مرکز آمار حداقل حقوق سال آینده را تعیین می کند

نماینده کارگران در کمیته تخصصی دستمزد گفت: در سومین جلسه این کمیته هم سبد معیشت خانوار کارگری تعیین نشد. داده های مرکز آمار طی چند روز آینده تعیین کننده سبد معشیت و حداقل حقوق خواهد رود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، آیت‌ اسدی، در مورد آخرین وضعیت سبد معیشت خانوار کارگری و تعیین حداقل حقوق اظهار داشت: امروز سه‌شنبه سومین نشست کمیته دستمزد با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد اما هنوز سبد معیشت خانوار کارگری مشخص نشده است.

وی افزود: در این جلسه گزارشی از مرکز آمار ایران و مؤسسه پژوهش‌های تأمین اجتماعی ارائه و مقرر شد اعضای کمیته برای جلسه هفته آینده نظرات خود را در مورد سبد معیشت یک خانوار معمولی کارگری به صورت مکتوب ارائه کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار همچنین گفت: نرخ تورم سالانه منتهی به پایان بهمن‌ماه اعلام شده است. اما هنوز تورم کالاهای مصرفی اعلام نشده و معمولاً ۲-۳ روز بعد از تورم کلی گزارش آن اعلام می‌شود. بعد از بررسی و تحلیل دقیق داده‌های آن می‌توانیم به تعیین یک سبد معیشت برای خانوار کارگری نزدیک‌تر شویم.

اسدی ادامه داد: در سومین جلسه کمیته تخصصی دستمزد هیچ عدد و رقمی برای سبد معیشت مطرح نشد و گزارش‌ها به صورت کلی ارائه شد.

وی افزود: در این جلسه نماینده کارگران، کارفرمایان و دولت شامل نماینده وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، مرکز آمار ایران و مؤسسه پژوهش‌های تأمین اجتماعی حضور داشتند.

برای تعیین حداقل حقوق کارگران در سال آینده که در شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه‌جانبه کارگری، کارفرمایی و دولت تعیین تکلیف می‌شود نیاز به دو مؤلفه نرخ تورم سالانه و سبد معیشت یک خانوار میانگین کارگری با جمعیت ۳.۳ نفر است که این سبد در کمیته تخصصی دستمزد ذیل شورای عالی کار تعیین و به شورای عالی کار پیشنهاد می‌شود و در شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده طی مذاکراتی تعیین می‌شود.

منبع: فارس

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 336154
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا