بازگشت به دوران سیاه و سفید؛

بورس با طعم برجام و تحریم

بورس نخستین روز هفته را کاهشی آغاز کرد. هرچند انتظار اصلاح پس از رشد ۱۰ درصدی شاخص کل قابل پیش‌بینی بود با این حال انتظار می‌رفت بازار سهام در لحظات پایانی متعادل‌تر شود که نشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، شنبه شاخص کل بورس با بیش از ۳۳ هزار واحد کاهش به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد عقب‌گرد کرد. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت ۴ هزار و ۸۸۰ واحدی در سطح ۵۳۲ هزار واحدی ایستاد.

شاید نکته قابل توجه معاملات بازار سهام روز شنبه ادامه خروج پول حقیقی بود. برای پنجمین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم و حقیقی‌ها ۸۵۸ میلیارد تومان پول از بورس خارج کردند.

موضوع قابل توجه دیگر بازار روز شنبه به معاملات نه چندان مناسب نمادهای بزرگ بازار باز می گردد. فولاد، فملی، فارس، کگل و شبندر بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای رمپنا، وبانک، خودرو و پاسار بزرگان سبزپوش بازار بودند.

بازگشت اثر برجامی بورس

پس از گمانه زنی‌های فراوان در خصوص آینده برجام، بالاخره رافائل گروسی،‌مدیر کل آژانس بین المللی انرژی به ایران آمد. برخلاف دوره های پیشین،‌به نظر می رسد که جو این سفر در مقایسه با دیدارهای گذشته مثبت تر باشد.

این صحبت‌ها و خبرهای منتشرشده به صورت لحظه‌ای بر بازارهای مختلف اثرگذار بود و بورس تهران نیز با انتشار آنها، روندی متفاوت از دو ساعت ابتدایی خود داشت. اگرچه واکنش بازارها قدرت بسیار بالایی نداشت اما به نظر می‌رسید که فعالان اقتصادی را با یک دوراهی مهم مواجه کرده است. نگاه برجامی بار دیگر در حال باز کردن جای پای خود در بازارهاست.

همین موضوع باعث شد که گروه‌های ریالی و برجامی به خصوص خودرویی‌ها و بانکی‌ها بتوانند شرایط بهتری از دیگر گروه‌ها داشته باشند و صنایع دلاری نیز با فشار فروش بیشتری مواجه شوند. به هرحال این موضوع از اهمیت بالایی در شرایط کنونی اقتصاد کشور برخوردار است و انتشار هرگونه خبری از آن، می‌تواند بر مسیر بورس اثرگذار باشد.

چرا بورس ریخت؟

روز پنجشنبه دوم مارس (۱۱ اسفند‌ماه) وزارت خزانه‌داری آمریکا، پتروشیمی‌های بزرگ بوشهر و شیراز در فهرست تحریم‌های جدید ایالات متحده قرار گرفته است.

کارشناسان عقیده دارند که وزارت خزانه‌داری آمریکا با شناسایی شرکت‌هایی که در سال‌های اخیر واسطه دورزدن تحریم‌های نفتی و پتروشیمی ایران بوده‌اند، صادرات ایران را هدف قرار داده است. بر اساس تحریم‌های اخیر و نحوه دور زدن تحریم‌ها انتظار می‌رود که پتروشیمی‌های ایران با کاهش صادرات مواجه شوند. این کاهش در بلندمدت می‌تواند تاثیر منفی روی بورس بگذارد و این صنایع را در بورس نزولی کند.

بر همین اساس صنایع پتروشیمی فعال بورسی در بلندمدت با زیان مواجه می‌شوند. کارشناسان عقیده دارند که این زیان صنایع پتروشیمی در بلندمدت قطعی است. اما اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه‌ مثبت برسد، با کاهش تحریم‌ها، بورس و صنایع مختلف در میان‌مدت با رشد و صعود واقعی مواجه خواهند شد.

کندشدن روند سودآوری

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در خصوص تحریم پتروشیمی‌ها به تجارت‌نیوز گفت: «هر محدودیت آثار منفی خود را در مقدار تولید و فروش و طرح‌های توسعه می‌گذارد و به نوعی این روند را کند می‌کند.»

وی ادامه داد: «این تحریم‌ها تمامی هزینه‌ها خصوصا هزینه‌های حمل‌و‌نقل و بیمه‌ای را افزایش می‌دهد (چه هزینه‌های زمینی و چه هزینه‌های دریایی) و به نوعی حداقل ۲۰ درصد هزینه اضافه خواهیم داشت. در نهایت می‌توانم بگویم خوشبختانه به دلیل قدمت‌دار بودن دوران تحریم، صنایع و شرکت‌های ما تا حدودی با این شرایط سازگاری پیدا کرده‌اند.»

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «آثار این تحریم‌ها را می‌توان در درآمد حاصل از شرکت‌ها مشاهده کرد؛ هر چند درآمد حاصل از فروش در صورت‌های مالی افزایشی نشان داده می‌شود اما زمانی که به مقدار فروش نگاه کنیم روند تقریبا کاهشی است یا دوره وصول مطالبات با تاخیر بیشتری انجام می‌شود (خصوصا شرکت‌های صادرات‌محور).»

راهکار خروج از تله تحریم‌ها

آقابزرگی توضیح داد: «نرخ فروش، بخش عمده‌ای از شیب تولید و فروش را تا حدودی خنثی نشان می‌دهد. آن گروه از محصولات که قابلیت انبارداری یا انبارسازی را دارند کمتر صدمه خواهند دید چراکه با استفاده از مخازن روی دریا یا کشتی در فرصت و قیمت مناسب به فروش خواهند رسید.»

وی در نهایت تشریح کرد: «نکته مهم‌تر، تامین مواد اولیه یا ماشین‌آلات برای طرح‌های توسعه شرکت‌ها و صنایع به علت تحریم‌هاست. با فروش محصولات در نرخ پایین‌تر، مشتری رغبت بیشتری پیدا می‌کند که به فرآیند انتقال محصولات کمک کند.»

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط تحریمی و وضعیت اقتصادی، پتروشیمی‌ها با این تحریم جدید زیان چندانی را متحمل نشوند.

چرا بورس کاهشی شد؟

همچنین عباسعلی حقانی‌نسب کارشناس بازار سرمایه و بورس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره وضعیت فعلی بازار بورس اظهار کرد: دلیل ریزش فعلی بازار بورس، عرضه کالاهای متفاوت در این بازار است که این موضوع سبب کاهش نقدینگی در بازارهای مختلف به ویژه بورس شده است.

وی عنوان کرد: بازار سهام بیشترین جاماندگی را در مقایسه با سایر بازارها دارد؛ به سهامداران این بازار توصیه می‌شود که صبوری کنند. همچنین افرادی که قصد ورود به این بازار را دارند، از روش‌های غیرمستقیم و سبدگردان‌ها استفاده کنند.

حقانی‌نسب درباره پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در سال آینده گفت: باتوجه به اتفاقاتی که در حال انجام است، فکر می‌کنم زمینه برای رشد بازار سرمایه در سال جدید فراهم می‌شود و سال آینده بازار سرمایه را مثبت می‌بینم.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که دولت در سال جدید به سمت فعالیت‌های مالیات بر سوداگری زمین و مسکن برود ولی توصیه می‌شود که حداقل تولید را به حال خو

رها کند.

بی‌ثباتی در بورس به علت بی‌اعتمادی به بازار سرمایه

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌وگو با فارس، گفت: کاهش قیمت دلار در بازار، منجر به افت قیمت در سهام صادراتی شده است. فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها از جمله گروه‌هایی هستند که امروز قرمزپوش بودند.

وی ادامه داد: معامله‌گرانی که در بازار حضور دارند، وقتی در شرایط سود قرار می‌گیرند به دلیل بی‌اعتمادی به روندهای بازار، سریعا در طرف عرضه قرار می‌گیرند و همین مساله نیز روند بورس را بی‌ثبات کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در دوره‌های صعودی بورس، ممکن است افرادی که سهام خود را فروخته‌اند، از افزایش قیمت‌ها جا بمانند و پشیمان شوند. با توجه به ریتم حرکتی دلار و جاماندگی ریال صنایع ریالی صنایع جذابی برای ابتدای سال آتی هستند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 339355
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا