فلرها خاموش نمی‌شوند؛

فلر؛ گازهایی که همچنان برای گرم کردن آسمان می سوزند!

تا پایان دولت سیزدهم همه گازهای مشعل جمع‌آوری می‌شوند. این وعده را مقامات دولت سیزدهم مطرح کرده‌اند. وعده‌ای که البته اقدامات اجرایی هم از سوی برخی شرکت‌ها در این رابطه انجام‌شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، تعداد مشعل‌هایی که شبانه‌روز می‌سوزند آنقدر زیاد است که کارشناسان بر این باورند که وعده جمع‌آوری همه گازهای مشعل، شاید خیلی خوشبینانه باشد.

اسفندماه سال گذشته شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس ۸ قرارداد به ارزش ۴۷۰ میلیون یورو با شرکت‌های ایرانی برای جمع‌آوری گازهای مشعل به امضا رساند. اما با گذشت یکسال از این قراردادها گزارشی از وضعیت جمع‌آوری این گازها منتشر نشده است.

به دنبال افزایش مصرف گاز و ناترازی‌‌ای که در زمستان امسال اتفاق افتاد، موضوع جمع‌آوری گازهای مشعل و استفاده از آنها یک‌بار دیگر مطرح شده است. محسن خجسته‌ مهر،  معاون وزیر نفت  اخیرا گفته که نیمه اسفند ماه امسال طرح  «ان ‌جی‌ ال» با ظرفیت ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز راه‌اندازی می‌شود. طرحی که قادر است همه گازهای مشعل میدان‌ های نفتی را در خوزستان جمع‌آوری کند.

از کرسنت تا دولت سیزدهم

محمود خاقانی کارشناس انرژی درباره تاریخچه طرح جمع‌آوری گازهای مشعل به «جهان‌صنعت» می‌گوید: واقعیت این است که گازهایی که فلر می‌شوند‌، یعنی میلیارد‌ها دلار هدر می‌رود‌.

در قرارداد معروف (کرسنت‌)‌، یکی از اهدافی که دیده شده بود‌، جمع‌آوری این گازها بود که هنوز هدر می‌رود. اما بعد از اینکه این قرارداد یکطرفه از سوی ایران فسخ شد، سرمایه‌گذاری ‌هایی که برای این منظور لازم بود انجام شود، ناتمام ماند.

وی افزود: قرار بود با این قرارداد، تاسیسات لازم برای جمع‌آوری این گازها ایجاد شود. اما به دنبال فسخ این قرارداد و پس از آن تحریم‌ها‌، سرمایه‌گذاران خارجی هم در این رابطه با ما همکاری نکردند. در نتیجه شرایط اینگونه شد که نه به اندازه لازم سرمایه داشتیم تا بتوانیم این گازها را جمع‌آوری کنیم و نه تکنولوژی لازم را دراختیار داشتیم.

این کارشناس انرژی با تاکید بر اینکه برای جمع‌آوری این گازها‌، نیاز به تکنولوژی و فناوری روز است، خاطرنشان کرد: حتی در صورت دور زدن تحریم‌ها هم نمی‌توانستیم تکنولوژی و فناوری لازم برای خاموش کردن فلرها را بخریم‌. بنابراین دولت‌های ۹ و ۱۰ و ۱۱ و دولت ۱۲ در این رابطه ناکام ماندند.

او افزود: علاوه‌ بر تحریم‌ها حتی شرایط صنعت نفت به‌گونه‌ای بود که  نتوانستیم سرمایه‌های داخلی سرگردان را برای انجام این پروژه‌ها جمع‌آوری کنیم. زیرا شرایط اقتصادی و تورم باعث شد که سرمایه‌های سرگردان مردم وارد بازار ارز، طلا و مسکن شود.

خاقانی گفت: در اینکه دولت سیزدهم تصمیم گرفته تا پایان دولت این گازها جمع‌آوری شود، نشان‌دهنده این موضوع است که وزارت نفت زمانی که نیاز بوده‌، نتوانسته است این طرح را اجرایی کند. البته آقای اوجی در گذشته مدیر عامل شرکت ملی گاز بوده است و با صنعت گاز هم بیگانه نیست‌. ایشان  می‌داند که این موضوع در حال حاضر امکان‌پذیر نیست‌.  بنابراین با توجه به موانع پیش‌رو، معتقدم که  این طرح تا پایان دوره دولت سیزدهم انجام نمی‌شود .

خاقانی تاکید کرد: محال است که وزارت نفت بتواند تکنولوژی و سرمایه لازم را برای جمع‌آوری این گازها جلب و جذب کند‌؛ حتما آقای اوجی هم در پایان وزرای نفت دولت‌های قبل موانع موجود را به عنوان توجیه مطرح خواهند کرد.

این کارشناس بین‌الملل انرژی با بیان اینکه نباید دوباره چرخ را طراحی کنیم‌، گفت:  مشخص است که تحریم‌ها روی صنعت نفت تاثیر گذاشته، هرچند گروهی از این شرایط راضی هستند زیرا میلیارد‌ها دلار پول به جیب یکسری افراد واریز شده است اما واقعیت این است که حتی اگر به توان شرکت‌های دانش‌بنیان  هم تکیه کنیم، جمع‌آوری این گازها به سرعت و با کیفیت لازم انجام نمی‌شود.

او گفت: اگر شرکت دانش‌بنیانی می‌گوید من این کار را انجام می‌دهم‌، توانایی  این شرکت را باید در چارچوب استاندارد‌های بین‌المللی سنجید. زیرا صنعت نفت ما هم تابع استاندارد‌های اروپایی و آمریکایی است. تمام دستگاه‌ها و قطعات و حتی نحوه مدیریت بخش‌های فنی مانند پالایشگاه تابع استانداردهای بین‌المللی است‌. این شرکت‌ها دانش‌بنیان زمانی می‌توانند این ادعا را کنند که استاندارد‌های ویژه ایران را تعریف کنند در حالی که تاکنون هم این استانداردها را تعریف نکرده‌اند .

پیشنهاد بخش خصوصی

کارشناس انرژی هم در این رابطه به «جهان‌صنعت» گفت‌:  چند نکته در این زمینه وجود دارد‌‌‌؛ نخست آنکه این گازها بسیار با ارزش هستند، پس لازم است یک‌سری تجهیزات برای جمع‌آوری آنها نصب شود. چون این گاز‌ها فشار بسیار پایینی دارند  و  باید از تجهیزات فشارافزایی استفاده شود تا این گازها را به مکانی مانند پالایشگاه  منتقل شود‌.  بنابراین هزینه قابل‌توجهی برای ایجاد ایستگاه‌های تقویت فشار نیاز دارد.

محمدرضا شوشتری افزود: اینکه وزارت نفت در این سال‌ها نتوانسته این طرح را اجرایی کند، به دلیل آن است که  پروژه‌های مهم‌تری دارد که نیازهای مردم و صنعت را رفع می‌کند، از سویی این پروژه‌ها هزینه‌بر است  و نیاز به سرمایه‌گذاری بالا دارد.

شوشتری تصریح کرد: واقعیت این است که تا یک زمانی توجه بسیاری به این طرح‌ها نشده است، اما از ۱۰ سال گذشته تاکنون براساس توصیه رهبری‌، جزو اولویت‌های وزارت نفت قرار گرفته است.

او گفت: به نظر من‌، وزارت نفت می‌تواند جمع‌آوری گازهای مشعل را به بخش خصوصی واگذار کند و به بخش خصوصی بگوید از منافعی که بدست می‌آوری یک بخش را خودت بردار و یک بخش را هم به وزارت نفت بده؛ با این شیوه  بار هزینه‌ای را هم از بودجه عمرانی بر می‌دارند.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی

شناسه : 332202
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا