اعمال نظر در صورت‌های مالی بانک ها به جای رعایت استانداردهای IFRS

جهان صنعت نیوز|   عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به الزام بانک ها به رعایت استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS، گفت: بانک ها برخی از این استانداردها را رعایت می کنند، اما از خلأهای قانونی داخلی برای تطابق با قوانین IFRS استفاده می‌کنند، چراکه اگر صورت‌های مالی بانک ها و شرکت ها واقعی و حقیقی بود، اکنون نباید وارد رکود اقتصادی و رکود تورمی می‌شدیم.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در صورت‌های مالی شرکت ها و بانک ها بیش از اینکه استانداردهای بین المللی همانند IFRS  اعمال شود نظر مدیران لحاظ می شود، افزود: متاسفانه در حوزه رعایت و اجرای استانداردهای IFRS توسط بانک ها  و شرکت ها سخت گیری لازم صورت نمی پذیرد.

وی ادامه داد: استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS به گونه ای است که بانک‌های ایران می‌توانند بخشی از آنها را رعایت و تعدادی را اعمال نکنند و در واقع تعدادی از این استانداردها را نادیده بگیرند.

آقاپور با بیان اینکه اعمال مدیریت ها در صورت‌های مالی بیشتر بانک ها و شرکت های کشور رخ می‌دهد، تاکید کرد: تا زمانی که در کشور واقع گرا نباشیم و چشم های خود را بر روی حقیقت ها بسته و شاخص صحیحی از اطلاعات و آمایش آن  نداشته باشید، هیچکدام از برنامه ریزی هایی که برای اهداف بلند مدت انجام می‌دهیم، عملیاتی نخواهند شد و حتی در روزمرگی ها نیز دچار چالش می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای IFRS باید ابتدا اطلاعات دقیق و آمار  مورد نیاز را از بانک‌ها کسب کنیم، افزود: بانک‌ها را باید از مرز تهدید با توجه به منفی بودن کفایت سرمایه آنها خارج کنیم و زمانی که به شرایط عادی بازگشتند از آنها خواسته شود که این استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی را رعایت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بانک ها همانند شخص یا اشخاصی هستند که جراحت بزرگ برای آنها ایجاد شده است، لذا باید ابتدا خونریزی آنها را بند آورده و پس از آن درباره کمبود ویتامین ها بحث شود، براین اساس باید در شرایط کنونی ابتدا بانک‌ها را از فضای کنونی دور کرد و سپس از آنها خواست که استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی IFRS را رعایت کنند./

اقتصاد کلان
شناسه : 32907
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا