بازیافت پسماندها راه بازگشت سرمایه‌های پنهان

جهان صنعت نیوز| مهناز نظارت- ایران یکی از کشورهایی است که کمترین میزان بازیافت در دنیا را دارد‌. بسیاری از مکان‌ها سطل مخصوص برای تفکیک انواع مختلف زباله ندارند چرا که نهادهای دولتی و محلی مسوول این امر از کنار این مهم ساده‌انگارانه عبور می‌کنند! متاسفانه زباله‌هایی که بازیافت نمی‌شوند عمدتا باعث آلودگی‌ و سایش‌های شدیدتری خواهند شد‌.
در اینجا به چهار مورد از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این زباله‌ها و مخاطرات اشاره خواهیم کرد:

زباله‌های شهری (زباله‌های خشک): این نوع زباله‌ها عمدتا از مواد آلی، پلاستیک، کاغذ و مقوا، شیشه و سفال و انواع منسوجاتی تشکیل شده است که روزانه بر اثر مصرف‌گرایی عمده انسان‌ها راهی سطل‌های زباله می‌شوند‌.

علاوه بر این بازیافت موادی همچون شیشه و پلاستیک به روش صحیح، فرآیند زمان‌بر و دارای هزینه قابل توجه است‌.

پسماند تر و زباله‌های تولید شده از مواد غذایی: اضافات مواد غذایی و زباله‌های تر عمدتا به زباله‌هایی گفته می‌شود که فسادپذیر هستند و به همین دلیل سبب تولید آلودگی، بیماری و مخاطرات جبران‌ناپذیری از این دست خواهند شد‌.

زباله‌های بیمارستانی و خطرناک: پسماندها و زباله‌های بیمارستانی همواره یکی از معضلات نگران‌کننده و مهمی است که توجه ویژه مسوولان و مدیران را می‌طلبد‌.

زیان‌آورترین پسماندها

کارشناسان محیط‌زیست معتقد هستند زباله‌های بیمارستانی که شامل مواد شیمیایی، عفونی و پاتولوژیکی است همواره می‌تواند از زیان‌آورترین پسماندها در صورت عدم بازیافت باشد‌.

زباله‌های صنعتی: این نوع از زباله‌ها به زباله‌هایی که ناشی از فعالیت‌های صنعتی و معدنی است اطلاق می‌گردد‌. موادی همچون: تولیدات مرجوعی فاسد و غیرکارآمد و هرگونه زائدات خانگی و صنعتی و آثار به جا مانده از تصفیه‌خانه‌ها و حوضچه‌های تثبیت خاکستر‌.

بی‌گمان زباله‌ها در دسته‌بندی‌های بیش از این مقدار قرار دارد اما در اینجا قصد داشتیم با چند نمونه از اصلی‌ترین موارد آشنا شویم‌. به طور کلی بخشی از ضایعات و نخاله‌هایی از این دست به مرکز دفن زباله‌ در خارج از شهر منتقل می‌شوند که این امر نه تنها برای محیط‌زیست بسیار آسیب‌زننده است بلکه به لحاظ مالی لطمه جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد‌.

خوشبختانه حدود ۸۰ درصد از تمام زباله‌های تولید شده را می‌توان بازیافت کرد و به چرخه استفاده مجدد بازگرداند‌. این مساله تنها نیازمند تفکیک زباله از مبدا، آگاهی شهروندان و تسهیل فرآیند بازیافت توسط دولت است‌.

بازیافت گزینه عقلانی

با استفاده مجدد و بازیافت زباله ما در مصرف انرژی و ذخایر زمین صرفه‌جویی کرده و علاوه بر این تولید مواد جدید معمولا هزینه بسیار زیادتری خواهد داشت و طبعا این هزینه اندوخته خواهد شد‌.

 بنابراین بازیافت همواره یک گزینه بهتر و عقلانی‌تر است‌. حتی با اضافه کردن CO2 به طور جداگانه از انواع مختلف زباله، بازیافت هنوز هم بهترین گزینه برای «نجات زمین» به حساب می‌آید‌.
راهکار تفکیک زباله در خانه، داشتن حداقل دو سطل مجزا برای تفکیک زباله‌های تر و خشک است‌. بالطبع اگر این کار در خانه صورت گیرد بسیار آسان است که کدام یک از دسته‌بندی زباله‌ها را می‌توان بازیافت کرد و یا به چرخه استفاده مجدد بازگرداند‌.

 اکنون می‌توانید متوجه این امر شوید که چرا تفکیک زباله‌های خانگی مهم است‌. ما باید نه تنها در محل زندگی بلکه در محل کار نیز تفکیک زباله را تمرین و نهادینه کنیم‌.

این یک راه‌حل سودبخش برای حفاظت از محیط‌زیست و کمک به حیات زمین است‌. برای تمرین تولید کمتر زباله‌ راهکارهای سودمندی نیز وجو دارد و آن هم این‌که به اندازه مصرف کنیم، مجددا استفاده کنیم و در آخر بازیافت کنیم‌. همواره به خاطر داشته باشیم: «با بازیافت پسماندها می‌توانیم سرمایه‌های پنهان را بازگردانیم.»

پژوهشگر محیط‌زیست

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 33982
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا