جذابیت‌های بازار سرمایه بعد از توقف دلار؛

دلار خاطرات خوش بورس را تکرار می کند

ارتباط دلار و بورس همواره محل بحث تحلیلگران بوده است. ارتباطی که گاه هم‌راستای هم و گاه در جهت عکس هم حرکت می‌کنند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، قیمت دلار همواره بر بازار سرمایه و بورس اثرگذار بوده است‌. با این حال گاهی معادلات متفاوت می‌شود.

در واقع رشد دلار تا جایی پیش می‌رود و مانند دو امدادی عرصه را به سایر بازارها ازجمله بازار سرمایه می‌سپارد.

سرریز دلاری ها به بورس

در این میان برخی کارشناسان معتقدند بازار ارز اشباع شده و جای رشد ندارد. بنابراین مردم برای حفظ دارایی خود بهتر است از این بازار خارج شوند. در همین حال عده‌ای بورس را جایگزین بعدی برای ورود سرمایه گذاران می‌دانند. اما هستند کسانی که معتقدند پیش از بازار سرمایه، بازار مسکن در جلوی صف رشد قرار دارد.

به نظر می‌رسد اختلاف بر سر مارتن هجوم و حرکت نقدینگی در بازارها ادامه داشته باشد. اما اینکه دقیقا مقصد بعدی این حرکت کجاست نیاز به بررسی بیشتری دارد.

تجرسال ۹۷ تکرار می شود؟

در سال ۹۷ قیمت دلار از ۶ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسید. بعد ریزش داشت و تا ۱۱ هزار تومان کاهش پیدا کرد. حالا برخی کارشناسان معتقدند ممکن است این سناریو باز هم تکرار شود.

البته باید دید دولت با توجه به کسری بودجه‌ای که با آن روبه‌رو است حاضر است دست به چنین اقدامی بزند و قیمت ارز را تا ۳۰ درصد و حتی بیشتر کاهش دهد.

با این همه اما برخی کارشناسان معتقدند تنها بازاری که می‌توان به عنوان مقصد بعدی رشد به آن توجه داشت، بورس است.

 تجربه نشان داده بعد از افزایش قیمت دلار بازار سرمایه و بورس رشدهای قابل‌توجهی داشتند.

دلار حواله هم است

محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: طی چند سال اخیر هر زمان که قیمت دلار بالا رفته تاثیر مثبتی در بازار سرمایه داشته است. ۷۰ درصد بازار درآمدهای دلاری دارند. به نوعی فضای کلی بازار سهام تحت تاثیر قیمت ارز قرار می‌گیرد.

وی می‌افزاید: طی روزهای گذشته بازار ارز بازدهی بالایی داشته است. هرچند که طی روزهای اخیر افت جزئی هم داشته است۰ اما ارزی که در بازار سرمایه طی دو سال گذشته اثرگذارتر بوده، نرخ ارز نیماست که شرکت‌های صادراتی به دلار حواله قیمت می‌خوردند.

غفوری ادامه می‌دهد: در حال حاضر شاهد هستیم که نرخ دلار حواله به حدود ۴۰ هزار تومان رسیده است. در این میان برخی شرکت‌ها از جمله صنایع کاشی، سیمانی‌ها و… می‌توانند به نرخ اسکناس دلارشان را تبدیل کنند. این موضوع تاثیر زیادی در شرکت‌های دلارمحور خواهد گذاشت و سودسازی خوبی را به ثبت خواهند رساند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: گزارش شرکت‌هایی که در فصل بهار منتشر می‌شود با دلار بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان خواهد بود. موضوعی که بورس را به لحاظ بنیادی در شرایط مطلوبی قرار خواهد داد.

دلار نیمایی ۴۴ هزار تومانی برای بورس جذاب است

غفوری می‌گوید: بورس در حال حاضر مسیر رشد را دنبال کرده و بسیاری از سهم‌های بزرگ سقف‌های تاریخی خود را شکستند. برای مثال فولاد مبارکه و شرکت ملی مس که حجم عظیمی از مارکت بازار را تشکیل می‌دهند با افزایش قیمت نشانه‌های خوبی برای بازار هستند.

وی یادآور می‌شود: همچنین تثبیت نرخ ارز نیما در قیمت‌های ۴۰ تا ۴۴ هزار تومان نیز می‌تواند بازار سهام را به شدت جذاب کند. در مجموع آینده خوبی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 339603
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا