بر اساس گزارش بانک مرکزی؛

رشد اقتصادی تابستانه با سوخت نفتی

گزارش اخیر بانک مرکزی حاکی از رشد ۳.۶ درصدی اقتصاد ایران در فصل تابستان است. نگاهی به بخش های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد که بخش نفت با رشد بیش از ۱۰ درصدی رکورددار رشد فصل دوم سال بوده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد اقتصادی در تابستان امسال برابر با ۳.۶ درصد بوده است که نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش ۲ واحد درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، رشد اقتصادی فصل تابستان در مقایسه با فصل بهار، ۱.۳ واحد افزایش یافته است.

همچنین رشد اقتصادی بدون نفت در فصل دوم امسال حدود ۳.۱ درصد گزارش شده است. این عدد در مقایسه با تابستان سال گذشته افزایش ۲.۴ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

نفت صدرنشین و کشاورزی قعرنشین شد

در میان بخش های اقتصادی، نفت با ۱۰.۴ درصد بیش‌ترین رشد فصلی را تجربه کرده است. بخش صنعت و معدن نیز با با ثبت رشد ۸.۶ درصدی پس از نفت بالاترین رشد فصلی را ثبت کرده است.

در نقطه مقابل بخش کشاورزی با ۰.۸ درصد، ‌پایین ترین رشد فصل تابستان را تجربه کرده است.

بخش خدمات نیز در حالی رشد ۲.۴ درصدی را ثبت کرد که در مقایسه با تابستان سال گذشته، کاهش ۱.۷ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

بخش ساختمان هم توانست رشد ۳.۵ درصدی را در تابستان امسال ثبت کند. این در حالی است که رشد این بخش در تابستان سال گذشته ۱۵.۶- درصد بود.

مصرف بخش دولتی آب رفت

مصرف حقیقی بخش خصوصی در تابستان امسال با رشد ۵.۷ درصدی همراه بود. این رقم نسبت به تابستان سال گذشته افزایش ۲.۹ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

با این وجود مصرف حقیقی بخش دولتی در تابستان امسال کاهش ۹ درصدی را ثبت کرد. بهار امسال نیز مصرف حقیقی بخش دولتی کاهش ۶.۴ درصدی تجربه کرده بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 333451
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا