حداقل حقوق باید به ۱۰ میلیون برسد

یک فعال کارگری معتقد است که افزایش حداقل حقوق برای سال آینده بیش از ۴۰ درصد است. او تاکید می کند حداقل دستمزد باید به ۱۰ میلیون برسد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، چانه زنی برای تعیین حداقل حقوق کارگران تامین اجتماعی همچنان در جریان است. آنگونه که از آخرین اخبار می‌دهد، فعلا رقم سبد معیشتی خانوار تعیین نشده است. سبدی که معیار تعیین حداقل دستمزد است.

برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند با توجه به تورم، افزایش حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد خواهد بود.

حداقل حقوق سال ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. بنابراین در صورت افزایش ۵۰ درصدی، حداقل دستمزد برای سال آینده به حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می رسد.

البته در این میان برخی از فعالان کارگری معتقدند که رقم حداقل دستمزد باید بالای ۱۰ میلیون تومان باشد. با این وجود میانگین افزایش حقوق کارکنان دولت  در کمیسیون تلفیق  ۲۰ درصد تعییت شده‌است. حداقل حقوق حدود ۸ میلیونی برای کارکنان دولت، رسیدن حداقل دستمزد کارگران به بیش از ۱۰ میلیون را دور از انتظار می کند.

حداقل حقوق باید ۱۰ میلیون تومان باشد

حمید حاج‌اسماعیلی تاکید می‌کند: رقم ۱۰ میلیون تومان را حداقل برای حقوق‌بگیران و کسانی که کف دریافتی را دارند، باید تعیین کنیم. ما باید در شورای عالی کار به این رقم ۱۰ میلیون تومان هم برای حداقل‌بگیران کارگری برسیم. این رقم هم برای حداقل‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی باید در نظر گرفته شود.

این کارشناس می‌گوید: رقم بالای ۴۱، ۴۲ درصد بر اساس حداقل بگیران در کمیسیون قطعی شده است. یعنی کارگران بدانند که افزایش حداقل دستمزد بیش از ۴۴، ۴۵ درصد امسال خواهد بود.

حاج‌اسماعیلی می‌افزاید: قطعا این عدد پایین است. ما باید متناسب با خط فقر و شرایط اقتصادی کشور و تورم بتوانیم حداقل حقوق را تعریف کنیم. باز هم تاکید من، ۱۰ میلیون تومان است.

وی عنوان می‌کند: امیدواریم در شورای عالی کار روندی پیش برود که بتواند رقم ۱۰ میلیون تومان را به عنوان حداقل تثبیت کند.

این کارشناس بازار کار متذکر می‌شود: در خصوص سایر سطوح نیز من فکر می‌کنم ۲۵ درصد برای بازنشستگان و بقیه کارگران نیز قطعی خواهد بود. این موضوع با توجه به افزایش ۲۰ درصدی که دولت برای همه کارمندان و بازنشستگان در نظر گرفته، مصداق دارد.

منبع: خبر آنلاین

 

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 335252
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا