بر اساس آمارهای جدید؛

تورم آمریکا همه را شوکه کرد / انتظار برای افزایش دوباره نرخ بهره

بر اساس آمارهای جدید، تورم در آمریکا بیش از حد انتظار افزایش یافت.

به گزارش جهان صنعت نیوز، وزارت بازرگانی آمریکا جمعه گزارش داد که شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی بدون احتساب مواد غذایی و انرژی (تورم هسته بر اساس شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی) در ماه ژانویه ۰.۶ درصد نسبت به ماه گذشته و ۴.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. وال استریت افزایش شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی ماهانه و سالانه را به ترتیب ۰.۵ و ۴.۴ درصد افزایش پیش بینی کرده بود.

این در حالی است که تورم هسته بر اساس شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی در ماه دسامبر به ترتیب ۰.۴ و ۴.۶ درصد بود.

با احتساب مولفه‌های نوسان مواد غذایی و انرژی، تورم ماهانه و نقطه به نقطه  در ژانویه به ترتیب ۰.۶ و ۵.۴ درصد برآورد شده است. این در حالی است که تورم ماهانه و نقطه به نقطه پیش از ژانویه (دسامبر) ۰.۲ و ۵.۳ درصد در ماه دسامبر  گزارش شده بود.

واکنش منفی به آمار جدید تورم

انتشار آمارهای تورمی با واکنش منفی بازارهای مالی همراه شد. به عنوان مثال شاخص صنعتی داو جونز با بیش از ۳۰۰ واحد کاهش یافت.

مخارج مصرف کننده نیز با افزایش قیمت‌ها بیش از حد انتظار افزایش یافت. در یک ماه گذشته مخارج  مصرف کننده ۱.۸ درصد افزایش یافت. این در حالی است که پیش بینی می شد تنها ۱.۴ درصد افزایش پیدا کند.

درآمد شخصی نیز ۱.۴ درصد افزایش یافت که بیشتر از برآورد ۱.۲ درصدی بود.

همه اعداد و ارقام نشان دهنده آن است که تورم در شروع سال جدید سرعت بیشتری گرفته است. موضوعی که فدرال رزرو را در موقعیتی قرار می‌دهد تا احتمالا به افزایش نرخ‌های بهره ادامه خواهد داد.

منتظر افزایش نرخ بهره باشیم

 بانک مرکزی آمریکا از ماه مارس ۲۰۲۲ با رسیدن تورم به بالاترین سطح ۴۱ سال اخیر، نرخ بهره را ۴.۵ واحد درصد افزایش داده است.

سیاست‌گذاران تمایل دارند بیشتر بر تورم هسته تمرکز کنند چرا که معتقدند این شاخص دید بلندمدت بهتری از روند افزایشی تورم ارائه می‌دهد، این در حالی است که فدرال رزرو رسما شاخص مصرف شخصی را به عنوان سرفصل اصلی خود دنبال می‌کند.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، بخش عمده‌ای از افزایش تورم ژانویه ناشی از افزایش ۲ درصدی قیمت انرژی بوده است. قیمت مواد غذایی نیز در طول این ماه ۰.۴ درصد و کالا و خدمات ۰.۶ درصد افزایش یافت.

به صورت سالیانه، قیمت مواد غذایی ۱۱.۱ درصد افزایش یافت در حالی که انرژی افزایش ۹.۶ درصدی به ثبت رسانده است.

در این رابطه لورتا مستر رییس فدرال رزرو کلیولند در گفت‌وگویی با سی‌ان‌بی‌سی عنوان کرد که اگرچه پیشرفت‌هایی در زمینه کنترل تورم حاصل شده اما «سطح تورم همچنان خیلی بالاست.»

مستر که عضوی از کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و تعیین کننده نرخ بهره است، بر افزایش تهاجمی‌تر نرخ بهره اصرار دارد. او در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی تاکید کرد که مطمئن نیست آیا باز هم از افزایش نیم درصدی در نشست کمیته بازار آزاد در ماه مارچ حمایت خواهد کرد یا خیر؟

بر اساس داده‌های گروه CME و در پی داده‌های اقتصادی منتشر شده در روز جمعه، قیمت‌های بازار برای احتمال افزایش نیم واحدی یا ۵۰ واحد پایه معادل ۳۳ درصد در ماه آینده آماده می‌شود.

منبع: CNBC

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 336859
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا