بازار سهام دوباره اوج می گیرد؟؛

بورس با طعم دلار

بازار سهام در هفته گذشته شاهد اتفاق‌های امیدوارکننده‌ای بود و شاخص کل بورس در توانست رشد بیش از 8 درصدی را ثبت کند. این رشد درحالی است که بازار سرمایه در بهمن‌ماه بازدهی منفی را ثبت کرده بود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، هفته اول اسفند نه تنها شاهد رشد نماگرهای اصلی بورس بودیم،‌ بلکه پس از مدت‌ها حقیقی‌ها پول وارد بازار سهام کردند. پس از چهار هفته، خالص خرید حقیقی به ۹۴۱ میلیون تومان رسید. از سوی دیگر ارزش معاملات خرد نیز در هفته گذشته افزایش بیش از دو برابری را تجربه کرد.

رونمایی از بسته جدید حمایتی

هفته گذشته وزیر اقتصاد از یک بسته حمایتی جدید برای بازار سرمایه خبر داد. خاندوزی با ابراز امیدواری کرد این بسته ظرف چند روز آینده ابلاغ شود. آنگونه که خاندوزی گفته این بسته گامی در جهت چشم‌انداز افزایش سودآوری صنایع بورسی در سال آتی است.

خاندوزی درباره سیاست‌های دولت برای حمایت از ورود نقدینگی ۳۴ درصدی به بازار سرمایه گفت: «چند هفته پیش بسته جدیدی در ستاد هماهنگی ستاد اقتصادی دولت نهایی شد. این بسته در روزهای آینده ابلاغ می‎‌شود. این بسته کمک می‌کند سودآوری شرکت‌های بورسی ادامه پیدا کند. این مساله به جذب نقدینگی در این بازار منجر می‌شود.»

قیمت دلار، محرک بورس

در این میان افزایش قیمت دلار را می توان یکی از مهم ترین عوامل موثر بر بازار سهام دانست.این موضوع همواره مورد رصد شرکت‌های بورسی قرار داشته است. به نوعی قیمت دلار سیگنال مهمی برای بازار سرمایه به حساب می‌آید.

قیمت دلار بازار آزاد در روزهای اخیر افزایش عجیبی را تجربه کرده است. دلار که تا اوایل آبان‌‌ در محدوده ۳۰ هزار تومان نوسان می‌کرد، سقف‌شکنی‌های خود را آغاز کرده و قیمت‌های عجیبی را به خود دیده است. آنگونه که کارشناسان می گویند، کاهش خوش‌بینی‌ها به احیای برجام و ادامه رشد نقدینگی، مهم‌ترین عوامل رکوردشکنی قیمت دلار محسوب می شود.

برگشت پول از سبزه میدان به سعادت آباد

کارشناسان بر این باورند که با افزاش انتظارات تورمی منجر شده تا افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود، به سمت بازارهای مختلف حرکت کنند. چرا که دلار و طلا به طور سنتی در ایران به عنوان اولین انتخاب‌ها برای فرار از تورم بوده است.

 همچنین با توجه به کاهش اعتماد به سرمایه‌گذاری در بورس طی سال‌های گذشته، بدیهی است که موج صعودی اول در این بازارها شکل بگیرد. اما زمان زیادی به طول نخواهد انجامید که پول‌ها بار دیگر به سمت بازار سرمایه هجوم بیاورد.

با تمام این تفاسیر، بورس تهران نیز نمی‌تواند چشم خود را از منظر تورمی بر دلار بیش از ۵۰ هزار تومان ببندد. این موضوع خود به افزایش تقاضا در بازار روزهای آینده منجر می‌شود.

افزایش قیمت دلار کند می شود؟

پیمان مولوی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: در حال حاضر قیمت دلاری مسکن به پایین‌تر از خط روند کف خود رسیده است. این نمودار به ما می‌گوید که روند رشد دلار می‌تواند کند شود و احتمالا این رشد به بازارهای دیگر منتقل می‌شود.

وی می‌افزاید: همین موضوع در خصوص بازار سهام هم صدق می‌کند. با این تفاوت که ریسک بازار مسکن کمتر از بازار سهام است اما بازار سهام ارزنده‌تر است.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: در اقتصاد ایران هر بار که نرخ دلار رشد یک‌باره می‌کند، با یک دور استراحت مواجه می‌شود. این به معنای آن نیست که قیمت قرار است پایین بیاید بلکه به این معناست که یک دوره استراحت خواهد داشت.

حتی اگر این قیمت پایین بیاید مانند سال ۹۷ که از ۱۸ هزار تومان به ۱۴ و ۱۳ هزار تومان نزول کرد و یک سال و نیم در این قیمت‌ها باقی ماند اما در ادامه به رشد خود ادامه داد و تا ۳۲ هزار تومان رسید.

شیف تقاضا از دلار به بورس

مولوی می‌گوید: باید بدانیم که بازارها همیشه به صورت ممتد رشد نکرده و جای خود را به بازارهای دیگر تغییر می‌دهند. بنابراین کسانی که از بازاری جا می‌مانند می‌توانند با بازارهای دیگر عقب‌ماندگی خود را جبران کنند.

این کارشناس اقتصادی اظهار می‌کند: بنابراین رشد دلار این هفته می‌تواند به سمت بازار مسکن و سهام شیفت کند هرچند این رشد در بازار سهام کمتر از مسکن خواهد بود. در واقع می‌توان انتظار داشت که بازار سهام در این هفته بتواند با رشد توام با نوسان منفی و مثبت همراه باشد.

استراحت تکنیکالی شاخص کل بورس

پس از ثبت دو کندل مثبت بسیار قوی برای بورس تهران در دو روز ابتدایی اسفند ماه، شاخص کل بورس توانست با قدرت نسبتا خوبی از برخی مقاومت‌های مهم خود از جمله مقاومت داینامیک کوتاه‌مدت عبور کند. با این حال به نظر می‌رسد که در ادامه مسیر با کاهش قدرت صعودی همراه باشیم. زیرا مقاومت‌هایی وجود دارند که می‌تواند بورس را با استراحتی موقت همراه کند.

سایه ریسک‌ های سیستماتیک

برخی از کارشناسان عقیده دارند اخبار مثبت باعث شد که بورس در هفته گذشته روند مثبتی را تجربه کند. در این هفته شاهد حذف سقف خوراک پتروشیمی‌ها بودیم. بر همین اساس سقف خوراک پتروشیمی‌ها هفت هزار تومان نخواهد بود.

همچنین قرار است ارز حاصل از شرکت‌ها در بازار دوم نیما معامله شود که این موضوع باعث سودآوری شرکت‌ها می‌شود.

تداوم عرضه خودرو در بورس کالا نیز سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه بود. اما در سوی دیگر ریسک‌های سیستماتیک بازار نه تنها ماندگار هستند بلکه افزایش نیز یافته‌اند. افزایش تنش‌های دیپلماتیک ایران با غربی‌ها، اخراج دیپلمات‌های ایرانی از آلمان، تکذیب احتمال احیای برجام و اعلام کشف اورانیوم با غنای ۸۴ درصد توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله چالش‌هایی است که در روزهای اخیر در سرتیتر خبرها بوده است.  مجموع آنها را می‌توان به تشدید انزوای سیاسی تعبیر کرد. چالش‌هایی که به فعالان اقتصادی سیگنال نااطمینانی می‌دهد. در مجموع می‌توان گفت شاخص‌های بورس تهران در کانال صعودی قرار دارند و روند کلی بازار به سمت بالاست اما ریسک‌های بازار می‌تواند به نوسانات بیشتری دامن بزند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 336915
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا