با تشدید تحریم های اقتصادی؛

روسیه ناوگان ارواح ایران را تصاحب کرد؟

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی می‌گوید تعداد نفتکش‌هایی که نفت ایران را جابه‌جا می‌کنند به تعداد محدودی برای صادرات نفت روسیه به سمت این کشور رفته‌اند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، هفته گذشته خبرگزاری‌های خارجی گزارش کردند که «ناوگان ارواح» که تا پیش از این نفت ایران را برای مشتریان ایران جابه‌جا می‌کردند به سمت روسیه رفته‌اند. اصطلاح «ناوگان ارواح» به نفتکش‌هایی گفته می‌شود که به صورت غیررسمی بار کشورهای تحریمی را جابه‌جا می‌کنند. این ناوگان که متعلق به کشور خاصی نیستند از پرچم برخی کشورها از جمله پاناما برای جابه‌جایی بار استفاده می‌کنند.

۱۶ کشتی از ناوگان ارواح به سمت روسیه رفت

فایننشال‌تایمز که اولین بار این خبر را منتشر کرد، نوشت: ۱۶ کشتی که بخشی از شبکه «ناوگان ارواح» هستند و به ایران اجازه می‌دهد تحریم‌های ایالات متحده را دور بزند، در ۲ ماه گذشته شروع به حمل نفت‌خام روسیه کرده‌اند.

براساس گزارش این روزنامه انگلیسی قبل از افزایش این موج ۲ ماهه جدید، تنها ۹ نفتکش ایرانی در طول ۹ ماه از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، در این مسیر مشغول بوده‌اند که حالا تعداد آنها به ۱۶ نفتکش رسیده است.

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در این رابطه گفت: حداقل ۶۰۰ کشتی نفت ایران را جابه‌جا می‌کنند. بخشی از ناوگان باری که ما روی دریا داشتیم در ماه‌های اخیر محموله‌های خود را تخلیه کرده‌اند و بخش دیگر هم در حال حمل نفت ایران هستند.

وی افزود: از بین ناوگانی که نفت ایران را جابه‌جا می‌کنند و اصطلاحا ناوگان ارواح نامیده می‌شود، ۱۶ نفتکش به سمت روسیه رفته‌اند که قاعدتا تاثیری در صادرات نفت‌خام ایران ندارد.

اروپایی ها به دنبال کشتی هستند

حسینی تصریح کرد: در اینکه بازار نفت دوباره گرم شده شکی نیست و این موضوع همیشه باعث افزایش نرخ کرایه حمل‌و‌نقل و نفتکش‌ها می‌شود.

وی افزود: موضوع دیگر تغییر مسیر خرید نفت آمریکا و اروپا به سمت آسیاست. چون این مسیر طولانی است. در نتیجه تانکر‌ها مدت زیادی در مسیر هستند. تحریم نفت روسیه باعث شده که کشورهای اروپایی به جای استفاده از خط لوله به سمت نفتکش‌ها روی بیاورند و در نتیجه کرایه حمل بالا رفته است.

فاینشنال تایمز در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد: «دلالان و تحلیلگران کشتی گفتند که روسیه مالکان و اپراتور‌های نفتکش را با نرخ‌های ممتاز جذب می‌کند. زیرا به دنبال حفظ منبع اصلی درآمد‌های صادراتی خود در برابر تحریم‌های غرب مانند تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه از سوی گروه هفت کشور صنعتی و اتحادیه اروپاست. درآمد تخمینی صادرات نفت روسیه به میزان قابل‌توجهی نسبت به سطح قبل از جنگ اوکراین کاهش یافته است.»

ناوگان ارواح به دنبال منافع خود است

حسن مرادی نماینده پیشین مجلس و کارشناس انرژی هم در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: در دنیا کشتی‌هایی وجود دارند که می‌توانند تانکر نفت یا هر وسیله و شناور را با پرچم جزایر کوچک جابه‌جا کنند. همان‌طور که آمریکا و حامیانش در رای‌گیری‌های بین‌المللی آمریکا از این کشورها به نفع خود استفاده می‌کنند، همین کشورها هم مالک کشتی و تانکرهای نفت هستند که با پرچم خود می‌توانند در دریاهای آزاد تردد کنند.

وی افزود: این کشورها دارای پرچم هستند. پرچم‌هایشان هم عمدتا ناشناخته است، طبیعی است که این ناوگان ارواح زمانی در خدمت جمهوری اسلامی بودند و به هر کشور و شخصی که برایشان دارای منفعت باشد، خدمات می‌دهند.

مرادی خاطرنشان کرد: مسلما روسیه هم در شرایط تحریم به این ناوگان روی آورده ولی اینکه آیا روسیه به آنها پول بیشتری پرداخت می‌کند یا اینکه ما دیگر از این ناوگان استفاده نمی‌کنیم، بر ما پوشیده است.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: در دنیای تجارت، این تانکر‌ها می‌توانند به خدمت هر کشوری دربیایند و با هر نرخ که تمایل دارند، حمل‌و‌نقل و تجارت کنند. البته که به دلیل افزایش تقاضا نرخ‌های حمل هم بیشتر شده است اما این بدان معنا نیست که ما نمی‌توانیم نفت‌مان را صادر کنیم. بنابراین این اتفاق عجیبی در صنعت حمل‌و‌نقل نیست.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی

شناسه : 334375
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا