‌رشد ارزش معاملات خرد پس از یک هفته؛

صعود بزرگ بورس آغاز شده است؟

ارزش معاملات خرد بازار سهام دیروز پس از یک هفته، رشد کرد و با افزایش ۲۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل، به رقم ۴ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان رسید.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بورس پس از یک هفته افت، بالاخره در آخرین روز بهمن ماه با رشد همراه شد. بنابراین بخشی از نگرانی‌های اهالی بازار سرمایه بابت شکسته شدن حمایت  شاخص کل در کانال ۱.۵ میلیون واحدی برطرف شود.

در صورت شکست حمایت محدوده یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحدی، شاخص کل به کانال پایین‌تر سقوط می‌کرد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند تا زمانی که تکلیف بودجه ۱۴۰۲ مشخص نشود، بازار سهام در همین روند نوسانی ادامه مسیر خواهد داد. همچنین در دو هفته آتی شرکت‌ها گزارش‌های مالی بهمن را منتشر خواهند کرد. این مساله نیز می‌تواند در تغییر روند معاملات بورس اهمیت داشته باشد.

شاخص‌ های بورس بالاخره رشد کردند

در پایان معاملات دیروز بورس شاخص کل با افزایش ۸ هزار و ۵۷۰ واحدی تا سطح یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد بالا آمد.

شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد هزار و ۹۴۰ واحدی در سطح ۴۷۶ هزار واحدی ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش ۱۲۹ واحدی در سطح ۲۰ هزار واحد قرار گرفت.

افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

روز یکشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۳ هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳ هزار و ۵۲ میلیارد تومان بود که ۲۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز پس از یک هفته رشد کرد و با افزایش ۲۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات بورس ۳۱ درصد بوده است.

ادامه خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

دیروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نوزدهمین روز متوالی منفی بود و ۱۷۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وساخت (شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و خزامیا (زامیاد) اختصاص داشت. در سوی دیگر، فولاد (فولاد مبارکه) پس از اعلام تایید افزایش سرمایه، بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد و نمادهای ذوب (ذوب‌آهن اصفهان) و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) در رتبه‌های بعدی بودند.

پایان نزول بزرگ نزدیک است؟

تحلیلگران بر این باورند که این بار بازار سهام تا هر میزانی که پایین برود، آخرین بار خواهد بود که آن نقطه را می‌بیند. پس از آن وارد روند صعودی بزرگی خواهد شد و روند نزولی بازار نیز به پایان می‌رسد.

البته طی ۳۰ ماه گذشته بارها بازار وارد روند صعودی موقت‌شده که این روندهای صعودی، اصلاح‌هایی در جهت روند نزولی بزرگ بازار بوده‌اند. اما این بار به نظر می‌رسد بازار باید روند نزولی را به پایان برساند و وارد روند صعودی بزرگ خود شود.

نشانه رکود بازار

برای ورود به روند صعودی بلند‌مدت، ابتدا باید شاخص کل محدوده مقاومتی ۱.۶ تا ۱.۷ میلیون واحدی را به بالا بشکند. پس از آن می‌توان گفت که روند نزولی بزرگ، واقعا به پایان رسیده است.

البته سرمایه‌گذاران برای ورود مجدد به بورس نباید عجله کنند. فعلا باید وضعیت بازار رصد شود. با توجه به اتفاقاتی که در بازار رخ می‌دهد می‌توان نتیجه گرفت که چه زمانی باید اقدام به خرید جدید سهام کرد.

فعلا کاهش ارزش معاملات بازار سهام نشان می‌دهد این بازار در رکود به سر می‌برد و تا زمانی که تحرکات جدی در این بخش مشاهده نشود، سیگنال صعودی شدن بازار صادر نمی‌شود.

حرکت نقدینگی به سمت صندوق‌های درآمد ثابت

چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام حتی به ۳ هزار میلیارد تومان هم نرسید که این یک هشدار برای فعالان بورس است. رکود موجود در بورس توسط همین آمارها قابل تشخیص است و فعلا می‌توان گفت که بازار در رکود به سر می‌برد.

همچنین طی ۲۰ روز معاملاتی گذشته، ۱۵ روز پول به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت تزریق شده است. همین موضوع هم یکی دیگر از علائم رکود بورس است. چراکه سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در شرایط رکود بازار، پول خود را به صندوق‌های درآمد ثابت بسپارند. تا از ریسک کاهش قیمت‌ها در بازار سهام در امان بمانند.

با توجه به وضعیت بازار و معاملات هفته گذشته، برای این هفته هم می‌توان کاهش شاخص‌ها را متصور بود. در روز جاری با توجه به شیب نزولی شاخص‌ها در روز چهارشنبه، احتمال بازگشایی منفی شاخص‌ها بیشتر است.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 335472
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا