بورس کالا یا شورای رقابت؛

رمزگشایی از بازگشت دوباره شورای رقابت؛ وزارت صمت برای افزایش قیمت خودرو قربانی می خواهد

نتایج مثبت عرضه خودرو در بورس کالا برای تولیدکننده و مصرف‌کننده یک به یک در حال نمایان شدن بود که با ورود یکباره شورای رقابت به دخالت در حوزه خودرو و انتشار دستورالعملی از سوی این شورا، بازار سهام ریزش کرد و بازار خودرو دوباره با تنش‌های جدیدی روبه‌رو شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: شورای رقابت طی یک دهه گذشته با رفت و برگشت‌های متوالی در صنعت خودروسازی نام نیکی در این حوزه از خود بر جای نگذاشته است. دوباره این شورا با انتشار دستورالعملی، این پیام را مخابره کرده که دوباره در قیمت‌گذاری و عرضه خودرو اعمال نظر خواهد کرد.

نایب‌رییس شورای رقابت نیز از ادامه فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داده‌است. محمود دودانگه تاکید کرد که در دوران گذار از وضعیت فعلی، سامانه‌ای برای عرضه خودروسازان باید وجود داشته باشد. در چارچوب تصمیم شورای رقابت، سامانه فروش یکپارچه خودرو این مهم را انجام خواهد. همچنین دودانگه تصمیم شورا را به معنای تایید قرعه‌کشی خودرو ندانسته است. این عضو شورای رقابت معتقد است که سامانه یکپارچه فروش خودرو صرفا ابزاری برای عرضه خودرو به مصرف‌کننده واقعی است.

بدبینی نسبت به تصمیمات شورای رقابت

مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس کالا و اصرار بر ادامه لاتاری خودرو تنها به نفع عده‌ای دلال و سودجو تمام خواهد شد. این شرایط این شائبه را ایجاد کرده که این شورا به دنبال کسب سود از فروش خودرو است. به بیان دیگر، از آنجا که بورس کالا سودی به شورای رقابت نمی‌رساند، این شورا با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف است.

موافقت چراغ خاموش صمت با بازگشت شورای رقابت

از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد وزارت صمت نیز به صورت چراغ خاموش موافق بازگشت شورای رقابت است.

آخرین بار قیمت کارخانه ‌ای خودرو آذر پارسال افزایش یافته بود. بنابراین وزارت صمت که نمی‌خواست متهم گرانی خودرو شناخته شود، به صورت چراغ خاموش از ماه‌ها پیش موافق بازگشت شورای رقابت شده بود. در حقیقت وزارت صمت می‌‎خواهد دستور افزایش کارخانه‌ای خودرو از سوی شورای رقابت صادر شود.

البته مسوولان وزارت صمت همچنان بر تداوم عرضه خودرو در بورس تاکید دارند. با این وجود مروری بر اتفاقات چند ماه گذشته نشان از رد پای وزارت صمت در بازگشت شورای رقابت دارد.

وزارت صمت از پاییز امسال در جریان برگزاری جلسات خودرویی شورای رقابت بودند. همچنین در کارگروه خودروی این شورا نیز حداقل دو نماینده (معاون حمل‌و‌نقل وزیر صمت و رییس سازمان حمایت) دارند.

این در حالی است که طی این مدت هیچ اظهارنظر خاصی در این مورد نکرده‌اند. در نهایت دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو در همین جلساتی که نمایندگان وزارت صمت حضور داشتند رای آورد و تصویب شد.

بنابراین می‌توان گفت که وزارت صمت موافق بازگشت شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروها البته به صورت چراغ خاموش بوده است.

مصطفی طاهری، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز چندی پیش به این موضوع اشاره کرده بود. طاهری در آن زمان گفته بود که نظر وزیر صمت بازگشت مجدد شورای رقابت مجدد به قیمت‌گذاری خودرو است.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 331843
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا