بازخوانی سریال حوادث مسمومیت؛

مسمومیت دختران دانش آموز به کدام شهرها کشیده شد؟

ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان ابتدا از قم شروع شد، سپس به لرستان و حالا به اردبیل و تهران و کرمانشاه رسیده؛ مسئولان می‌گویند تاکنون مسمومیت نزدیک به ۹۰۰ دانش‌آموز تایید شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان از قم شروع و به دیگر استان‌ها نیز کشیده شد. با شروع این رخدادها از ابتدای آذرماه تاکنون مسمومیت دانش‌آموزان علاوه بر قم در استان‌های لرستان، اردبیل و تهران هم گزارش شده است.

این در حالی است که تا لحظه تنظیم این گزارش اخبار و شایعات مربوط به وقوع مسمومیت‌ها در استان‌های فارس، ایلام، قزوین، مازندران و چهارمحال و بختیاری تکذیب شده است.

وقوع این حوادث موجب واکنش‌های متعدد به موضوع شد به طوری که دادستان کل کشور با اشاره به ورود دادستانی به موضوع مسمومیت دانش آموزان قم و بروجرد گفت: «احتمالاتی وجود دارد اما نمی‌توانیم براساس احتمالات تصمیم گیری کنیم.»

ماموریت رییسی به وزیر کشور برای پیگیری حوادث

سید ابراهیم رئیسی هم صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده در ارتباط با مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس، به وزیر کشور مأموریت داد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.

رئیس جمهور تاکید کرد که وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه همکاری خواهند کرد و هرگونه اطلاع‌رسانی باید از طریق وزارت کشور انجام شود.

و اما مطابق اظهارات شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تا الان قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شده‌اند.

درباره مسمومیت سریالی دانش آموزان، اظهار داشت: پیشنهاد بنده آن است که رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مأموریت دهد تا به همراه مسئولان نهادهای اطلاعاتی و وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و با فوریت این موضوع را بررسی کنیم.

وی بیان کرد: الان چند استان و چند مدرسه درگیر مسمومیت شدند. امروز هم برخی از مدارس تهران از جمله در منطقه تهرانپارس دچار این مشکل شدند.

دستگاه اطلاعاتی و مسئولان این موضوع را پیگیری کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دستگاه اطلاعاتی و دولت و مسئولان حوزه بهداشت کشور باید این موضوع را با حساسیت پیگیری کنند و نباید از کنار این قضیه به سادگی گذشت. ممکن است افراد ضدنظام در این موضوع نقش داشته باشند، اما هنوز این موضوع قطعی نیست و نمی‌توان بدون بررسی دقیق گروهی را متهم به این کار کرد.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و بهداشتی باید این موضوع را با حساسیت بیشتری بررسی کنند و زودتر به نتیجه برسند. باید منشأ این موضوع زودتر مشخص شود تا مردم از نگرانی درآیند.

حیدری توضیح داد: تا الان قریب به ۹۰۰ دانش آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند و این آمار را امروز از یک منبع موثق دریافت کردم. درباره تعداد کشته شدگان این حادثه آماری ندارم و باید وزارت آموزش و پرورش این موضوع را بررسی کند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش هم پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با مسمومیت دانش آموزان اظهار داشت: «به دلیل اینکه این موضوع بین بخشی است، در دولت تصمیم بر این شد که با محوریت وزارت کشور جلسه‌ای تشکیل و اطلاع رسانی صورت گیرد.»

وی در رابطه با ادعای سیاسی بودن این موضوع عنوان کرد: «چیزی در این مورد نمی دانم و در جلسه امروز قرار بر این شد تا موضوع بررسی شود.»

از بهترین اساتید سم شناسی کشور کمک گرفتیم

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت هم روز سه شنبه نهم اسفند ۱۴۰۱ در اجلاس مدیران سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: «شخصاً به قم رفتم و همه بیماران بیمارستان شهید بهشتی را ویزیت کردم و مدت طولانی این کار طول کشید.»

وی افزود: مسمومیت رخ داده بسیار خفیف بود و هیچ گونه عارضه‌ای برای کسی ایجاد نکرده بود و تنها چند ساعتی دچار علائم ضعف عضلانی، بی حالی و حالت تهوع بودند.

عین اللهی ادامه داد: کمیته ویژه‌ای را مأمور کردیم که در این رابطه تحقیق کنند و از بهترین اساتید سم شناسی کشور کمک گرفتیم که تحقیقات آنها نشان داد سم بسیار خفیفی باعث بروز این عوارض می‌شود.

وی گفت: بررسی اینکه سم از کجا می‌آید و…، در حد وزارت بهداشت نیست. اظهارات در مورد عمدی بودن آن به عهده ما نیست.

عین‌اللهی درباره نوع دقیق سم و عوارض احتمالی بلندمدت آن، افزود: جزئیات بعداً منتشر می‌شود.

منبع:‌ مهر

حوادثعمومی

شناسه : 338507
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *