پاسخ اشتباه هوش مصنوعی گوگل ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر به همراه آورد

اشتباه هوش مصنوعی Bard در پاسخ به سؤالی در ویدیوی رسمی گوگل، باعث کاهش بیش از 7 درصدی ارزش سهام آلفابت شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، رقابت در حوزه هوش مصنوعی به اندازه‌ای فشرده و جدی شده است که کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند آسیب سنگینی به سازنده این ابزارها بزند، موضوعی که گریبان‌گیر گوگل شده است. گوگل چند روز پیش از هوش مصنوعی Bard رونمایی و ویدیویی کوتاه از آن منتشر کرد، اما بارد در این ویدیو یک اشتباه داشت که همین اشتباه، باعث کاهش چشمگیر ارزش سهام آلفابت (کمپانی مادر گوگل) و کاهش ۱۰۰ میلیارد دلاری ارزش بازار این شرکت شده است.

انتشار ChatGPT، جدیدترین چت‌بات OpenAI و محبوبیت چشمگیر این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی باعث شد گوگل، وضعیت قرمز اعلام و پس از مدتی بدون اطلاع‌رسانی قبلی، از رقیبش رونمایی کند. اما این رقیب که Bard نام دارد، در همان دموی رسمی گوگل به سؤالی، پاسخ اشتباه داده است.

هوش مصنوعی Bard

در ویدیوی گوگل، کاربری از این ابزار پرسیده است که دستاوردهایی را از تلسکوپ جیمز وب بیان کند که امکان توضیح آن به یک کودک ۹ ساله وجود داشته باشد. یکی از پاسخ‌های Bard این بود که از جیمز وب برای گرفتن اولین تصاویر از یک سیاره خارج از منظومه شمسی یا سیاره فراخورشیدی استفاده شده است که این گفته درست نیست. درحقیقت به گفته ناسا، اولین تصاویر از سیارات فراخورشیدی توسط تلسکوپ VLT در سال ۲۰۰۴ گرفته شدند.

اشتباه ۱۰۰ میلیارد دلاری هوش مصنوعی Bard!

همین اشتباه کافی بود تا ارزش سهام آلفابت کاهش پیدا کند. ارزش سهام آلفابت کاهش بیش از ۷ درصدی را با این اشتباه تجربه کرد که باعث کاهش ۱۰۰ میلیارد دلاری ارزش بازار آن شد. ارزش بازار این کمپانی از ۱.۳۸ تریلیون دلار به نزدیکی ۱.۲۷ تریلیون دلار کاهش یافت.

ارزش سهام آلفابت

در کنار این اشتباه هوش مصنوعی Bard، رویداد دیروز گوگل هم چندان به مذاق سرمایه‌گذاران خوش نیامده است. دیروز این غول جستجوی دنیا رویدادی کوتاه را در پاریس برگزار کرد و درحالی‌که بسیاری انتظار داشتند این شرکت از دستاوردی بزرگ پرده بردارد، گوگل تنها از افزودن بارد به موتور جستجویش خبر داد و از چند ویژگی جدید برای ترنسلیت و مپس رونمایی کرد.

در حالی مراسم گوگل نتوانست نظر سرمایه‌گذاران و البته کاربران را جلب کند که مایکروسافت روز گذشته‌اش یک رویداد قابل‌توجه برگزار کرد. مایکروسافت که یکی از سرمایه‌گذاران اصلی OpenAI محسوب می‌شود، در رویدادش از نسخه جدید موتور جستجوی خود یعنی بینگ رونمایی کرد. این نسخه از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و به اندازه‌ای توانسته مورد توجه قرار بگیرد که حالا بینگ به فهرست برترین برنامه‌های اپ استور راه پیدا کرده است.

حالا با توجه به اشتباه هوش مصنوعی Bard، احتمالاً بینگ جدید و چت‌بات آن بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد. حتی این احتمال وجود دارد که بینگ جدید یک بازگشت بزرگ برای مایکروسافت باشد و بالاخره موتور جستجوی گوگل با یک رقیب قدرتمند به چالش کشیده شود.

به نظر شما آیا مایکروسافت می‌تواند به انحصار گوگل در بازار جستجو پایان دهد؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید./دیجیاتو

 

دانش و فناوری
شناسه : 332700
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا