بحران بی‌اعتمادی؛

شاخص کل بورس تا پایان سال به سقف تاریخی می رسد؟

روز دوشنبه معاملات بورس کم‌رمق بود و شاخص کل با افزایش حدود ۳هزار واحدی تا کانال یک میلیون و 548 هزار واحد بالا آمد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، روز دوشنبه بورس و فرابورس همپای یکدیگر رشد خفیفی داشتند. شاخص هم‌وزن هم تنها حدود ۲هزار واحد بالا رفت و با رشد ۴۰/۰ درصدی در ارتفاع ۴۸۳ هزار واحدی قرار گرفت.

سهم ناچیز معاملات خرد از معاملات بورس

بازار سرمایه در روز دوشنبه شاهد معاملاتی به ارزش ۲۵۰ هزار و ۴۷۴ میلیارد تومان در مجموع دو بازار بورس و فرابورس بود.

در این میان، ارزش معاملات خرد از کل دادوستدهای بازار سرمایه تنها سه هزار و ۷۰۲ میلیارد تومان بود.

به بیان دیگر سهم ارزش معاملات خرد از کل معاملات حدود یک درصد بود. این رقم حاکی از تداوم روند نزولی ارزش معاملات خرد به ویژه طی ۱۰ روز گذشته است.

رکود بورسی با چاشنی بی اعتمادی

رکود در بورس تهران این روزها به اعتقاد فعالان بازار سرمایه حاکی از بی‌اعتمادی سهامداران است.

شعار حمایت از بازار سرمایه در حالی داده می‌شود که سهامداران در عمل خلاف آن را می‌بینند. از سویی تنها ۳۵ روز دیگر تا پایان سال باقی است. شاید تورم به کمک بازار سرمایه بیاید و بورس از سایر بازارهای مالی عقب نماند.

حرکت شاخص بورس به سمت پیک سابق

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: آثار تورم همان‌طور که در سایر بازارهای دارایی همچون دلار، طلا و سکه، مسکن و… مشهود است، در بازار سرمایه نیز خودی نشان خواهد داد. این موضوع ناچارا شاخص بورس را به سمت پیک خود که در گذشته بالای دو میلیون و ۷۰ هزار واحد بود، حرکت می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص روند شاخص کل بورس تا پایان سال می‌افزاید: بعید می‌دانم تا روزهای پایانی سال شاهد دستیابی شاخص کل بورس به این رکورد باشیم. ولی روند رو به تعادل و نسبتا مثبت را تا آخر سال پیش‌بینی می‌کنم.

وی تاکید می‌کند: از یاد نبریم که بورس محمل اتفاقات زیادی تا پایان سال خواهد بود. زیرا اغلب شرکت‌ها برای تامین نقدینگی و پرداخت هزینه‌هایی از جمله حقوق، متمایل به سمت عرضه در بازار سرمایه هستند تا تقاضا.

شاخص هم وزن نماگر بهتری است

آقابزرگی در مورد همسو نبودن شاخص کل و شاخص هم‌وزن نیز توضیح می‌دهد: شاخص کل به تنهایی نشان‌دهنده عمق حرکت و جریان در بورس نیست. از آنجا که شاخص هم‌وزن به طور مساوی و بدون اثر گرفتن از میزان سرمایه شرکت‌ها و تاثیرشان در شاخص کل است، تاثیر تورم را بهتر نشان می‌دهد. بنابراین شاخص هم‌وزن تا حدودی با تورم حادث شده در سال ۱۴۰۱ برابری می‌کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین روند و سمت و سوی حرکت شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل منطقی‌تر است.

بازدهی شاخص هم‌وزن تا امروز حدود ۴۲ درصد بوده است. بازدهی شاخص کل متاسفانه به دلیل وزن بزرگ شرکت‌هایی که از لحاظ قیمتی مدیریت می‌شوند، کمتر از ۱۳ درصد را به ثبت رسانده است.

بورس و تورم

همچنین همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص پیش‌بینی بورس تا پایان سال به «جهان‌صنعت» گفت: با توجه به زمینه ایجادشده برای کسب بازدهی در سایر بازارها مثل ارز و طلا، مسکن و خودرو و امثالهم، بازار سهام نیز روند مثبتی در پیش خواهد داشت.

وی با تحلیل اثر تورم بر بازار سرمایه افزود: سایر بازارهای دارایی نسبت به بازار سرمایه تقریبا تطابق ملموس‌تر و منطقی‌تری نسبت به تورم دارند. چون فرمول و اصل اقتصاد می‌گوید که اگر تورمی حادث شود، قاعدتا زمانی که بقیه بازارها به آن سمت بروند بورس نیز تاثیر خواهد پذیرفت.

حلقه مفقوده بازار سرمایه

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: این یکی از موضوعاتی است که نشان می‌دهد همان‌طور که در سال ۹۹، ۲۵ هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شد، متاسفانه به دلیل عملکرد نامناسب مسوولان اقتصادی دولت و مجلس شاهد خروج ۶۰ هزار میلیارد تومان پول در سال ۱۴۰۰ از بورس بودیم. تا این لحظه که ۱۱ ماه از سال گذشته است، حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه عملکرد و اعتمادسازی و اطمینان مردم به تصمیم‌گیران در حوزه اقتصاد و بازار سرمایه سلب شده است، گفت: سهامداران بورسی عینا مشاهده می‌کنند که نحوه حکمرانی در حوزه اقتصاد بازار سرمایه متمایل به خواسته‌ها و اهداف دولت تنظیم می‌شود. نمونه آن را در مساله نرخ خوراک گاز، بحث شورای رقابت، انتشار اوراق، حرکت نرخ بهره به سمت بالا (که رابطه معکوس با بازار سرمایه دارد) و… مشاهده می‌کنند.

دارابی ادامه داد: این سلب‌اطمینان از سهامداران بورسی باعث می‌شود اطمینان و اعتماد لازم در بازار سرمایه تا حدودی کمرنگ‌تر شود. متاسفانه با وجود تاکیدهایی که برای حمایت از بازار سرمایه می‌شود، عملا ما شاهد این اتفاق در بازار نیستیم.

هرچند بازار سرمایه ایران از حیث نقدشوندگی و قانونمندی و شفافیت، کارآمدترین و سرآمدترین بازاری است که نقدینگی می‌تواند به آنجا جذب شود. ولی رویکردی که تا این لحظه در بازار سرمایه از سوی دولتمردان و مسوولان بورسی شاهدیم، موجب می‌شود اعتماد به این بازار برنگردد.

وی در آ‌خر خاطرنشان کرد: همین مسائل موجب می‌شود که تا این لحظه شاخص کل بورس حرکت خاصی را نداشته باشد؛ هرچند شاخص هم‌وزن رکورد تاریخی مرداد‌ماه سال ۹۹ را در ۲۸ دی‌ماه امسال لمس کرد ولی رد نکرد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 333865
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا