عینک خوش‌بینی و بدبینی در بازار ارز؛

قیمت دلار ۴۰ هزار تومان است یا ۵۰ ؟

قیمت دلار در مرکز مبادله ارزی حدود ۴۰ هزار تومان تعیین شد. اما در بازار آزاد همچنان در محدوده ۵۰ هزار تومان معامله می شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، جمشید عدالتیان‌ شهریاری، اقتصاددان و عضو سابق اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: دولت مدعی است که با سیاست مدیریت شناورشده قیمت دلار را کنترل می‌کند.

در این سیاست ارزی، در مواقعی که قیمت‌ها بالا می‌رود اقدام به انتشار ارز می‌کنند و در مواقعی که سرعت کاهش قیمت‌ها نیز بالا می‌رود اقدام به خرید ارز می‌کنند تا ریزش قیمت‌ها از حد معینی بیشتر نشود.

راه‌اندازی بازار مبادله ارزی تلاش جدیدی از سوی بانک

بانک مرکزی پیش از این نیز و از کانال صرافی‌های مجاز اقدام به تزریق ارز به بازار می‌کرد. همین مساله موجب می‌شد بخشی از این ارزها به بازار آزاد نشت کند. در نتیجه با وجود تزریق‌های گسترده ارز به بازار، بانک مرکزی نمی‌توانست نرخ ارز را مدیریت کند. چرا که سطح تقاضا همواره از سطح عرضه بیشتر می‌شد.

راه‌اندازی بازار مبادله ارزی تلاش جدیدی از سوی بانک مرکزی برای مدیریت عرضه و تقاضاست. می‌توان خوش‌بین بود که سیاستگذار بتواند این بازار را ابزاری برای کنترل قیمت‌ها کند.

به گفته وی، سوال مهم و اساسی این است که چه کسانی می‌توانند در تالار مبادلات ارزی در امر عرضه و تقاضا مشارکت کنند؟ آیا صرافی‌ها نیز می‌توانند وارد این بازار شوند و اقدام به تامین تقاضاهای ارزی بازار کنند؟

آسیب تعدد ابزارهای سیاستی

عدالتیان ادامه داد: بانک مرکزی در هفته‌های گذشته از ابزارهای متنوعی برای مدیریت قیمت ارز استفاده کرد. تعدد ابزارهای سیاستی می‌تواند از کارکرد آنها در کنترل نرخ ارز بکاهد. در نتیجه این ابهام را ایجاد می‌کند که آیا بانک مرکزی می‌تواند آنطور که باید و شاید قیمت‌ها را کنترل کند.

این اقتصاددان افزود: با توجه به راه‌اندازی بازار مبادله ارزی، در صورتی که بانک مرکزی اقدام به تزریق یک‌میلیارد ارز به این بازار کند، می‌تواند به تقاضاهایی که برای ارز وجود دارد پاسخ دهد. چرا که بازار کشش خرید یک میلیارد دلار ارز را ندارد. با این حال تزریق حجم کم ارز به این بازار (برای مثال ۱۰۰ میلیون دلار) در مقابل حجم تقاضایی که در بازار وجود دارد بسیار اندک است و نمی‌تواند کمکی به تعادل عرضه‌و‌تقاضا و کنترل قیمت‌ها کند.

قیمت دلار ۴۱ هزار تومانی مطبق با واقعیات اقتصادی است

وی در خصوص نرخ کشف‌شده در اولین روز فعالیت بازار مبادله ارزی گفت: نرخ ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومانی کشف‌شده در این بازار را می‌توان مطابق با واقعیت‌های اقتصادی دانست.

از آنجا که شکاف تورم ایران و آمریکا حدودا ۴۰ درصد است، باید انتظار داشته باشیم که ریال ۴۰ درصد افت ارزش داشته باشد. با متوسط قیمت ۳۳ هزار تومانی دلار، ۴۰ درصد افت ارزش ریال قیمت این ارز را به حدود ۴۲ هزار تومان می‌رساند.

آنچه که طی مدت اخیر باعث رشد شدید قیمت ارز شد نیز فزونی تقاضا در برابر عرضه بود. در صورتی که این باور در جامعه تقویت شود که بازار ارز کاهشی خواهد شد، می‌توانیم شاهد عرضه دلارهای خانگی به بازار نیز باشیم و این مساله به کاهش قیمت ارز کمک می‌کند.

عدالتیان بیان کرد: این انتظار وجود دارد که بانک مرکزی بازار ارز را مدیریت کند و جلوی نوسانات شدید قیمت‌ها را بگیرد. به دلیل تغییرات وسیع قیمت ارز، فعالان اقتصادی دچار سردرگمی‌شده و زیان بزرگی را از این ناحیه متحمل شده‌اند.

در صورتی که بازار ارز مدیریت نشود و روند رو به رشد قیمت‌ها با سرعت بالایی که دارد ادامه پیدا کند، شاهد ابرتورم در اقتصاد خواهیم بود.

بنابراین باید امیدوار باشیم که در سایه سیاست‌های جدید بانک مرکزی شاهد توقف رشد قیمت‌ها باشیم.

درمجموع اگر خوش‌بینانه به سیاست جدید بانک مرکزی نگاه کنیم باید منتظر عرضه سنگین ارز به بازار و مدیریت تقاضا باشیم. اما اگر نگاهمان بدبینانه باشد باید نگران این مساله باشیم که بازار مبادله ارزی نیز یک بازار موازی جدید در مقابل سایر بازارهاست که در این صورت نمی‌توانیم نسبت‌به مدیریت قیمت‌ها چندان امیدوار باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 336442
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا