عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران؛

چرا افسار بازار ارز از دست بانک مرکزی خارج شد؟

بازار ارز این روزها شرایط ملتهبی را تجربه می کند. هر چند بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی را در پیش گرفته اما هنوز اثر جدی بر روند قیمت دلار نداشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، حسن فروزان ‌فرد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: این روزها شاهد مواجهه بی‌حاصل دولت و بانک مرکزی با واقعیت‌های بازار ارز هستیم. اما همگان می‌دانند که کشف قیمت دلار براساس میزان عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد.


به گفته وی، پیام‌ها و تلاش‌های بانک مرکزی برای حفظ ثبات بازار را هرچند نمی‌توانیم به‌طور کامل بی‌تاثیر بخوانیم اما نمی‌توان امید داشت که قیمت‌ها براساس دستورات دولتی شکل بگیرد. چرا که در بازار ارز اعتماد بازیگران آن به اظهارنظرهای رییس بانک مرکزی و ارکان اقتصادی دولت رنگ باخته است.

جنگ بی حاصل روسای بانک مرکزی با دلار

فروزان‌فرد اظهار کرد: چند دهه است که بانک مرکزی تلاش می‌کند کنترل بازار ارز را در دست بگیرد. روسای مختلف بانک مرکزی نیز در تقلا بوده‌اند که جلوی تداوم روند صعودی قیمت‌ها را بگیرند. اما هیچ‌گاه زمینه‌ای برای بازگشت به عقب، کاهش قیمت دلار یا حتی توقف رشد قیمت‌ها  فراهم نشده است.

مردم امروز جامعه نسبت به واقعیت‌ها آگاه‌تر از هر زمان دیگری هستند و حتی مردمان عادی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند.

چرا قیمت دلار عقب نشینی نمی کند؟

وی ادامه داد: تقاضای واقعی ارز این روزها تنها به تامین واردات مورد نیاز کشور محدود نمی‌شود. تقاضا برای خروج سرمایه از کشور نیز در سطح جدی آن دنبال می‌شود.

از این منظر می‌توانیم بگوییم که همه ارکان جامعه با بازار مرتبط و در تعامل نزدیک با آن قرار داشته باشند. به همین دلیل است که زمینه‌های بازگشت به عقب و توقف قیمت‌ها در این بازار وجود ندارد.

بانک مرکزی تنها بازیگر بازار ارز نیست

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، این روزها می‌شنویم که فعالان اقتصادی حوزه‌های مختلف می‌گویند موفق به دریافت ارز ۲۸۵۰۰ تومانی نشده‌اند.

در عین حال نیز می‌شنویم که فولاد مبارکه تمایل دارد عمده ارز صادراتی‌اش را برای فعالیت‌های توسعه‌ای خودش اختصاص دهد. همچنین انتشار خبر ادامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران از سوی بلومبرگ در کنار خبرهای داخلی نشان می‌دهد که کشف قیمت ارز براساس پیام‌هایی که متولیان این بازار دریافت می‌کنند اتفاق می‌افتد.

بنابراین تنها بازیگر بازار ارز بانک مرکزی نیست که معامله‌گران همگام با اعلام نظر او، پیشنهادهایی که ارائه یا اعدادی که برای ارز اعلام می‌کند پیش بروند.

اعتمادی به اظهارات بانک مرکزی وجود ندارد

فروزان‌فرد خاطرنشان کرد: فاکتورهای متنوعی در سمت عرضه و تقاضای بازار ارز وجود دارد. این فاکتورها در کنار یکدیگر فعالان بازار را به سمتی می‌برند که منجر به کشف قیمت ارز می‌شود.

 آثار مختلف رفتارهای سیاسی، موضع‌گیری‌های احزاب مختلف یا شرکت‌هایی که تامین‌کننده احتمالی ارز دولت هستند همه و همه تاثیرات خود را در قیمت‌گذاری نرخ ارز باقی می‌گذارند.

 بنابراین نمی‌توانیم در چنین شرایطی به اظهارنظرهای بانک مرکزی و سیاست‌هایی که اعلام می‌کند برای بهبود وضعیت امیدوار باشیم.

بازار نیز نسبت به اظهارات و گزاره‌های مختلف دولت و بانک مرکزی بی‌اعتماد است. از آنجا که عملی در پس این گفته‌ها اتفاق نمی‌افتد، هر بار که شاهد موضع‌گیری‌ها و اعلام نظرهای بی‌نتیجه از سوی دولتی‌ها هستیم اعتبار اظهارنظرها نزد عموم و بازار کاهش پیدا می‌کند.

از این نظر سخت بتوان نسبت به تاثیرگذاری سیاست‌های مورد نظر دولت و بانک مرکزی برای حفظ ثبات قیمت‌ها در بازار ارز امیدوار بود.

اخبار برگزیدهطلا و ارز
شناسه : 335953
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا