را به دیگران اثبات کند.

مدیر عامل شرکت بهمن دیزل  با بیان اینکه ما هزینه های سربار را کاهش دادیم،  گفت: اگر بخش خصوصی اهلیت داشته باشد، نه تنها کاربلد است و نیروی سفارشی جذب نمی کند بلکه نیروهای فنی خود را حفظ می کند و در جهت رشد و بقا حرکت می کند.

شفیعی با تاکید بر خصوصی سازی افزود: مدل فکری بخش خصوصی است که برخی شرکت های دولتی را نیز به موفقیت می رساند. چراکه این شرکت ها بر اساس مدل فکری بخش خصوصی به این موضوع اذعان داشتند که باید خرج خودشان را خودشان در بیاورند. البته حتی این شرکت ها نیز آفت دولتی داشتند.

گرانی مهم نیست

وی در بخشی از صحبت های خود به قدرت خرید مردم نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که قدرت خرید مردم رشد کند، گرانی اهمیتی ندارد. اما زمانی که قدرت خرید مردم متناسب با تورم و رشد قیمت ها بهبود پیدا نمی کند، مردم احساس فقر می کنند.

مدیر عامل شرکت بهمن دیزل با بیان اینکه ما یاد گرفتیم که در شرایط بحران چگونه عمل کنیم، اظهار کرد: به محض اینکه به دلیل تحریم ها تولید ما به یک سوم رسید، استارت تولید محصول جدید با حداقل سرمایه گذاری را زدیم. اما آنچه بیشتر از تحریم ها، موجب نگرانی و سلب آسایش تولیدکنندگان شده است، به تصمیمات داخلی بر می گردد.

به گفته شفیعی، در کشور ما سرمایه گذاران در کلام تشویق می شوند اما در عمل با مشکلات زیادی روبرو می شوند که دیدگاه منفی و کنترل بخشی از آنها است.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: دخالت دولت و قیمت گذاری های فعلی با ساختار خصوصی جور در نمی آید.

سورپرایز شدیم!

وی در ادامه با اظهار تاسف از تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران بیان کرد: اگرچه در حال حاضر نیز جدود ۶ تا ۷ محصول جدید را وارد سیستم کرده ایم اما اگر تحریم ها نبود، همین امسال ۱۳ محصول جدید را به بازار معرفی می کردیم.

مدیرعامل بهمن دیزل گفت: اگر تحریم وجود نداشت، در بهمن موتور امسال ۹۸ هزار تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می شد اما تحریم از سال گذشته تیراژ تولید را کاهش داده است.

شفیعی افزود: در حوزه تجاری در حالی که سهم شرکت از بازار به ۳۷ درصد رسیده بود، این سهم را به ۵۰ درصد افزایش دادیم اما با در نظر گرفتن تحریم، دوباره این سهم را کاهش دادیم تا درصد بقای شرکت نیز افزایش پیدا کند.

مدیر عامل شرکت بهمن دیزل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برای مقابله با تحریم تمهیداتی لازم را نیندیشیده بودید، گفت: ما تصور می کردیم که ترامپ بلوف می زند. این در حالی است که اروپا به شدت حامی برجام بود.

این متخصص حوزه خودرو افزود: بخش خصوصی شرایط اقتصادی کشور را پیش بینی کرده بود که حالا با وجود مشکلات داخلی و خارجی قادر به تولید هستیم اما واقعیت این است که تحریم را پیش بینی نکرده بودیم و با عکس العمل ترامپ نه تنها ما بلکه مسوولان اتحادیه اروپا نیز سورپرایز شدند.

ایمیل قطع همکاری ژاپنی ها

عضو هیئت مدیره گروه بهمن با بیان اینکه دو ساعت پس از صحبت های ترامپ، دو شریک مهم ما که ژاپنی بودند ایمیل قطع همکاری ارسال کردند، گفت: شرکت های طرف همکاری ما نه تنها در این ایمیل اعلام کردند که از ادامه همکاری معذور هستند بلکه از ما درخواست کردند که پیغامی هم برای آنها نفرستیم.

وی ادامه داد: گاهی شرکت های خارجی به دلیل تحریم و قطع همکاری اظهار تاسف می کنند اما سوال آنها این است که با وجود تحریم ها از چه راهی قرار است پول را به دست ما برسانید.

شفیعی با اشاره به فشار ناشی از تحریم ها گفت: شرکت های خودروسازی بزرگ دنیا نظیر فورد و جنرال موتورز اگر دو ماه تحریم شوند، قطعا نمی توانند به ادامه فعالیت بپردازند چرا که بسیاری از قطعات مورد نیاز این شرکت ها از چین و هند وارد می شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 32796
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا