گروسی خبر داد؛

سفر قریب الوقوع تیم فنی آژانس به تهران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانسی خبری گفت که تیم فنی این نهاد به زودی به تهران سفر می‌کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانسی خبری گفت که تیم فنی این نهاد به زودی به تهران سفر می‌کند.

گروسی گفت که قبل از سفرش به تهران بر روی تعدادی از موارد توافق وجود داشت که باید مورد تاکید قرار می‌گرفت.

تیم فنی به زودی به تهران سفر می کند

او در پاسخ به سوالی در این خصوص که آیا ایران متعهد شده که اجازه نصب مجدد همه تجهیزات نظارتی که تحت برجام نصب شده بود از جمله نظارت آنلاین و ارائه داده‌ها را بدهد، گفت بر اساس بیانیه مشترک باید در این خصوص گفت‌وگو شود. وی افزود: ما نظراتی داریم و این بخشی از گفت‌وگوهای فنی که قرار است بعد از سفر من و بیانیه مشترک پیگیری شود و تیم فنی به زودی به تهران سفر خواهد کرد.

وی درباره اجرای نظارت پادمانی در ایران گفت که «همانطور که قبلاً گفتم حرکت به سمت نتایج ملموس مد نظر است» و افزود: اولاً این ممکن است محرمانه باشد به عنوان بخشی از اجرای پادمانی نرمال بین یک کشور و آژانس که مختص ایران نیست.

دور دیگری از نشست و بازدید از مکان ها در راه است

گروسی در ادامه گفت که «وقتی تعاملات آغاز می‌شود و ما بازدید می‌کنیم و نمونه‌های محیطی از مواد و تجهیزات برمی‌داریم، این باعث دور دیگری از نشست‌ها و (بازدید از) مکان‌ها می‌شود پس تقریباً غیرممکن است که فهرستی با جزئیات از مکان‌ها و تاریخ‌های مرتبط با این روند وجود داشته باشد».

مدیرکل آژانس در ادامه سخنانش ضمن این ادعا که پاسخ‌های قبلی ایران معتبر نبوده، بار دیگر خواستار دریافت پاسخ‌های مشخص و ملموس از سوی ایران شد. او سپس ابراز اطمینان کرد که گفت‌وگوها با ایران ادامه خواهد یافت.

برای اولین بار گفت و گوی جدی با رییس جمهور ایران داشتم

او در خصوص تفاوت سفر اخیرش به تهران با سفرهای قبلی گفت که تفاوت‌های زیادی وجود دارد و افزود: برای اولین بار توانستم گفت‌وگوی جدی با رئیس‌جمهور ایران داشته باشم.

گروسی ضمن مهم خواندن این گفت‌وگو گفت که در این دیدار، فرصت این را یافت تا نظراتش درباره شیوه‌ای که آژانس خواستار همکاری با ایران است را برای او (رئیس‌جمهور ایران) توضیح دهد. مدیرکل آژانس اتمی در ادامه گفت که در این سفر همچنین گفت‌وگویی اساسی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران درباره این مسائل داشت.

توافق با ایران فقط وعده نیست و گامی در مسیر درست است

وی سپس ضمن اشاره به گفت‌وگویش با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که در سیاست بین‌المللی و به طور کلی در سیاست، گفت‌وگو با افرد تصمیم‌گیر در نتایجی که ممکن است به دست آید، تفاوت ایجاد می‌کند. گروسی در خصوص بیانیه مشترک با ایران که در پایان سفرش به تهران منتشر شد هم گفت که هر سه بخش آن قابل توجه است.

گروسی در ادامه گفت که این موارد فقط وعده نیست و توافقات مشخص است و تاکید کرد که باید به کار خود ادامه دهد و فکر می‌کند این گامی در مسیر درست بوده است.

منبع: فارس

سیاسی
شناسه : 339846
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا