گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد؛

سیگنال صعودی قیمت مسکن

گزارش اخیر مرکز آمار از افزایش هزینه ساخت مسکن، سناریو ثبات قیمت‌ مسکن در سال آینده را نامحتمل‌تر از گذشته می‌کند. موضوعی که سایر متغیرهای کلیدی اقتصاد ایران و بازار مسکن نیز آن را تایید می‌کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس داده‌های مرکز آمار، میانگین قیمت مسکن شهر تهران به حدود ۵۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع در دی ماه رسیده است. همچنین شاخص قیمت مسکن مرکز آمار، تورم ماهانه مسکن شهر تهران را در دی ماه امسال حدود ۱۰ درصد نشان می‌دهد. این بالاترین افزایش ماهانه قیمت خانه در شهر تهران از مرداد ماه ۱۳۹۹ محسوب می‌شود.

به طور کلی آمارهای رسمی نشان می‌دهد،‌ قیمت مسکن در شهر تهران در ۱۰ ماه گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است. نکته قابل توجه این است که در بازه زمانی مشابه، تورم کلی اقتصاد حدود ۴۶ درصد بوده‌است.

در این میان پرسشی که مطرح می شود این است که آیا قیمت مسکن همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد؟

چشم انداز نگران کننده قیمت مسکن

برای پاسخ به این پرسش باید توجه داشت که قیمت مسکن به عوامل متعددی بستگی دارد. با این وجود شاید تورم را بتوان به عنوان یک شاخص کلی در نظر گرفت.

با قبول این پیش فرض و با توجه به چشم انداز تورمی اقتصاد ایران در سال آینده،‌ به نظر نمی رسد که قیمت مسکن طی ماه های آینده ثبات قیمت را تجربه کرد. به ویژه آنکه مراکز پژوهشی داخلی و خارجی همچون مرکز پژوهش های مجلس و بانک جهانی، تورم سال آینده ایران را ۴۰ تا ۵۰ درصد پیش بینی کرده اند.

این فرضیه زمانیکه سایر متغیرهای کلیدی بازار مسکن را نیز در نظر بگیریم،‌ تقویت می‌شود. کاهش شدید ساخت و ساز و کمبود مسکن و افزایش قابل توجه نقدینگی و هجوم تقاضای سرمایه‌گذاری از جمله مهم‌ترین متغیرهایی است که سناریو ادامه روند صعودی قیمت مسکن را بیش از گذشته محتمل می‌کند.

افزایش هزینه ساخت مسکن

در این میان یکی دیگر از عواملی که ادامه روند صعودی قیمت مسکن را محتمل می‌کند، تورم نهاده‌های ساختمانی است. در حقیقت افزایش هزینه‌های ساخت مسکن می‌تواند به عنوان محرکی برای تشدید افزایش قیمت مسکن محسوب شود.

آنگونه که گزارش اخیر مرکز آمار نشان می‌دهد، تورم فصلی قیمت نهاده‌های ساختمانی یا همان هزینه ساخت  مسکن در پاییز امسال برابر با ۴.۶ درصد بوده‌است. هر چند این عدد یکی از پایین‌ترین تورم های فصلی هزینه ساخت محسوب می‌شود، اما دو نکته نگران کننده را نشان می‌دهد.

تورم فصلی کم ولی نگران کننده

اولاً تورم فصلی هزینه ساخت مسکن در پاییز امسال نسبت به تابستان افزایش حدود ۸ واحد درصدی را تجربه کرده است. تورم فصلی ساخت مسکن در تابستان به ۳.۴- درصد رسیده بود. به بیان دیگر،‌ هزینه ساخت مسکن روند صعودی به خود گرفته است.

بررسی تورم نقطه به نقطه هزینه ساخت این موضوع را بهتر نشان می‌دهد. هزینه ساخت مسکن در پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۳۱.۶ درصد افزایش یافته است. این رقم در مقایسه با فصل تابستان افزایش ۲.۳ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که تورم نقطه به نقطه هزینه ساخت در تابستان امسال در مقایسه با فصل بهار بیش از ۴۳ درصد کاهش یافته بود.

حرکت خلاف جهت هزینه ساخت مسکن و تورم

 نکته بالا زمانی اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند که روند تغییرات هزینه ساخت مسکن را با تورم مقایسه کنیم. در پاییز امسال، تورم نقطه به نقطه فصلی کلی اقتصاد با کاهش ۳.۶ واحد درصدی به ۴۸.۴ درصد رسید. این در حالی است که همانگونه که اشاره شد،‌ تورم هزینه ساخت در این فصل افزایشی بود.

به بیان دیگر، در شرایطی که اقتصاد ایران در فصل پاییز کاهش تورم را تجربه کرده بود، هزینه ساخت افزایش یافته است. این در حالی است که میان هزینه ساخت مسکن و تورم همبستگی مثبتی وجود دارد و انتظار بر این بود که هزینه ساخت نیز با شتاب کم‌تری افزایش پیدا کند.

دوره تورمی مسکن وارد ششمین سال می‌شود؟

آنچه که به نظر می رسد سناریو افزایش قیمت مسکن در سال آینده از احتمال بالاتری برخوردار باشد. موضوعی که دوره تورمی مسکن را وارد ششمین سال خود می‌کند. اتفاقی که در چند دهه گذشته بی سابقه بوده‌است.

در حقیقت دوره تورمی مسکن که از سال ۱۳۹۷ آغاز شد، ‌از دو بعد مدت زمان و همچنین شدت افزایش قیمت منحصر بفرد محسوب می شود. باید توجه داشت که میانگین قیمت مسکن در شهر تهران از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا دی ماه امسال حدود ۱۰ برابر شده است. مسئله که حداقل طی چهار دهه گذشته بی سابقه بوده است.

سیاست هایی که به افزایش قیمت مسکن دامن می زند

در این میان نکته نگران کننده، سیاست‌هایی است که دولتمردان و نمایندگان مجلس برای کنترل قیمت مسکن در ذهن دارند. جاییکه مسئولان مشکل اصلی بازار مسکن را تنها ناشی از کمبود عرضه می‌دانند.

بر اساس همین ایده سعی در پیشبرد طرح‌هایی همچون مسکن ملی و ساخت مسکن دولتی دارند. این در حالی است که معضل اصلی بازار مسکن، شرایط تورمی اقتصاد ایران است. موضوعی که نه تنها با ساخت گسترده مسکن حل نمی شود بلکه به تشدید بحران کنونی هم دامن می زند.

 چرا که اجرای چنین سیاست‌هایی به معنای تشدید کسری بودجه و فشار به منابع بانکی است. مسائلی که در نهایت به تشدید رشد نقدینگی و تورم می انجامد و این یعنی ادامه روند صعودی قیمت مسکن. نمود این موضوع را می توان در افزایش هزینه ساخت مسکن ملی نیز مشاهده کرد. جاییکه به تناوب هزینه ساخت مسکن ملی افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین به نظر می رسد تا زمانیکه تورم در اقتصاد ایران در سطوح بالایی قرار دارد، دوره تورمی مسکن هم ادامه خواهد داشت.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 334465
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا