در جلسه غیرعلنی امروز مجلس مطرح شد؛

رانت ۴.۵ هزار میلیاردی با سیاست های ارزی فرزین

مجلس شورای اسلامی در حالی روز سه شنبه برای بررسی نوسانات بازار ارز جلسه غیرعلنی تشکیل داد که از امروز با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، سیاست های ارزی دولت اجرایی می شود تا نیاز ارز خدماتی نیز ساماندهی شود.

به گزارش جهان صنعت نیوزنمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی صبح امروز برای بررسی وضعیت بازار ارز جلسه غیرعلنی تشکیل دادند که روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی از سیاست های ارزی دولت خبرداده و اعلام کرده بود که با آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا از دوم اسفند ماه، همه نیازهای ارزی خدماتی مردم در این سامانه تامین می شود.

وی با تاکید بر اینکه سیاست تامین ارز کالاهای اساسی و تجهیزات پزشکی و سایر نیازها با ارز ۲۸۵۰۰ تومان ادامه می‌ یابد و منابع آن نیز از محل فروش ارز حاصل از فروش نفت، میعانات گازی تامین خواهد شد، افزود: ۶۸ نوع ارز خدماتی شناسایی شده است؛ ارز خدماتی، ارزی است که به صورت اسکناس به متقاضیان داده می‌شود و شامل ارز مسافرتی، پزشکی، دانشجویی و موارد دیگر است که باید تامین شود و برای تامین آنها سامانه‌هایی دیده شده که مردم می‌توانند به آن مراجعه و نیازهای ارزی خود را اعلام و تامین کنند.

وی توضیح داد: مستندات ارائه شده توسط متقاضی در دستگاه مربوطه بررسی می‌شود و در صورت تایید ارز تایید شده توسط بانک مرکزی تامین می‌شود.

فرزین گفت: بانک مرکزی در شرایط کنونی تلاش می‌کند که از تمام آموزه‌ها و تجربه‌های گذشته کشور در حوزه ارزی استفاده کند و نوسانات را به حداقل برساند و ثبات را در کشور برقرار کند.

با این اوصاف و بنا به گفته نمایندگان مجلس، در جلسه غیرعلنی امروز بدون حضور نماینده ای از دولت، به بررسی وضعیت بازار ارز پرداختند؛ حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به این نکته اشاره کرد که دولت برای بازگشت آرامش به بازار ارز برنامه و سیاست های جدیدی دارد.

وی درباره جزییات این نشست غیرعلنی گفت: در این نشست رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و برخی از نمایندگان نظرات خود را درباره مسائل ارزی کشور بیان کردند و از دولت خواستند به پیشنهادات تخصصی این کمیسیون بیشتر توجه کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون اقتصادی در این نشست از دولت خواست روش‌های گذشته در سیاست ارزی را تکرار نکند. چرا که حدود ۸۰ درصد مصوبات دولت در خصوص مسائل ارزی بر اساس مصوبات گذشته است.

نماینده مردم تبریز در مجلس توضیح داد: نظر رییس کمیسیون اقتصادی ممجلس بر این بود که باید نرخ شناور را برای ارز در نظر گرفت تا هرگونه رانت از بین برود و به اعتقاد وی، این رانت در نرخ ارز نیمایی نیز وجود دارد و از زمانی که رییس جدید بانک مرکزی مسوولیت این نهاد را برعهده گرفته، حدود ۴.۵ هزار میلیارد تومان رانت در بخش ارزی ایجاد شده است.

میرتاج الدینی ادامه داد: به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، راهکارهای قوه مقننه برای بازار ارز در سال ۹۶ نیز به دولت ارایه شده بود اما اجرایی نشد.

وی افزود: نمایندگان بر این نکته تاکید داشتند که راهکارهای علمی می توان نوسانات بازار ارز را کنترل کرد و پیشنهاد کردند جلسه ای با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در این زمینه تشکیل شود.

اقتصاد کلان
شناسه : 335958
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا