بر اساس روند سال‌های گذشته؛

حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ به ۸ میلیون تومان می رسد

هنوز تعیین حداقل حقوق سال آینده در مرحله کارشناسی قرار دارد. با این وجود با توجه به روال سال‌های گذشته و همچنین پیش بینی های صورت گرفته،‌ به نظر می رسد حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ برای کارگر با یک خانواده سه نفره به حدود ۸ میلیون تومان برسد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: تعیین حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ در مرحله کارشناسی است. این آخرین خبری است که وزیر کار در خصوص رایزنی‌های کمیته دستمزد بیان کرده است.

تعیین دستمزد کارگران بر اساس ماده ۴۱ قانون کار صورت می گیرد. در این قانون نرخ تورم و سبد معیشت خانوار به‌عنوان معیارهای اساسی تعیین حداقل حقوق محسوب می‌شود.

بر این اساس برای آنکه بتوانیم به پیش بینی حداقل دستمزد بپردازیم، باید چند نکته را بررسی کنیم. اولاً هزینه سبد معیشت خانوار در سال ‌های گذشته چقدر بوده ‌است؟ ثانیاً هزینه سبد معیشتی در مقایسه با تورم اعلامی چقدر افزایش پیدا کرده است؟ ثالثاً حداقل حقوق مصوب چند درصد هزینه‌های سبد معیشتی را پوشش داده است؟

رشد هزینه سبد معیشتی با تورم

 سرویس کلان جهان صنعت نیوز، نگاهی به روند سه سال گذشته نشان می‌دهد که هزینه سبد معیشتی تقریباً بر اساس تورم اعلامی از سوی مرکز آمار افزایش یافته است.

به عنوان مثال هزینه سبد معیشتی برای تعیین حداقل حقوق امسال حدود ۹ میلیون تومان اعلام شد. این رقم در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش حدود ۳۱ درصدی داشت. این در حالی است که تورم در پایان سال گذشته بر اساس اعلام مرکز آمار حدود ۳۵ درصد بود.

تعیین حداقل حقوق سال ۱۴۰۰ نیز روند مشابهی را تجربه کرد. در پایان سال ۱۳۹۹، سبد معیشتی خانوار حدود ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام شد. رقمی که نسبت به سال قبل از آن رشد حدود ۴۰ درصدی را تجربه کرده بود. بر اساس اعلام مرکز آمار نیز تورم در پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۴۹ درصد بود.

بنابراین به نظر می رسد که هر سال،‌ رقم سبد معیشتی ملاک تعیین حداقل حقوق تقریبا هم اندازه با تورم اعلامی از سوی مرکز آمار افزایش پیدا می کند.

حداقل حقوق به هزینه سبد معیشتی نمی رسد

 سرویس کلان جهان صنعت نیوز، هر چند رقم سبد معیشتی هر سال حدودا هم راستا با تورم افزایش پیدا می کند، اما موضوع مهم چیز دیگری است. مسئله این است که حداقل حقوق مصوب،‌ هیچگاه به رقم سبد معیشت نمی رسد.

سال گذشته حداقل حقوق پایه حدود ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان تعیین شد. با در نظر گرفتن حق مسکن و حق بن، این رقم به حدود ۵ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید. بنابراین حداقل حقوق یک کارگر با خانواده سه نفره و در نظر گرفتن حق اولاد، برابر با حدود ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود. به بیان دیگر،‌ حداقل دریافتی کارگر با فرض خانواده سه نفره برابر با ۶۸ درصد سبد معیشتی بود.

البته باید توجه داشت که سال گذشته یکی از بهترین سال‌ها از این منظر بود.

حداقل حقوق سال ۱۴۰۰ برای یک کارگر با خانواره سه نفره حدود ۳میلیون و ۹۸۰ هزار تومان بود. رقم سبد معیشتی در آن سال نیز حدود ۶میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شده بود. به بیان دیگر،‌ حداقل حقوق حدود ۵۸ درصد هزینه سبد معیشتی را پوشش می داد.

این رقم برای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ نیز به ترتیب برابر با ۵۷ و ۵۲ درصد بود.

پیش بینی حداقل حقوق سال ۱۴۰۲

 حالا با در نظر گفتن موارد اشاره شده سعی می کنیم،‌ حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ را پیش بینی کنیم.

آخرین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم در پایان دی ماه امسال به بیش از ۵۱ درصد افزایش پیدا کرده است. فرض می کنیم تورم در دو ماه پایانی سال به ۵۵ درصد برسد. در نتیجه با توجه به روال سال‌های قبل، رشد هزینه سبد معیشتی خانوارها را حدود ۵۰ درصد در نظر می گیریم.

بنابراین به نظر می رسد که رقم سبد معیشتی سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد.

همانگونه که اشاره شد، حداقل حقوق هیچگاه به رقم هزینه سبد معیشتی نرسیده است. اگر میانگین چهار سال گذشته را در نظر بگیریم،‌ به عدد ۶۰ درصد می رسیم. به بیان دیگر،‌ به طور میانگین حداقل حقوق مصوب به طور میانگین ۶۰ درصد هزینه سبد معیشتی بوده است.

بر این اساس به نظر می رسد حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ برای کارگر با در نظر گرفتن حق بن،‌ حق مسکن و حق اولاد به حدود ۸ میلیون تومان برسد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویژه اقتصاد کلان

شناسه : 332327
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا