بیم و امید بازگشت به بازارهای جهانی؛

فولاد ایرانی جای خالی ترکیه را پر می کند؟

پیش‌بینی‌ها از وضعیت زلزله اخیر ترکیه حاکی از این است که تا 3 ماه آینده پیامدهای این حادثه تلخ بر بخش فولاد به شدت تاثیرگذار خواهد بود. اما از طرفی افزایش قیمت آهن قراضه فعلا متوقف شده و حتی روند کاهشی در پیش خواهد گرفت.

به گزارش جهان صنعت نیوز، زلزله ترکیه باعث شد که دو بندر مهم تجاری این کشور تعطیل شود و شاهد توقف در صادرات و اختلال در بازارهای جهانی فولاد باشیم. این در حالی است که ترکیه جزو برترین‌های تولید فولاد در جهان شناخته‌شده و با تولید متوسط ۳۸ میلیون تن در سال هفتمین تولید‌کننده فولاد جهان است.

حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا با وجود شرایطی که برای ترکیه پیش آمده، ایران می‌تواند پیشگام این عرصه باشد و در بازارهای جهانی ایفای نقش کند؟ مساله‌ای که می‌تواند به توسعه کشور کمک کند و شاید فرصتی برای نشان دادن توان فولادی‌ها در جهان باشد.

ایران جای خالی ترکیه را پر می کند؟

در این خصوص کارشناسان باور دارند به طور حتم ایران در بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌تواند پیشران شود و جای ترکیه را بگیرد. اما فولاد ایران همچنان مثل گذشته به دلیل نقش تحریم‌ها در اروپا جایگاهی ندارد. به این ترتیب وقوع زلزله در بلند‌مدت جایگاه هفتمین کشور جهان در عرصه فولاد را متزلزل نکرده است.

تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن در این باره به «جهان‌صنعت» گفت: این زلزله که در جنوب شرق ترکیه به وقوع پیوسته روی شرکت‌های فولادی تاثیرگذار خواهد بود. هرچند که اکثر شرکت‌های بزرگ فولادساز ترکیه از جمله اردمیر در غرب ترکیه قرار دارند. اما در جنوب شرق این کشور نیز چند شرکت فولادسازی بخش خصوصی قرار دارند که تحت تاثیر این حادثه مهیب قرار گرفته‌اند. ضمن اینکه همان‌طور که در خبرها آمد وضعیت بنادر هم چندان مساعد نیست و دو بندر مرسین و اسکندرون تعطیل شده‌اند.

دکتر کیوان جعفری‌طهرانی تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها از وضعیت زلزله اخیر حاکی از این است که تا ۳ ماه آینده پیامدهای زلزله روی فولاد و بخش معدن به شدت تاثیرگذار است و این مهم جاده‌ها و بنادر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آهن قراضه گران نشد

این تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن با اشاره به قیمت آهن قراضه در ترکیه گفت: جالب اینکه زلزله فعلا روی محموله وارداتی آهن قراضه ترکیه تاثیرگذار نبوده است. با اینکه بیشتر مواد اولیه که در صنعت ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد از آهن قراضه هستند. اما این عرصه هنوز تاثیری نگرفته است. او تصریح کرد: ترکیه سالانه حدود ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن آهن قراضه وارد می‌کند که حدود نیمی از آن از آمریکا وارد می‌شود.

جعفری‌طهرانی ادامه داد: با توجه به حجم وسیع تخریبی که در این کشور اتفاق افتاده باید گفت که اسکلت فلزی و قطعات فلزی ساختمان‌ها که تخریب شده به چرخه تولید فولاد برمی‌گردد و به عنوان آهن قراضه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبیعتا این شرایط موجب می‌شود که افزایش قیمت آهن قراضه فعلا متوقف شود. حتی در طول ماه‌های آینده روند کاهشی هم پیدا کند. او خاطرنشان کرد: هرچند که برگشت فولادهای تخریب‌شده به روند تولید فولاد زمانبر است اما از نظر روانی همچنان تاثیر خود را روی کاهش قیمت خواهد گذاشت.

ترکیه رتبه هفتم فولاد جهان

جعفری‌طهرانی با اشاره به اینکه ترکیه جزو برترین‌های تولید فولاد در جهان است،‌ ادامه داد: مساله مهم این است که فراموش نکنیم ترکیه با تولید متوسط ۳۵ تا ۴۰ میلیون تن در طول سه سال گذشتهجزو رتبه‌های برتر در تولید فولاد است. این کشور هفتمین تولید‌کننده فولاد جهان محسوب می شود و در این عرصه شانه به شانه برزیل پیش رفته است. همواره بین دو کشور برزیل و ترکیه در خصوص تولید فولاد رقابت تنگاتنگی بوده است که این مساله باعث شده دو کشور مورد توجه جهان باشند.

نقش‌آفرینی ایران

جعفری‌طهرانی در پاسخ به این سوال که در این شرایط ایران چقدر می‌تواند نقش مثبتی در بازارها ایفا کند، گفت: یکی از محصولات صادراتی ترکیه میلگرد است که به کشورهای همسایه، شمال آفریقا و حاشیه خلیج‌فارس ارسال می‌شود. این عرصه جزو بازارهای سنتی ایران هم است. بنابراین در خلأ ترکیه در تامین میلگرد کشورهای مذکور، محصولات مشابه ایرانی شانس خوبی برای جایگزینی و تامین نیاز بازارها دارند.

این تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن با بیان اینکه در مقابل ایران شانسی در اروپا ندارد،‌ گفت: نباید فراموش کرد که ترکیه یکی از تولید‌کنندگان بزرگ فولاد اروپا است. این کشور حداقل یک‌پنجم از فولاد و خوراک محصولات پایین‌دستی مورد نیاز بازار اروپا را تامین می‌کند. این رقم حجم بسیار بالایی است و عددی بین ۲۱ تا ۲۳ درصد می‌شود. به این ترتیب ایران در اروپا بازار هدفی ندارد.

او تصریح کرد: قبل از برجام تا حدودی شرایط صادراتی محدودی داشتیم. اما تحریم‌ها باعث شد که ما در رابطه با محصولات طویل هیچ صادراتی به اروپا نداشته باشیم. در حوزه محصولات تخت نیز تنها در سال ۲۰۱۷ صادرات داشتیم.

این تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن ادامه داد: قوانین ضد دامپینگ باعث شد که توسط یوروفر (انجمن فولاد اروپا) برای فولاد ایران عوارض وارداتی تعیین شود و قیمت صادرات ورق گرم کشور افزایش پیدا کند. بعد از آن هم ما دیگر صادراتی در ارتباط با مقاطع تخت نداشتیم. بنابراین نمی‌توانیم وارد بازارهای اروپا شویم اما در مورد کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه شرایط متفاوت است.

جعفری‌طهرانی خاطرنشان کرد: البته سوریه ترجیح می‌دهد که محصولات ایرانی را از طریق ترکیه خریداری کند. اما در کل وقتی ترکیه مشکل دارد ایران می‌تواند بازارهای این کشور از جمله کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را از آن خود کند.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 333984
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا