بر اساس گزارش اکونومیست؛

راز بزرگ چین؛ چند نفر به خاطر کرونا جان خود را از دست دادند؟

چین پس از مدت‌ها سیاست کرونا صفر و قرنطینه‌های سختگیرانه را کنار گذاشت. موضوعی که منجر به افزایش آمارهای مرگ و میر ناشی از کرونا شد. هرچند مقامات دولتی می ‌گویند تعداد فوتی‌های موج اخیر کرونا حدود ۸۰ هزار نفر بوده است اما به نظر می رسد که عدد واقعی تلفات بسیار فراتر از این‌ها باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: به نظر می رسد که موج اخیر شیوع کرونا در چین فروکش کرد‌ه‌است. آنگونه که مقامات دولتی می گویند، در این موج بیش از ۸۰ درصد از جمعیت چین به این ویروس مبتلا شدند. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین ماه گذشته گفته بود که سیاست‌های این کشور برای مبارزه با کرونا تا مدت‌ها در تاریخ باقی خواهد ماند و الگوی سایر کشورها خواهد بود. او تاکید کرده بود که دولت چین بیش‌ترین تلاش ممکن را برای حفاظت جان افراد انجام داده‌است.

کرونا در مهار چین موفق بود؟

داده‌های رسمی نیز با اظهارات وانگ همخوانی دارد. در آغاز همه‌گیری کرنا در سال ۲۰۲۰، تعداد قربانیان چینی به حدود ۵۰ هزار نفر رسید.

پس از سیاست سختگیرانه کووید صفر و در سه سال بعد از شروع کرونا، حتی  تعداد مبتلایان در این کشور به شدت کاهش پیدا کرد. اما پس از لغو سیاست کووید صفر در دسامبر، تعداد قربانیان کرونا در این کشور به ۸۰ هزار نفر رسید.

با این حساب، چین در زمان شیوع سویه اومیکرون و با سیاست کووید صفر توانسته بود بسیار بهتر از سایر کشورها عمل کند.

راز بزرگ چین

داده های چینی غلط هستند

با این وجود دادهای منتشر شده چین احتمالا گمراه کننده باشد. برخی پزشکان از فشارهای دولتی می گویند تا گواهی فوت افراد را به دلیل کرونا صادر نکنند.

از سوی دیگر، دولت چین، افرادی که در خانه فوت می کنند را به هیچ عنوان در آمار فوتی‌های کرونایی به حساب نمی‌آورند.

همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از بیمارستان‌ها و کوره‌سوزی‌هایی است که در نظر گرفته نشده‌اند و تلفات بسیاری بالایی در آن‌ها وجود دارد.

به بیان دیگر، آمارهای تلفات کرونا در موج اخیر بسیار فراتر از آمارهای اعلامی دولت چین است.

کارشناسان بر این باورند که چین برای این موج شیوع کرونا آمادگی نداشته است؛ بسیاری از افراد مسن به طور کامل واکسینه نشده بودند. همچنین منابع دارویی برای بیماری کرونا وجود نداشته است.

مرگ و میر کرونایی چین به یک میلیون می رسد

اکونومیست پیش بینی کرده‌بود، در صورت لغو محدودیت‌های کرونایی، میزان تلفات در موج اخیر شیوع کرونا چین به یک تا یک و نیم میلیون برسد.

یکی از مراکز کنترل و پیشگیری چین نیز اظهار کرده که نرخ مرگ و میر در موج اخیر کرونا حدود ۰.۱ درصد بوده‌است. عددی که با پیش بینی اکونومیست تطابق دارد.

یکی از اساتید داشنگاه هنگ کنگ نیز میزان مرگ و میر کرونایی چین را یک میلیون نفر برآورد کرده است.

چرا چین آمار دقیق را اعلام نمی‌کند؟

مقامات چینی از بازگو کردن این اعداد نگران هستند. چرا که دولتمردان چینی طی ما‌ه‌های گذشته بارها مقامات آمریکایی را به خاطر تلفات بالای کرونا در این کشور نقد کرده بودند.

به عنوان مثال سخنگوی حزب چین در ماه اکتبر سال گذشته گفته بود:« این اپیدمی بی‌مسئولیتی و بی کفایتی سیاستمداران آمریکایی را ثابت می‌کند.»

تلویزیون دولتی چین نیز اغلب از تعداد مرگ و میر کرونایی در کشورهای غربی به عنوان راهی برای حمایت از سیاست‌های سختگیرانه کرونایی چین استفاده کرده است.

البته باید توجه داشت که حتی اگر دولت چین آمارهای واقعی تلفات کرونا را منتشر کند، بازهم میزان مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر در این کشور کم‌تر از سایر کشورهای غربی است.

پیشنهاد ویژهعمومی
شناسه : 330772
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا