خریداران مسکن دست به کار شدند؟

بیش از ۴۳میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۵۰هزار و ۲۹۵میلیارد ریال در ۱۱ماه گذشته در فرابورس دادو ستد شد که نشان از افزایش ۸درصدی حجم و رشد ۹۲درصدی ارزش معاملات این اوراق در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوزنگاهی به کارنامه فرابورس ایران در ۱۱ ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۲۱۸روز معاملاتی تعداد ۱۰۸۴میلیارد و ۴۵۸میلیون ورقه بهادار در ۵۷میلیون و ۹۵۳هزار نوبت به ارزش ۹۱۸۲۶هزار و ۵۶۱میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش ۹۰درصدی حجم، افت ۳۵درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۱۳۷درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.


همچنین بازار اول فرابورس در ۱۱ماه گذشت تغییر مالکیت ۲۴۰میلیارد و ۳۰۹میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۲۸۴هزار و ۳۵۴میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۲۱۲میلیارد و ۷۷۰میلیون ورقه بهادار به ارزش ۹۶۶هزار و ۹۱۹میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر رشد ۵۸ درصدی حجم و افزایش ۲۴ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۲۳درصدی حجم و افت ۱۵درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با ۱۰ماه سال ۱۴۰۰ است.

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۹۵میلیارد و ۷۶میلیون اوراق بدهی به ارزش ۸۵۴۰۳هزار و ۵۴۲میلیارد ریال معامله شده است که از رشد ۱۵۳درصدی حجم و ۱۴۶درصدی ارزش معاملات این بازار در ۱۱ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

­­افزون بر این، بالغ بر ۲۴۴میلیارد و ۴۶۸میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۲۸۷۱هزار و ۵۷۱میلیارد ریال و ۴۳میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۵۰هزار و ۲۹۵میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۲۹۵درصدی حجم و ۱۸۷درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افزایش ۸درصدی حجم و رشد ۶۲درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات امسال را از ارتفاع ۱۸هزار و ۵۵۴واحد آغاز کرده است با ثبت افزایش ۹.۱درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع ۲۰هزار و ۴۳واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای امسال ۱۷۴۷۰هزار و ۱۹۵میلیارد ریال بود، با ثبت رشد ۱۳درصدی در ۱۱ماه گذشته در پایان بهمن ماه به عدد ۱۹۶۹۴هزار و ۸۲۴میلیارد ریال رسید.

مسکن
شناسه : 336247
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا