اصلاح بازار ارز اثر بنیادی بر بورس ندارد؛

شاخص کل بورس با قیمت دلار کاهش می یابد؟

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته به یک میلیون و ۸۲۱ هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۱۶۵ هزار و ۱۷۶ واحد بالا‌تر ایستاد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازدهی هفته گذشته شاخص بورس مثبت ۱۰ درصد شد که بالاترین میزان در ۹ هفته اخیر محسوب می شود. حالا اما باید دید این روند در هفته جاری هم ادامه پیدا خواهد کرد؟

افزایش قیمت دلار را شاید بتوان مهم ترین سیگنال رشد بورس در هفته گذشته داست. هر چند ساید عوامل نیز در این موضوع بی تاثیر نبودند. از جمله می توان به پایان سرکوب ارز نیمایی از سوی بانک مرکزی اشاره کرد.

کاهش قیمت دلار سیگنال منفی برای بورس؟

اما حالا سوال اینجاست که با توجه به کاهش نسبی قیمت دلار در بازار طی روزهای گذشته امکان اصلاح دوباره بازار وجود دارد و یا همان‌طور که برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سقف تاریخی شاخص شکسته خواهد شد؟

در ماه‌های گذشته برخی کارشناسان معتقد بودند که شاخص بورس از قله تاریخی خود پیش از پایان سال عبور خواهد کرد. از جمله فردین آقا‌بزرگی کارشناس بازار سرمایه که بارها در گفت‌وگو‌های خود با «جهان‌صنعت» از رسیدن شاخص به قله تاریخی به عنوان پیش‌بینی خود خبر داده بود.

حالا اما با همه بدرفتارهایی که با بازار سرمایه به واسطه تصمیم‌های خلق‌الساعه به خصوص برای ورود خودرو به بورس گرفته شد اما هفته گذشته، اتفاق‌های خوبی برای بازار رقم خورد؛اتفاق‌هایی که سهامداران را برای ادامه کار امیدوارتر کرده است.

این موضوع خود را در روند خروج پول حقیقی از بازار نشان داد. در هفته اخیر شاهد توقف روند ورود پول حقیقی از بازار بودیم. در حالی که در روز شنبه هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان سرمایه حقیقی به بازار وارد شد در ۴ روز معاملاتی بعدی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود.

روز یکشنبه ۲۸۳ میلیارد تومان و روز دوشنبه ۵۴۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

روز سه‌شنبه نیز ۱۳۳ میلیارد تومان خارج شد و در روز چهار‌شنبه و همسو با تعدیل شاخص‌ها، ۸۶۰ میلیارد تومان سرمایه حقیقی خارج شد.

در مجموع کل هفته ۳۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۶۹ میلیارد تومان بود.

رشد با دلار و بی‌دلار

قیمت دلار که در بازار آزاد تا ۶۰ هزار تومان هم پیش رفته بود با کاهش‌های نسبی به محدوده ۵۵ هزار تومانی رسید. کارشناسان این موضوع را به سفر رییس آژانس انرژی اتمی نسبت می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که هدف از دیدار روز شنبه گروسی با رییسی «آغاز مجدد گفت‌وگوها» با ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور است. این منبع اضافه کرده است که گروسی قصد دارد «روابط (با تهران) را در عالی‌ترین سطوح از نو آغاز کند.»

رشد قیمت دلار طی چند ماه اخیر همواره عامل اصلی رشد قیمت‌ها و بازارهای مختلف بوده است. کارشناسان اعتقاد دارند که با کاهش آن نیز می‌توان انتظار ایجاد یک روند نزولی در بازارها و همچنین بورس تهران را داشت.

البته برخی کارشناسان و فعالان بازار نیز به این نگاه انتقاداتی را وارد می‌کنند. این کارشناسان معتقدند در رالی صعودی چند ماه گذشته دلار و بازارهای موازی، بورس تهران نتوانست هم‌اندازه آنها رشد کند. این موضوع باعث می‌شود که بازار سهام با ریزش اندک دلار با چالش جدی مواجه نشود.

به نظر می‌رسید که بورس تهران با افت و خیزهای آخرین روز کاری خود در هفته گذشته به پیشواز رییس کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رفته باشد. از سوی دیگر باید گفت که کاهش قیمت دلار لزوما نمی‌تواند سیگنال منفی برای بازار باشد.

برخی کارشناسان معتقدند بازار بدون افزایش قیمت دلار هم پتانسیل رشد را دارد.

کاهش قیمت دلار اثر بنیادی بر بورس ندارد

 نیما غلامرضایی فعال بازار سرمایه در این خصوص به «جهان‌صنعت» می‌گوید: ارز دلاری برخی از سهام شرکت‌ها بسیار پایین‌تر از نرخ‌های فعلی است. پس به لحاظ بنیادی نمی‌توان پایین آمدن قیمت دلار را عامل اصلی عدم تقاضا بدانیم. هرچند به لحاظ روانی اثرات کوتاه‌مدتی خواهد داشت.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر اگر به لحاظ سیاسی اتفاق‌های مثبتی رخ دهد از جمله حصول توافق، این مساله در سودآوری شرکت‌ها بسیار موثر خواهد بود. بنابراین این یک خبر مسرت‌بخش خواهد بود حتی اگر قیمت دلار کاهش یابد.

غلامرضایی تاکید می‌کند: از منظر تکنیکالی هم می‌توان افت روز چهارشنبه را اصلاح کوتاه در بازار و پولبک به خط شکسته‌شده سقف کانال صعودی شاخص کل در تایم بلندمدت دانست. هر چند باید گفت که در هفته جاری احتمالا بازار با نوسان‌هایی روبه‌رو خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار در هفته جاری می‌گوید: به نظر می‌رسد با توجه به عدم ایجاد تقاضا برای برگشت بازار در انتهای معاملات روز چهارشنبه، روندی منفی اما نه‌چندان قدرتمند را طی خواهد کرد. به مرور تقاضای جدیدی برای خرید سهام در محدوده‌های پایین قیمتی ایجاد شود.

وی یادآور می‌شود: اکنون که چالش دلار نیمای ۲۸۵۰۰ تومانی برطرف شده، می‌توان امیدوار بود که بازار به زودی سقف تاریخی را بشکند. هرچند که این امر در سال بعد رخ دهد باز هم شدنی است.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 338963
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا