موش های زنده یاب؛ راهکار غیرمنتظره برای نجات افراد زیر آوار

پس از زمین‌لرزه ویرانگری که دوشنبه گذشته ترکیه و سوریه را لرزانده و تاکنون هزاران نفر را به کام مرگ کشانده، امدادگران برای یافتن بازماندگان زیر آوار ساختمان‌های فروریخته در تلاش هستند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، سگ‌های جستجو و نجات در برخی مکان‌ها برای کمک در تلاش هستند. اما به نظر می‌رسد که در بلایای آینده ممکن است راهکار غیرمنتظره دیگری برای کمک وجود داشته باشد. موش‌هایی که در حال حاضر برای کمک در نجات مردم پس از زلزله آموزش می‌بینند.

موش های نجات گر

ساندر وردسن، مهندس برق در بنیاد آپوپو، یک سازمان غیرانتفاعی که این موش‌ها را آموزش می‌دهد، می‌گوید: «آن‌ها می‌توانند به اعماق آوار بروند و به مکان‌هایی نفوذ کنند که سگ‌ها امکان رسیدن به آن‌ها را ندارند.»

این سازمان بیش از یک دهه است که از موش‌ها برای شناسایی مین‌های زمینی در آفریقا با تکیه بر حس بویایی فوق‌العاده آن‌ها استفاده می‌کند.

چندین سال قبل، GEA، یک سازمان بشردوستانه ترکیه، برای آموزش موش‌ها جهت کمک‌رسانی در مأموریت‌های جستجو و نجات با آپوپو تماس گرفت.

در این آموزش، موش‌ها برای کمک در پروژه نجات در بلایای آینده یک کوله پشتی همراه با یک دوربین و یک میکروفون کوچک متصل به آن با خود حمل می‌کنند تا با ارسال کلیپ‌های ویدیویی به تلفن نجات‌دهنده در خارج از آوار، و برقراری ارتباط تیم امداد با قربانی برای صحبت کردن، به ناجی‌ها کمک کنند.

کوله پوشتی موشی

وردسن که طراحی این کوله پشتی را از زمانی که دانشجوی دانشگاه فناوری آیندهوون هلند بود شروع کرد، می‌گوید: «ما نمی‌توانیم به موش‌ها صحبت کردن را آموزش دهیم. بنابراین باید راهی برای برقراری ارتباط با بازماندگان زیر آوار پیدا کنیم. موش‌ها همچنین جلیقه‌ای با یک سوئیچ کوچک می‌پوشند که از طریق آن، امدادگران می‌توانند موش‌ها را به داخل آوار هدایت کرده و برای ترغیب به بازگشت از آوار، جایزه‌ای مانند بادام زمینی، آووکادو یا موز به آن‌ها بدهند.

طراحی فناوری به کار رفته در این کوله پشتی آسان نبود. از آنجایی که GPS معمولاً در زیر انبوهی از زباله‌ها کار نمی‌کند، تیم از تکنیک‌های مختلفی استفاده کرد و متوجه شد که پخش ویدئو همیشه در دسترس نخواهد بود.

خواندنی
شناسه : 333105
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا