جاده صعود از بودجه ۱۴۰۲ می گذرد؟؛

استراحت شاخص کل پس از ماشین بازی بورسی ها

دومین هفته بهمن‌ماه هم برای بورس با ریزش آغاز شد تا همچنان ترکش‌های اختلاف بر سر عرضه خودرو در بورس کالا، شاخص را منفی کند. حال باید دید در ادامه می‌توان به بازگشت روند منفی بازار امیدوار بود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ شاخص کل بورس اولین روز هفته را با افت ۱۱ هزار و ۸۷۵ واحدی آغاز کرد و به عدد یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز دیروز ۸ هزار و ۲۹۰ واحد افت کرد و به عدد ۵۰۴ هزار و ۲۰۰ واحد رسید.

همچنین ارزش معاملات خرد سهام در روز شنبه به کانال ۷ هزار میلیارد تومانی کاهش یافت.

در بین صنایع، خودرو و قطعات، املاک و مستغلات و فلزات اساسی و در بین نمادها کرمان، خودرو و خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

در روز شنبه، شاهد ادامه خروج پول اشخاص حقیقی از بازار سهام بودیم. به مانند آخر هفته حدود یک هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد و یک خروج پول بیش از هزار میلیارد تومانی دیگر را شاهد بودیم.

جدال خودرویی

به نظر می‌رسد همچنان سایه نامه شورای رقابت برای جلوگیری از عرضه خودرو در بورس، بر سر شاخص وجود دارد.

هرچند که بعد از رشدهای پی‌در‌پی اصلاح قیمتی طبیعی بود، اما با این حال به دلیل تجربه‌های غم‌انگیز سال ۹۹ همچنان سرمایه‌گذاران با هر تکانه و ریسکی دست خود را روی کلید فروش فشار می‌دهند.

پیشنهادهای بورسی ها برای بودجه

در عین حال سازمان بورس اوراق بهادار پیشنهاداتی را به مجلس برای اصلاح بودجه سال آتی ارائه کرده است.

از مهم‌ترین موارد آن می‌توان به تعیین سقف ۴ هزار تومانی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، خروج خودروسازان از مکانیسم قیمت‌گذاری دستوری و عرضه ۵۰ درصدی تولیداتشان در بورس کالا، الزام دولت به جبران خسارت شرکت‌ها و صنایع ناشی از قطعی گاز، برق و قیمت‌گذاری دستوری و همچنین تسویه بدهی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورویی دولت به اوره‌ساز‌ها اشاره کرد.

پیشنهادات سازمان بورس که تماما به نفع تولید‌کننده و در نتیجه به نفع سهامداران است قرار است در مجلس بررسی شود.

به نظر می‌رسد اگر این پیشنهادات به صورت حداکثری اعمال شود می‌تواند جان تازه‌ای به بازار سرمایه ببخشد و اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران را بازیابی کند.

اصلاح قیمتی یا تاثیر اخبار

در هفته گذشته، بورس تهران پس از یک‌ماه صعود پی‌در‌پی، در آغاز دومین ماه زمستان، رنگ سرخ به خود گرفت. شرایط نماگر اصلی و همتای هم‌وزن آن تا جایی سخت شد که روز چهارشنبه، رکورد بیشترین خروج پول حقیقی از ابتدای سال ۱۴۰۱، شکسته شد. این روند در روز شنبه هم ادامه داشت. اما بر سر دلایل ریزش بورس همچنان اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو  با «جهان صنعت» در خصوص دلایل ریزش شاخص بورس طی روزهای گذشته می‌گوید: شاخص بازار بورس طی دو ماه اخیر رشد قابل توجهی کرده بود و شاخص به محدوده و مرز ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد رسید که عرضه‌ها در این مقطع زیاد شد. در این بین اخبار مربوط به اما و اگرهای عرضه خودرو در بورس و موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مزید بر علت شد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: واقعیت این است که یکی از لیدرهای اثرگذار در بازار سهام خودرویی است که با فشار فروش عجیبی روبه‌رو شد که در این چند روز نیز بیشتر شد. اما در مجموع بخشی از این ریزش‌ها ناشی از اصلاح قیمتی است، چرا که از لحاظ چارتی و قیمتی نمی‌شود که بازار همواره صعودی باشد و این به نفع کلیت بازار نیست.

غفوری تاکید می‌کند: به لحاظ قیمتی صنایع نیاز به استراحت داشتند که برای ادامه روند لازم است. پیش از این هم پیش‌بینی کرده بودیم که نوسان در بازار رخ خواهد داد. اما با روند تورم و نقدینگی موجود در اقتصاد روند بازار صعود خواهد بود.

وی تصریح کرد: شاخص بازار بورس می‌تواند با یک استراحت موقت بین محدوده مقاومتی۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۱میلیون و ۵۵۰ برای شاخص کل از آن طرف جان دوباره بگیرد. بازار در این محدوده بسیار ارزنده خواهد بود و بعید است چنین اخباری بتواند فشار مضاعفی ایجاد کند.

غفوری با بیان اینکه ریسک سیستماتیک و سیاسی غیرقابل پیش‌بینی تنها عامل موثر در تغییر روند صعودی است، می‌افزاید: اصلاح بازار ناشی از افزایش قیمت آن بوده و اخبار تنها به این فرآیند کمک کردند. اما در مجموع استراحت سهام طبیعی است.

وی همچنین تعیین زمان برای رشد شاخص را پیشگویی‌های غیرتخصصی دانست و افزود: باید طبق معیارهای فعلی تحلیل کرد. برخی تحلیلگران معتقد بودند سقف شاخص کل به زودی شکسته می‌شود که نشد. بنابراین تحلیل‌ها باید بر اساس داده‌های موجود باشد.

غفوری همچنین در خصوص تاثیر ادامه عرضه خودرو در بورس بر شاخص کل می‌گوید: واقعیت این است که صنایع خودروسازی زیان‌ده هستند و وضعیت خوبی ندارند. این لاتاری ایجادشده نه برای مردم و نه برای تولیدکننده نفعی ندارد. معلوم نیست چه کسانی از این فرآیند اشتباه قرعه‌کشی سود می‌برند.

وی یادآور می‌شود: مصرف‌کننده و سهامداران از این وضعیت نفعی نمی‌برند، اما بی‌تردید عرضه بیشتر خودرو در بورس کالا می‌تواند هم به نفع مردم باشد و هم صنایعی که این همه سال دچار مشکل و زیان هستند. اگر اجازه عرضه داده شود تحول بزرگی در بازار سرمایه نیز رخ خواهد داد.

بورس
شناسه : 328545
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا