امید به زندگی کارگران هم افزایش پیدا کرده است؟؛

کارگران مشاغل سخت قربانی افزایش سن بازنشستگی

طرفداران افزایش سن بازنشستگی، افزایش سن امید به زندگی را مهم‌ترین دلیل انجام این کار می‌دانند. با این حال فعالان کارگری می‌گویند بهتر است در ابتدا سازمان تامین اجتماعی آماری از میانگین عمر کارگران سخت و زیان‌آور ارائه بدهد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، فعالان کارگری معتقدند که نمی‌توان به صرف اینکه سازمان تامین اجتماعی در معرض ورشکستگی است و نمی‌تواند به تعهدات خود پایبند باشد، فشار مضاعفی بر کارگران وارد کرد. این در حالی است که عدم تناسب حقوق کارگران و بازنشستگان با هزینه‌های اولیه زندگی در دوران بازنشستگی هم کار می‌کنند.


مدیران سازمان تامین اجتماعی بارها اعلام کرده‌اند که چنانچه اصلاحاتی در صندوق بازنشستگی اتفاق نیفتد، این صندوق دچار بحران می شوند. بحرانی که صندوق را برای اجرای تعهدات آینده با مشکل مواجه خواهد ساخت. یکی از عوامل این بحران را افزایش سن امید به زندگی، افزایش مستمری‌بگیران و در مقابل کاهش ورودی‎های صندوق‌ها می‌دانند. در نتیجه برای حل این بحران به دنبال افزایش سن بازنشستگی هستند.

سن امید به زندگی کارگران هم افزایش یافته است؟

در همین خصوص یک فعال کارگری گفت: طرفداران افزایش سن بازنشستگی، افزایش سن امید به زندگی را مهم‌ترین دلیل ضرورت انجام این کار می‌دانند. این تصمیم محل مناقشه بسیار دارد.

اولین نکته این است که این آمار، سراسری است و معیارهای متفاوتی را دربر می‌گیرد. بنابراین نمی‌توان افزایش سن امید به زندگی را مساوی با افزایش سن امید به زندگی کارگران دانست. اگر قرار است این مولفه مد نظر قرار بگیر،د باید در ابتدا سن امید به زندگی را در طبقه کارگر اندازه گرفت و بعد به سراغ تصمیم‌گیری برمبنای آن رفت.

مازیار گیلانی‌نژاد اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی باید آمار دقیقی در این مورد ارائه بدهد و بگوید که افراد بعد از بازنشستگی چند سال عمر می‌کنند؟ با توجه به دشواری زندگی کارگران به نظر نمی‌رسد سن امید به زندگی در این طبقه تغییر محسوسی داشته باشد.

این فعال کارگری به حوادث بالای کار در کشور اشاره کرد و گفت: دومین موضوع این است که در تصمیماتی که می‌گیرند و آماری که در مورد افزایش سن امید به زندگی ارائه می‌دهند، میزان بالای حوادث کار لحاظ نشده است. طبق آمار رسمی طی یک سال ۷۰۰ تا ۸۰۰ مورد حادثه کار منجر به مرگ داریم، یعنی در روز دو کارگر بر اثر حادثه کار می‌میرند؛ آیا اینها لحاظ می‌شود؟

عمر کوتاه کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور

وی به وضعیت کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور اشاره کرد و افزود: تامین اجتماعی آماری از میانگین عمر کارگران سخت و زیان‌آور ارائه بدهد. بگوید این کارگران بعد از بازنشستگی چند سال عمر می‌کنند؟ کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور به دلیل فضای کار بسیار نامناسب اگر به بازنشستگی برسند، با انواع و اقسام بیماری‌ها طرف هستند. بسیاری از آنها عمر طولانی‌ای ندارند.

این فعال کارگری ادامه داد: به طور مثال، اکثر کارگران ذوب‌آهن و کارگرانی که پای کوره‌ها کار می‌کنند دچار سرطان می‌شوند. اغلب کارگرانی که در کوره کار می‌کنند بدون مو هستند و با مشکلاتی چون سرطان پوست مواجه می‌شوند.

آیا سازمان تامین اجتماعی چنین مشکلاتی را می‌بیند و یا می‌تواند آماری از میزان عمر این کارگران بعد از بازنشستگی ارائه دهد.

گیلانی‌نژاد تاکید کرد: در کنار این مشکلات باید به وضعیت کارگران قرارداد موقت، پروژه‌ای، شرکتی و سفیدامضا نیز اشاره کرد. از آنجا که دست کارفرمایان برای ناقص رد کردن بیمه کارگران باز است و کارگران هم نمی‌توانند اعتراض کنند، در نتیجه خیلی از کارگران حتی تا ۶۰ سالگی هم سابقه بیمه‌شان تکمیل نمی‌شود.

وی گفت: وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی نظارت درستی بر وضعیت کارگاه‌ها ندارند و با توجه به اینکه کارگران هیچ قدرتی ندارند، حق‌شان در طول دوران کار ضایع می‌شود. این وضعیت کارگران ما است و در عجبم که چگونه می‌توانند کارگران کشور را با کارگران کشوری مثل فرانسه مقایسه کنند.

اضافه کار اجباری

این فعال کارگری به حقوق پایین کارگران اشاره کرد و گفت: دستمزد کارگران در ایران به قدری پایین است که حتی نمی‌توان با آن حداقلی‌ترین نیازهای زندگی را تامین کرد. کارگران در اینجا با حقوق کم زندگی می‌کنند و با حقوق کم بازنشسته می‌شوند و حتی بعد از بازنشستگی هم برای تامین نیازهای خود باید کار کنند.

گیلانی‌نژاد گفت: خیلی از کارگران اضافه کار اجباری انجام می‌دهند. این اضافه کار چه از سر اجبار کارفرما باشد و چه جبر زندگی، در هر صورت کارگران را دچار بیماری می‌کند. کارگری که بعد از دو شیفت کار آخر شب به خانه می‌رود دیگر رمقی برای حضور در کنار خانواده خود ندارد.

این فعال کارگری گفت: اینها موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. نمی‌توان به صرف اینکه سازمان تامین اجتماعی در معرض ورشکستگی است و نمی‌تواند به تعهدات خود پایبند باشد، فشار مضاعفی بر کارگران وارد کرد.

چراغ خطر بیمه تامین اجتماعی روشن شد

دیگر کارشناسان نیز بر این باورند که اگر مطالبات تامین اجتماعی از سوی دولت پرداخت نشود جامعه کارگری با مشکلات و چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد. دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر دولت بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است که گفته شده سال آینده ۸۰ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شود. اما کافی نیست و باید اقدام مقتضی صورت گیرد تا این بدهی به طور کامل داده شود.

عیدعلی کریمی یادآور شد: به نظر می‌رسد فقط جامعه کارگری دغدغه پرداخت مطالبات تامین اجتماعی را دارد و بارها از نمایندگان خواسته‌ایم که دولت سهم ۳ درصد حق بیمه و مطالبات را پرداخت کنند.

کریمی با بیان اینکه چراغ خطر بیمه تامین اجتماعی روشن شده است، اضافه کرد: همچنان در بخش درمان کارگری مشکل داریم. در عین حال ۲۵ درصد افزایش حقوق بازنشستگان هنوز پرداخت نشده و اگر وضعیت تداوم یابد باید گفت چراغ خطر بیمه‌های تامین اجتماعی روشن شده و می‌تواند مشکل‌ساز شود.

وی اظهار کرد: شنیده شده دولت بابت بدهی خود می‌خواهد سهمیه فروش نفت را پیشنهاد کند که این روش را منطقی نمی‌دانیم.

مشکلات جدی در حوزه تامین دارو

کریمی اضافه کرد: مسوولان می‌گویند مواد اولیه با ارز ۲۷ هزار تومانی تامین می‌شود در حالی که با ارز ۴۵ هزار تومانی این مواد تامین شده و هزینه‌ها بالا رفته و کارگران با مشکلات جدی مواجهند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اظهار کرد: هنوز سرانه درمان بالا نرفته و تداوم این روند موجب خواهد شد در ماه‌های آینده کارگران در زمینه تامین و قیمت دارو با مشکلات جدی مواجه شوند.

این فعال کارگری اضافه کرد: از کارفرمایان نمونه و شاخص انتظار داریم برای راه‌اندازی تشکل‌های کارگری اقدام کنند زیرا عملکرد و روند کارها بهتر می‌شود. وی اظهار کرد: متاسفانه برخی کارفرمایان سهم ۴ درصد و ۸ درصدی مشاغل سخت و زیان‌آور را برعهده کارگر می‌اندازند که منطقی نیست.

کریمی همچنین از کارفرمایان واحدهای صنعتی و تولیدی درخواست کرد در ارتباط با وقوع حوادث ناشی از کار و تامین امنیت و ایمنی کارگران اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 336052
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا