اداره ایمنی بزرگراه‌های آمریکا؛

تسلا برای خودروی برقی مرگبارش فراخوان داد

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) اعلام کرد که شرکت تسلا برای ۳۶۲۷۵۸ دستگاه خودروی برقی خود به دلیل احتمال وقوع خطای مرگبار در نرم افزار بتا در حالت خودران کامل، فراخوان صادر کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز: به نقل از راشاتودی، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) روز پنجشنبه اعلام کرد که شرکت تسلا برای ۳۶۲۷۵۸ دستگاه خودروی برقی خود به دلیل احتمال وقوع خطای مرگبار در نرم افزار بتای آن‌ها در حالت خودران کامل، فراخوان صادر کرده است.

در گزارش این اداره آمده است که خطای نرم افزاری فوق “به وسیله نقلیه اجازه می دهد تا از سرعت مجاز تجاوز کند یا از تقاطع‌ها به روشی غیرقانونی یا غیرقابل پیش بینی عبور کند” که “خطر تصادف را افزایش می‌دهد.”

این سازمان نظارتی توضیح داد که این نرم افزار معیوب می تواند به خودرو اجازه دهد از لاین مخصوص گردش به راست یا چپ وارد یک تقاطع شود و از آن عبور کند، با وجود تابلوی ایست توقف نکند، یا علیرغم یک علامت هشدار زرد به سرعت وارد یک تقاطع شود.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا افزود که این سیستم همچنین ممکن است به تغییرات در محدودیت‌های سرعت اعلام‌شده واکنش مناسبی نشان ندهد و یا به تنظیم سرعت خودرو توسط راننده توجه کافی نداشته باشد و از محدودیت‌های سرعت اعلام‌شده تجاوز کند.

خودروهایی که تحت تاثیر این فراخوان قرار گرفته اند شامل مدل S، مدل X، مدل ۳ و مدل Y  می‌شود و کل محصولات فعلی تسلا که بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ شاخته شده‌اند و مجهز به نرم افزار بتای کامل خودران هستند را در بر می‌گیرند.

با این حال، ایلان ماسک، مدیر عامل این شرکت، در مورد استفاده از کلمه “فراخوان” انتقاد کرد و گفت مالکان وسایل نقلیه آسیب دیده از ماه آوریل اصلاحات نرم افزاری رایگان را به صورت بی سیم دریافت خواهند کرد و مانند یک فراخوان سنتی نیازی به بازگرداندن فیزیکی خودروهای خود به نمایندگی‌ها را ندارند.

این خودروساز همچنین اصرار دارد که از مرگ یا جراحت ناشی از نرم افزار خودران خود اطلاعی ندارد.

این مشکلات در طول آزمایش نرم افزار خودران کامل Full Self-Driving تسلا آشکار شد، که این خودروساز در گذشته اعتراف کرده است که احتمالا هرگز نمی تواند خودروهای گران قیمت را به طور واقعی هدایت کند.

رالف نادر، یک منتقد فعال در حوزه ایمنی خودرو، سال گذشته از تسلا خواست تا این فناوری را از وسایل نقلیه خود حذف کند و دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا نیز شکایت کرده است که تسلا با ادعای اینکه خودروهایش واقعاً می توانند خودشان رانندگی کنند، مشتریان را گمراه کرده است.

به گفته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، حتی نسخه “خلبانی خودکار” این خودروها در چندین تصادف دخیل بوده است.

این اداره حداقل ۱۶ تصادف را در مستندات خود آورده است که در آن تسلا یک ثانیه قبل از برخورد به اجسام ثابت، حالت خودکار را خاموش کرده بود.

خودرودانش و فناوری
شناسه : 334915
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا