بر اساس گزارش بانک جهانی؛

هتریک بحران اقتصادی، کشورهای کوچک را نابود می کند

بانک جهانی در گزارش اخیر خود هشدار می‌دهد که اقتصاد جهانی به طور خطرناکی به سمت رکود حرکت می‌کند. به طوری که پیش‌بینی شده رشد تولید اقتصاد جهان در سال‌جاری میلادی تنها ۱.۷ درصد باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: بحران اقتصاد جهانی، برای تمامی کشورها ناگوار و سخت خواهد بود. اما در این میان کشورها و اقتصادهای کوچک به طور قطع آسیب‌پذیری بیشتری خواهند داشت. در واقع برآورد می‌شود که این کشورها علاوه بر وضعیت اقتصاد جهانی با شوک‌های ناشی از همه‌گیری، تغییرات آب و هوایی و نیز کاهش چشمگیر گردشگری که اساس اقتصاد آنها را تشکیل می‌دهد مواجه خواهند شد.

سومین بحران اقتصادی در طول ۳۰ سال

در این رابطه دانا ووریسک، اقتصاددان ارشد و یکی از نویسندگان اصلی گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی معتقد است: دلیل اصلی برای اینکه کشورها و اقتصادهای کوچک جهان اینچنین دچار مخاطره شده‌اند، بروز همه‌گیری کرونا و رکود در صنعت گردشگری آنها بود.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند، اقتصاد جهانی امروز با سومین بحران خود در طول سه دهه گذشته مواجه است. امری که از رکودهای سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۲۰ نیز بدتر رقم خواهد بود.

انتظار می‌رود تبعات این شرایط به مدت طولانی‌تری گریبانگیر اقتصاد جهانی باشد. در واقع و در شرایطی که کارشناسان ۶ ماه قبل پیش‌بینی می‌کردند که رشد اقتصاد جهانی در سال‌جاری میلادی ۳ درصد باشد. اما امروز برآوردها نشان می‌دهد که این رشد حدود ۱.۷ درصد بیشتر نخواهد شد.

در این شرایط اقتصادهای کوچک یا به طور کلی بازارهای نوظهور، به مراتب وضعیت دشوارتری را سپری خواهند کرد. در واقع شوک انرژی، افزایش قیمت مواد غذایی، کاهش تقاضای خارجی و نیز افزایش هزینه‌ها از جمله عواملی است که چالش‌های بیشتری برای این اقتصادها فراهم می‌سازد.

وضعیت بحرانی کشورهای کوچک

دانا ووریسک در خصوص ویژگی‌های اقتصاد کشورهای کوچک توضیح می‌دهد: این کشورها از طرق مختلف ناهمگن هستند. برخی از آنها دارای اقتصاد باز و برخی دیگر نیز اقتصادی کاملا متمرکز دارند.

به همین دلیل است که چالش اقتصاد جهانی نیز برای آنها متفاوت‌تر رقم می‌خورد.

برای برخی از این کشورها بروز همه‌گیری کرونا، صنعت گردشگری به عنوان مهم‌ترین منبع درآمدی را مختل کرد. از سوی دیگر اختلال در زنجیره تامین نیز برای آنها مشکل‌ساز شد.

یعنی این کشورها به شدت به تجارت متکی هستند و عمدتا در ازای صادرات خدمات کالا وارد می‌کنند. در نتیجه افزایش هزینه حمل‌و‌نقل هر چند که چندان از سوی اقتصاددانان جدی گرفته نشد، اما به میزان زیادی به مشکلات این کشورها افزوده است.

علاوه بر این جنگ اوکراین نیز هزینه‌های آنها را برای تامین و واردات مواد غذایی افزایش داد.

این اقتصاددان ارشد در بانک جهانی همچنین تاکید می‌کند: خطر بزرگ و بلندمدت دیگر برای اقتصاد کشورهای کوچک بحث بلایای طبیعی و تغییرات آب و هوایی است.

اگر بررسی کنید متوجه می‌شوید که در طول مدت سی سال این کشورها به طور متوسط سالانه حدود ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی‌شان کاسته شده است. یعنی حدود ۱۵ برابر بیشتر از چالش‌هایی که در طول این مدت بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه تجربه کرده‌اند.

البته در این رابطه نمونه‌های موفقی نیز وجود داشته‌اند. مانند جزیره موریس که توانسته در طول این سال‌ها از یک اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و صادرات صرف شکر به سمت تولید پوشاک و سایر اقلام و محصولات گام بردارد. به همین دلیل هم بوده که در طول سال‌های اخیر درآمد سرانه در این کشور افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

اما به طور کلی وضعیت اقتصادی آنها متاثر از بحران اقتصادی و چالش رکود در جهان به مراتب از سال‌های قبل دشوارتر رقم خواهد خورد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 332674
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا