معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

خانه های بافت فرسوده دیگر برای ساخت و ساز نیاز به تجمیع ندارند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ قطعات ریز دانه‌ای بافت فرسوده که توانایی تجمیع با پلاک‌های دیگر را ندارند می‌توانند به تنهایی وارد ساخت و ساز شوند

به گزارش جهان صنعت نیوز، فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بسته تشویقی ابلاغی توسط وزیر راه و شهرسازی مصوبه شورایعالی شهرسازی و معاری ایران است اظهار کرد: شورایعالی شهرسازی بالاترین نهاد سیاست‌گذار در حوزه شهر و آمایش است. طبق ماده هفت تاسیس شورای‌عالی مصوبات آن لازم الاجراست.

وی با اشاره به اینکه  ضوابط و مقررات جاری در بافت های تاریخی با بافت فرسوده اساسا متفاوت است. افزود:‌ محدوده بافت تاریخی در ۱۶۸ شهر مشخص است، از این رو بافت تاریخی شناسنامه و هویت ماست.

وی تصریح کرد: نوع ضوابط در ساخت و ساز در محدوه شهری متفاوت است لذا در بافت تاریخی احیا و مرمت و در بافت فرسوده نوسازی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دهه های گذشته یک دیدگاه غالبی در بافت‌های فرسوده وجود داشته که با دخالت شهرداری و دولت این بافت ها خریداری و تجمیع شود اضافه کرد: به دلیل دخالت ندادن افراد ساکن در بافت های فرسوده در ساخت و ساز تاکنون نتوانستیم نتیجه مورد دلخواه را به دست بیاوریم. بنابراین با مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در چندبخش مشارکت دادن مردم مد نظر قرار گرفته است.

مالواجرد با بیان اینکه  اگر مردم بخواهند سرمایه گذار بافت فرسوده آنها را نوسازی کند تشویقاتی برای آن در نظر گرفته شده است اعلام کرد:  سرمایه گذار با تجمیع بافت های فرسوده و رساندن آن به بلوک شهری از تشویق تراکم دوطبقه ای برخوردار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه حدنصاب تفکیک در شهرهای مختلف متفاوت است بیان داشت: در برخی شهرها ممکن است حدنصاب تفکیک ۳۰۰ و در شهری دیگر ۲۰۰ متر باشد.اکثریت دانه‌بندی در شهرهای مختلف زیر ۱۵۰متر است و با مصوبه شورایعالی این اجازه به مالکین داده می شود که اگر ملک آن زیر حد نصاب باشد بنابر مختصات و اقلیم آن شهر وارد پروسه ساخت و ساز شود.

وی تاکید کرد: قطعات ریز دانه‌ای که توانایی تجمیع با پلاک های دیگر را ندارند می توانند به تنهایی وارد ساخت و ساز شوند.

وی با بیان اینکه تسهیلاتی که برای بافت فرسوده در نظرگرفته شده ویژه است یادآور شد: برای دادن تسهیلات به بافت های فرسوده باید اولویت بندی داشت به طور مثال باید سه فاکتور را درنظر گرفت معبر،‌ریزدانگی و ناپایداری که اگر بافت فرسوده هرسه فاکتور مذکور را داشته باشد در اولویت تسهیلات قرار می گیرد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با شاره به پیگیری‌های صورت گرفته از وزارت میراث فرهنگی برای دریافت تسهیلات مقاوم سازی بافت های تاریخی خاطر نشان کرد:‌ در برنامه هفتم این موضوع در دستور کار قرار دارد.

صادق مالواجرد گفت:‌ با توجه به این‌که در خصوص اراضی قولنامه‌ای منع قانونی وجود دارد در تلاشیم با همکاری وزارت کشور و سازمان ثبت و اسناد تا مشکلات از این دست را به حداقل برسانیم.

منبع: تسنیم

مسکن
شناسه : 334156
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا