بازنویسی درک جهان اولیه؛

جهان پس از بیگ بنگ چگونه شکل گرفت؟

مشاهدات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال تغییر درک جهان اولیه است. آخرین تصاویر ارسال شده از جیمز وب نشان دهنده حضور کهکشان‌های بزرگ و بالغ اما بسیار فشرده و پر از ستارگان است. کهکشان هایی که خیلی زودتر از آنچه دانشمندان تصور می‌کردند می‌تواند آغاز خلقت باشد، ایجاد شده‌اند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به نقل از رویترز اخترشناسان اذعان کرده‌اند داده‌های به دست آمده توسط تلسکوپ جیمز وب نشان می‌دهد که احتمالا شش کهکشان بزرگ و بالغ مانند کهکشان راه شیری در حدود ۵۴۰ تا ۷۷۰ میلیون سال پس از واقعه بیگ بنگ یعنی انفجاری که ۱۳.۸ میلیارد سال پیش به عنوان آغاز جهان شناخته شده است، وجود داشته‌اند.

جهان در آن زمان تقریبا ۳ درصد از سن کنونی خود را تکمیل کرده بود.

این کهکشان‌ها که به نظر می‌رسد جرم یکی از آنها درست به اندازه کهکشان راه شیری اما ۳۰ برابر متراکم‌تر است. بنابراین احتمالا از جنبه‌های اساسی با کهکشان‌هایی که امروز در کیهان ساکن هستند، متفاوت است.

جهان اولیه یک نمایش کاملا عجیب و غریب است

ایوو لابه اختر فیزیکدان دانشگاه فناوری سویینبرن استرالیا و نویسنده اصلی این گزارش که در مجله نیچر منتشر شده، معتقد است:‌ این کهکشان‌ها کاملا متفاوت هستند. در واقع نوعی موجودات عجیب و غریب محسوب می‌شوند. اگر کهکشان راه شیری یک کهکشان بزرگسال متوسط با اندازه معمولی در نظر گرفته شود، این کهکشان‌ها نوزادانی یکساله با وزن تقریبا یکسان با راه شیری به نظر می‌رسند. این نشان می‌دهد که جهان اولیه یک نمایش کاملا عجیب و غریب است.

جیمز وب در سال ۲۰۲۱ تکمیل و به فضا پرتاب شد و از سال گذشته شروع به جمع آوری داده‌های فضایی کرده است. این یافته‌ها بر اساس اولین مجموعه داده منتشر شده توسط ناسا در جولای سال گذشته از جیمز وب است. تلسکوپی که دارای ابزارهای سنجش مادون قرمز است و قادر به تشخیص نور از قدیمی‌ترین ستاره‌ها و کهکشان‌هاست.

کاندیدای کهکشان

جوئل لجا اختر فیزیکدان و یکی از نویسندگان این مطالعه عنوان کرد: این یک کشف حیرت انگیز و غیرمنتظره است. ما فکر می‌کردیم که کهکشان‌ها در دوره‌های زمانی بسیار طولانی‌تر شکل می‌گیرند. هیچ یک از ما انتظار یافتن این کهکشان‌ها را نداشته است. این کهکشان‌ها به سادگی بیش از حد انتظارات ما تکامل یافته است. به نظر می‌رسد آنها سریع‌تر از آنچه در مدل‌های استاندارد ما دیده شده، تکامل یافته‌اند.

لجا عنوان «کاندیدای کهکشان» را برای این یافته‌های جدید انتخاب کرد. چرا که مشاهدات بیشتری برای تایید اینکه همه این یافته‌ها کهکشان هستند و نه منبع نور دیگر مانند یک سیاهچاله بسیار پرجرم نیاز است.

به گفته او، بخش هیجان انگیز این است که حتی اگر برخی از کهکشان‌ها پرجرم باشند، این یافته‌های جدید به قدری پرجرم هستند که اندازه‌گیریهای ما از جرم کل ستارگان را در شرایط کنونی تغییر می‌دهند.

در این دوران انتظارات بیش از حدی وجود دارد و این بدان معنی است که کهکشان‌ها به شکلی سریع‌تر از آن چیزی که به ذهن ما خطور کند در جهان شکل می‌گیرند.

به نظر می‌رسد کهکشان‌ها دارای جرمی معادل ۱۰ تا ۱۰۰ میلیارد برابر خورشید ما هستند و شکل آنها شبیه جرم راه شیری است.

سفر به شکل‌گیری کهکشان‌ها پس از انفجار بیگ بنگ ظاهرا وابسته به ماده مرموزی به نام ماده تاریک است که برای ما نامرئی است. اما به دلیل تاثیر گرانشی که بر ماده معمولی اعمال می‌کند، می‌توان وجود آن را تایید کرد.

اقیانوسی از ماده تاریک

لابه در این باره تاکید می‌کند: نظریه اصلی این است که اقیانوسی از ماده تاریک جهان اولیه را پس از انفجار بیگ بنگ پر کرده است. این ماده تاریک – که در واقع ما نمی‌دانیم چیست – با کوچکترین امواج شروع شده است. این امواج در طول زمان به دلیل گرانش رشد کرده و در نهایت ماده تاریک شروع به جمع شدن در توده‌های متمرکز کرد و هیدروژن را به سمت خود کشید. این گاز هیدروژنی است که در نهایت به ستاره تبدیل می‌شود. توده‌های ماده تاریک، گاز و ستارگان مجموعه چیزی است که ما آن را کهکشان می‌نامیم.

ستاره شناسان بر این باورند که اولین ستاره‌ها ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ شروع به شکل گیری کرده‌اند که هر کدام شاید ۱۰۰۰ ستاره بزرگتر از خورشید ما باشند اما عمر کوتاه‌تری داشتند.

لابه تصریح کرد: انفجار آنها زنجیره رویدادهایی را که نسل‌های بعدی ستارگان را تشکیل دادند، به راه انداخت.

او در پایان عنوان کرد: تلسکوپ فضایی جیمز وب به صورت مداوم ما را شگفت‌زده و شگفت‌زده‌تر می‌کند. بنابراین بله، جهان اولیه بسیار غنی‌تر و متنوع‌تر و پر از هیولا و اژدها بوده و پرده‌ها تازه از روی حقایق جهان اولیه برداشته می‌شود.

اخبار برگزیدهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 338475
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا