سیاست های جدید اردوغان؛

ترکیه طلایی می شود

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد که این کشور قصد دارد تولید طلای خود را افزایش دهد تا از این طریق اتکای به واردات را کمتر کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز: اردوغان در مراسم افتتاحیه معدن طلای گوبرتاس در غرب آناتولی عنوان کرد: تولید طلای ما که در سال ۲۰۰۰ تقریبا صفر بود، رکورد تاریخی خود را با تولید ۴۲ تن طلا در سال ۲۰۲۰ شکست. طبق داده‌های پنج سال گذشته، میانگین تولید طلای ترکیه به حدود ۳۵ تن رسیده است.

داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد این معدن جدید که در غرب ترکیه واقع شده تولید ۶.۵ تن طلا به صورت سالانه را در دستور کار دارد.

اردوغان در این مراسم تصریح کرد: با اکتشافات جدید، هدف ما افزایش تولید است. این امر از نظر تراز تجاری خارجی دارای اهمیت است. ترکیه برای سال‌های متمادی نتوانست از پتانسیل خود در زمینه فلزات گرانبها بهره ببرد و به بهانه حفظ محیط زیست مورد توطئه‌های بسیاری قرار گرفته است.

تحلیل‌گران بر این باورند که اردوغان قصد دارد در مورد فلزات گرانبها استقلال بیشتری داشته و واردات خود را در این زمینه بکاهد.

اردوغان در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: صادرات مواد معدنی ما در سال گذشته ۹.۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و به ۶.۵ میلیارد دلار رسید و ما در این زمینه هم رکورد تاریخ جمهوری را شکستیم. در این رابطه سهم صنایع معدنی خود را در تولید ناخالص داخلی از ۱۱ میلیارد لیر ترکیه به ۹۳ میلیارد لیر در ۱۴ سال گذشته افزایش داده‌ایم.

ترکیه در سپتامبر شاهد افزایش ۵۴۳ درصدی واردات طلا به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار بود و همزمان تورم سالانه به بالاترین سطح خود در ۲۴ سال گذشته یعنی به قله ۸۳.۴۵ درصدی رسیده بود. بانک مرکزی ترکیه یکی از معدود بانک‌های مرکزی بود که در سال ۲۰۲۲ با کاهش نرخ بهره، آن را از ۱۴ درصد به ۹ درصد رساند.

بانک مرکزی این کشور همچنین خرید طلا را در سال گذشته افزایش داد و ۳۱ تن طلا به ذخایر خود در سه ماهه سوم اضافه کرد که ذخایر طلای این کشور را به ۴۸۹ تن رساند.

 

اخبار برگزیدهطلا و ارز
شناسه : 329611
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا