جهان صنعت نیوز گزارش می‌دهد؛

مرگبارترین زلزله های ۱۰۰ سال گذشته

تقریبا هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که از زلزله مصون باشد. ولی کشورهایی همانند ایران، اندونزی و ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود بر روی گسل قرار دارند بیشتر در معرض خطر زلزله قرار می گیرند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، چند روز پیش (۱۷ بهمن) زمین لرزه مهیب ۷.۸ ریشتری ترکیه و سوریه را لرزاند. نهادهای رسمی ترکیه به دلیل افزایش آمار تلفات هنوز آمار دقیق منتشر نکرده اند. آمار رسانه های غربی از مجموع تلفات زلزله ترکیه و سوریه بنابر اعلام و اظهار نظر امدادگران می باشد.

حقیقت تلخ و اجتناب ناپذیر

بلایای طبیعی، حقیقتی تلخ اما اجتناب‌ناپذیر هستند. از میان تمام بلایای طبیعی، زلزله احتمالا پرتکرارترین آنها باشد. سالانه نزدیک به ۵۰۰ هزار زلزله در جهان اتفاق می‌افتد که حدود ۱۰۰ هزار مورد آن احساس می‌شود.

 با اینکه ۲۳ سال از قرن ۲۱ گذشته است، اما بیش از ۶۵۷ هزار نفر جان خود را بر اثر زلزله از دست داده‌اند. تعداد بیشتری زخمی و بی‌خانمان شده‌اند.

جهان سال های سال است که در نقاط مختلفی به لرزه در می آید و خرابی های وحشتناکی را به جا می گذارد. برخی کشورها از طریق ساخت و ساز های صحیح و اقدامات قبلی از بخشی از آسیب های آن جلوگیری می کنند. ولی در نهایت زلزله پدیده ای است که وقتی بحثش پیش می آید، لرزه را به جان همگان می اندازد.

به بهانه زلزله اخیر، جهان صنعت نیوز به بررسی زلزله های بزرگ و وحشتناک جهان پرداخت.

زلزله های مرگبار قرن ۲۱

زلزله ۹ ریشتری سندای تاریخ ۱۱ مارس سال ۲۰۱۱ در کشور ژاپن به وقوع پیوست. این زلزله در ادامه تبدیل به یک سونامی شد که خسارات مالی گسترده ای در جزایر هاوایی برای ساکنان این منطقه به وجود آورد.

این سونامی باعث ایجاد موج هایی به ارتفاع ۹ متر در کائنا شد. تنها یک کشاورز محلی در این منطقه گزارش داد که ۶ گاوش در اثر این سونامی تلف شده اند اما هیچ گزارش دیگری مبنی بر مرگ افراد منتشر نشد.

یک سال قبل تر هم زلزله بیوبیو با قدرت ۸.۸ ریشتر  در ۲۷ فوریه سال ۲۰۱۰ در شیلی به وقوع پیوست. این زلزله و سونامی پس از آن، حداقل ۵۲۱ نفر کشته برجای گذاشت. ۵۶ نفر ناپدید شدند و ۱۲ هزار نفر نیز در این میان آسیب دیدند. همچنین بیش از ۸۰۰ هزار نفر آواره شدند.

در مجموع در سراسر شیلی بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند. ضمن آن که خسارت مالی این زلزله بیش از ۳۰ میلیارد دلار برآورد شد.

مرکز این زلزله در ۳۳۵ کیلومتری جنوب غربی سانتیاگو، پایتخت شیلی در عمق ۳۵ کیلومتری زمین اتفاق بود. سونامی کوچکی که در پی این زلزله اقیانوس آرام را درنوردید، درسن دیگو که در ایالت کالیفرنیا واقع شده است، به کشتی های این خلیج آسیب رساند.

پیشتر زلزله ۸.۷ ریشتری در ۲۸ مارس سال ۲۰۰۵ جزایر رت را لرزاند. بیشترین آسیب ناشی از این زلزله به وسیله سونامی که در پی آن به وقوع پیوست به وجود آمد. بر اساس گزارش ها ارتعاشات این زلزله موج هایی با ارتفاع بیش از ۱۰ متر در جزایر شمیا ایجاد کرد. این موج ها باعث جاری شدن سیل در جزیره آمچیتکا و در نتیجه میلیون ها دلار خسارت مالی به خانه ها شد. هیچ گزارشی از مرگ یا مصدومیت ساکنان این مناطق در هیچ زمانی منتشر نشد.

در ادامه با مرگبارترین زلزله های ۱۰۰ سال اخیر آشنا می شویم:

اندونزی (۲۰۰۴)

زمین لرزه ای با توان ۹.۱ ریشتر در تاریخ ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۴ در سوماترا واقع در کشور اندونزی اتفاق افتاد. در مجموع ۲۲۸هزار نفر در این سونامی جان خود را از دست دادند و یا ناپدید شدند. البته فرض بر این قرار گرفت که آن ها مرده اند.

ضمن این که در ۱۴ کشور جنوب آسیا و شرق آفریقا بیش از ۱۷ میلیون نفر از مردم ساکن در این مناطق نیز آواره شدند. مرکز این زلزله بزرگ در ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرق باندآسه اندونزی در عمق ۳۰ کیلومتری بوده است. چند روز بعد در ۲۸ دسامبر آتشفشانی نزدیکی باراتنگ، در جزایر آندامار فعال شد که به نظر می رسد با زلزله ارتباط داشته است.

رودبار (۱۹۹۰)

زلزله رودبار در تاریخ ۲۱ ژوئن سال ۱۹۹۰ در نزدیکی شهر رودبار رخ داد. ارتعاشات این زلزله تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه موجب خسارات جانی و مالی فراوان شد. لرزش زلزله رودبار به مدت حدودا ۶۰ ثانیه احساس گردید.

این زمین‌لرزه در یک منطقه پرتراکم از نظر جمعیت اتفاق افتاد، به طوری که علاوه بر روستاهای موجود در منطقه، چندین شهر مهم کشور نیز تحت تأثیر آن قرار گرفتند. مرکز زلزله را کارشناسان حدود ۱۹ کیلومتری از سطح زمین اعلام کردند.

علاوه بر حدود ۳۷ هزار نفر که بر اثر این رویداد جان خود را از دست دادند، بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شد. خسارات عمده‌ای به تأسیسات استان‌های گیلان و زنجان که متأثر از این زمین‌لرزه بودند، وارد آمد و حدود ۵۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند.

پرنس ویلیلم (۱۹۶۴)

زلزله پرنس ویلیلم ساوند، ۹.۲ ریشتر، در تاریخ ۲۸ مارس سال ۱۹۶۴ در آلاسکا به وقوع پیوست. در مقایسه با زلزله ای که در شیلی آمد، این زلزله خسارات کمتری برای آلاسکا به بار آورد.

با این حال سونامی حاصل از این زلزله، زندگی ۱۲۸ نفر را گرفت و در مجموع ۳۱۱ میلیون دلار در آن سال خسارت وارد کرد. این زلزله بیشتر در آلاسکا و همچنین بخش‌هایی از کانادا نیز احساس شد. ضمنا این سونامی تا منطقه هاوایی را تحت تاثیر قرار داد. بیشترین آسیب هم متوجه شهر آنکوریج در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب مرکز زلزله وارد شد.

برخی از گزارش ها حاکی از آن است که تکان های ناشی از این زلزله مهیب ۳ دقیقه طول کشیده که در نوع خود زمان بی نهایت ترسناکی را برای اهالی ساکن در این منطقه به وجود آورده است.

 شیلی (۱۹۶۰)

والدیویا واقع در شیلی در تاریخ ۲۲ مه سال ۱۹۶۰ زمین لرزه ای با قدرت ۹.۵ ریشتر به خود دید. زلزله ای که تا به این جا از بزرگ ترین زلزله های جهان بوده است.

این زلزله، ۱۶۵۵ نفر را کشت و ۲ میلیون نفر را آواره کرد. این زلزله ۵۵۰ میلیون دلار خسارت به شیلی وارد کرد. ضمن این که سونامی باعث  مرگ و میر بسیاری شد و تا هاوایی، ژاپن و فیلیپین را دچار خسارات جانی و مالی کرد.

منطقه گسست زلزله بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر طول داشت. ۲ روز بعد از زلزله ابتدایی، آتشفشان پویهوئه فعال شد و تا چند هفته دود و خاکستر در جوی به اندازه ۶کیلومتر منتشر می کرد.

کامچاتکایی (۱۹۵۲)

چند سال قبل تر هم در ۴ نوامبر ۱۹۵۲ زمین لرزه ای به بزرگی ۹ ریشتر، کامچاتکایی را به لرزه در آورد. این شهر در آن زمان فقط ۶ هزار نفر جمعیت داشت و بعد از آن حدود نیمی از این جمعیت یعنی ۲هزار و ۳۳۶ نفر کشته شدند.

زلزله اصلی در ۱۳۰ کیلومتری کامچاتکا و در عمق ۴۵ کیلومتری زمین روی‌داد. اما سونامی پس از زلزله، بسیار مرگ‌بارتر از خود زلزله بود.موج‌هایی که این سونامی ایجاد کرد تا ارتفاع ۱۸ متر هم رسید.

آسام (۱۹۵۰)

زمین لرزه ۸.۶ ریشتری در تاریخ ۱۵ آگوست سال ۱۹۵۰ در آسام، خسارت های گسترده ای وارد کرد. همچنین به دلیل پس لرزه های شدیدی که در ادامه زمین لرزه ی اصلی داشت، ۷۸۰ نفر از مردم در شرق تبت کشته شدند. همچنین روستاها و شهرهای بسیاری در مناطق آسام، چین، تبت و هندوستان آسیب های جدی و مخربی دیدند.

ضمن اینکه نوسان ها و پس لرزه های  آن تا نروژ هم نیز پیش رفت. آمار کلی تعداد کشته شدگان این زلزله، احتمالا بیش از این اعداد و ارقام است. اما به این خاطر که هرگز اثرات این خرابی ها و از دست رفتگان به صورت دقیقی بررسی نشد، اطلاعات کاملی در در حال حاضر در دست نیست. این زلزله به نام آسام معروف شده است اما با توجه به یافته های زمین شناسی و زلزله نگاری،  مرکز اصلی آن در تبت بوده است.

اکوادور (۱۹۰۶)

اوایل قرن بیستم یعنی در تاریخ ۳۱ ژانویه ی ۱۹۰۶ زلزله ای ۸.۸ ریشتری در خلیج اکوادور اتفاق افتاد. سونامی حاصل از این زلزله بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر را در اکوادور و کلمبیا به کام مرگ کشاند.

سونامی از شمال خلیج اکوادور تا سانفرانسیسکو در خلیج غربی آمریکا و از غرب تا هاوایی و ژاپن پیش رفت. تقریبا ۱۲ ساعت طول کشید تا این سونامی با عبور از اقیانوس آرام به هیلو در هاوایی برسد.

اخبار برگزیدهحوادث
شناسه : 332823
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا