شکست سطح حمایتی بورس توسط دشمنان نامرئی
روز یکشنبه همزمان با انتشار دستورالعمل جدید شورای رقابت درباره تنظیم بازار خودرو، بازار سهام فرو ریخت؛ شاخص کل بورس 17 هزار پله پایین رفت و شاخص هموزن نیز بیش از هفت هزار واحد عقبنشینی کرد.
به گزارش جهان صنعت نیوز: به نظر میرسد عزم شورای رقابت برای دستاندازی در عرضه خودرو در بورس کالا جزم است؛ عزمی که البته نمیتواند بدون حمایت از سوی ذینفعان یا برخی نهادها هم باشد.
روز یکشنبه معاملات سهام با احتیاط آغاز شده بود. معاملهگران در انتظار دستورالعمل شورای رقابت درباره تنظیم بازار خودرو، دادوستدها را با افت و خیز دنبال میکردند. تا اینکه بالاخره شورای رقابت دستورالعملی را که یازدهم بهمنماه تصویب کرده بود، در ساعت معاملات بازار سهام منتشر کرد تا سهام خودرویی با افت جدی مواجه شود. به این ترتیب خودروییها صف فروش شدند و این دومینو به بقیه بازار هم سرایت کرد.
خودرو از خروجی بورس کالا عبور کرد
شورای رقابت در دستورالعمل جدید خود، بورس کالا را از روشهای عرضه خودرو حذف کرد. در این دستورالعمل هیچ نامی از بورس نیست و تنها نام قرعهکشی به چشم میخورد. باز دوباره روز از نو روزی از نو. لاتاری خودرو و سیستم معیوب باز میگردد.
بازار سهام نیز از این ماجرا به شدت آسیب دید. در حالی که امیدها برای رونق دوباره بورس شکل گرفته بود، حالا به نظر میرسد وزارت صمت هم بدش نمیآید روال سابق عرضه خودرو و زیان خودروسازها همچنان ادامه پیدا کند.
در بخشی از اطلاعیه شورای رقابت آمده است: تعادل در بازار خودرو از طریق ایجاد فضای رقابتی شکل میگیرد. لذا مسلم است که باید از قیمتگذاری دستوری خصوصا در شرایط تورمی و افزایش هزینههای تولید پرهیز شود تا آسیبی به تولیدکنندگان نرسد!
این در حالی است که بهترین روش تعادل بازار، عرضه خودرو در بورس کالاست و با قیمتگذاری دستوری و فروش خودرو به واسطه قرعهکشی مجددا شاهد رانت و دلالبازی در فضای اقتصادی کشور خواهیم بود.
به نظر میرسد نه تنها پشت این تصمیم ذینفعان قدرتمندی قرار دارد، بلکه همزمانی ابلاغها با اوج بازار هم در نوع خود مشکوک است. گو اینکه رونق بازار سرمایه هم چندان به مذاق برخی خوش نمیآید.
پشت پرده ریزش بازار بورس
اما در همین زمینه نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با سرویس بورس جهانصنعت میگوید: در سال ۹۹ بورس دچار ریزش شدیدی شد. بعد از آن رفتهرفته، اندک اعتماد در حال بازگشت به بازار بود که با توجه به تصمیمهای اخذ شده تمام خروج پولها قطعا وارد بازارهای موازی خواهد شد.
وی میافزاید: در مورد خودرو اصلیترین دلیلی که شورای رقابت برای ممانعت از عرضه خودرو به بورس کالا وارد کرده بود افزایش قیمت و التهابات موجود است. از دید اقتصاد این دیدگاه اشتباهی است. چراکه زمانی در یک بازار تعادل وجود خواهد داشت که عرضه با تقاضا برابر باشد.
از سوی دیگر انتظارات تورمی باعث شده تا سمت تقاضا به شدت تقویت شود. پس قطعا افزایش قیمت خودرو در بورس کالا ناشی از انتظاراتی است که وجود دارد. نباید علت را در مکانیسم عرضه و تقاضا در بورس کالا دنبال کنیم.
پرسشهایی که شواری رقابت باید پاسخ دهد
رجایی خاطرنشان میکند: حال سوالی که مطرح است با توجه به انتظارات تورمی و همینطور تقاضای بالا، شورای رقابت چه راهکاری برای عرضه خودرو دارد؟ سوال دومی این است که چرا نتیجهای که در روز ۱۱ بهمن به اتمام رسیده، دقیقا باید در زمان بازار آن هم در نقطهای که شاخص سطح حمایتی خود را از دست داده ابلاغ شود؟
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازی خودروییها در این نقطه به اتمام نخواهد رسید، میافزاید: اگر سهام خودرویی در بورس جمع و جور نشوند،یک افتضاح کامل برای وزارت اقتصاد و همینطور صنعت خواهد بود.
دو سناریو برای خودرویی ها
پس ما با دو سناریو مواجه هستیم: یا در روزهای آینده قیمت پایه خودرو افزایش پیدا خواهد کرد یا در حالت دوم بخشی از سود خودروسازها که ناشی از اختلاف پایه قیمت با قیمت رقابتی است به خزانه دولت واریز خواهد شد.
رجایی تصریح میکند: همچنین باید به این نکته توجه شود که شورای رقابت یکی از دلایل مهم برای عرصه خودرو در بورس کالا را انحصار عنوان کرده است. اگر نگاهی به محصولات عرضه شده، در بورس کالا داشته باشیم متوجه خواهیم شد، فلز و کاتدهای مسی نیز در بورس کالا عرضه میشود. پس نمیتوان برای یک محصول به بهانه انحصار وارد عمل شد و برای محصول دیگر دیدگاه متفاوتی داشت.
وی میافزاید: جدا از اقتصاد اگر در مبحث بازاریابی نیز نگاه کنیم، زمانی که تقاضا برای کالایی بیش از حد است از دیدگاه سرکوب استفاده میشود. به عنوان مثال زمانی که الگوی مصرف گاز به حد بالایی میرسد با تبلیغات سرکوبگرایانه تلاش میشود الگوی مصرف یا همان تقاضا کاسته شود. پس در چنین وضعیتی بهتر است به جای هدررفت منابع با دید اقتصاد و مارکتینگ به قضیه نگاه شود تا بازار به تعادل برسد.
رجایی در خصوص روند حرکت شاخص نیز میگوید: شاخص کل با توجه به اخباری که در مورد خودروییها داشت حمایت خود را هفته گذشته از دست داد. در ادامه شاخص باید به سطوح ۱۴۸۰ الی ۱۵۱۰ بازگردد و بعد از آن رشد مجددی تا ۱۵۷۰ دارد.
اخبار برگزیدهبورسلینک کوتاه :