جهان صنعت نیوز گزارش می دهد؛

حال و هوای شب عید بازار تهران؛ شلوغ اما ناراضی

هر سال نزدیک های شب عید بازار و تره بار ها و اکثر مراکز فروشگاهی رنگ و بوی دیگری می گیرند؛ امسال هم مانند بقیه سال ها شاید بازار ها مملو از مردم باشد ولی چیزی که تغییر کرده حال و هوای آن ها است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به بهانه نزدیک شدن به عید نوروز خبرنگار جهان صنعت نیوز برای بازدید از حال و هوای مردم به بازار بزرگ تهران رفت. در ابتدای این مسیر باید به متروها اشاره کنیم که جای سوزن انداختن نبود. ولی چیزی که توجه را جلب می کرد عصبانیت بیش از حد مردم بود. انگاری که مردم مدام در عجله بودند و هیچوقت از رفتن یا رسیدن به مقصدشان رضایت نداشتند.

کاسبی فقط برای دست فروش ها است

در بازار تهران چیزی که مورد توجه قرار گرفت، اجتماع زیادی از مردم در پیاده روها و خالی بودن اکثر مغازه ها و غرفه های بازار بود. به همین بهانه خبرنگار جهان صنعت نیوز در گفتگویی با یک مغازه خشکبار در بازار این سوال را مطرح کرد:

در این شرایطی که جای سوزن انداختن در پیاده رو ها نیست، چرا شما و بقیه مغازه ها خلوت هستید؟

 مغازه داری که ۲۰ سال است در بازار مغازه خشکبار فروشی دارد در پاسخ به این سوال به نکته ای اشاره کرد و گفت: برای مغازه ها شرایط خوب نیست. الان کاسبی فقط برای دست فروش ها است. فقط کار و کاسبی دست فروش ها خوب است.

یعنی مردم بیشتر تمایل دارند که از دست فروش ها خشکبار تهیه کنند؟

بله الان شهرداری اجازه داده که دست فروش ها خشکبار بریزند. همانطورکه شلوغی ها را می بینید مردم بیشتر از آن ها خرید می کنند.

خب قیمت آن ها با قیمت شما یکی است؟

بله قیمت ها یکی هستند که تازه بعضی از آن ها قیمت های بالاتری هم در نظر می گیرند. ولی باز هم مردم به سمت آن ها می روند. مثلا ما زدیم پسته کیلویی ۹۶۰ هزار تومان، آن ها هم به همین قیمت می فروشند.

از لحاظ کیفیتی هم یکسان است؟

نه کیفیت آن ها از ما ضعیف تر است. ولی چون مردم می خواهند زود خرید کنند و بروند از دست فروش می خرند.

قیمت آجیل این چند وقت اخیر چقدر نوسان داشته است؟ حتی نسبت به سال قبل چطور؟

عید پارسال که خب قیمت دلار پایین تر بود. ولی الان که قیمت کشیده بالا، بادام هندی و پسته و… هم افزایش قیمت داشتند. به طورکلی قیمت همه محصولات ما با دلار ارتباط دارد. آجیل نسبت به چند ماه پیش هم کیلویی ۱۰۰ هزار تومان زیاد شده است.

این وضعیت یکی از قدیمی های خشکبار فروشی و درد و دل مغازه دار آن بود. بقیه مغازه ها هم دل خوشی از کار و کاسبی شان دم عید نداشتند. هر کدام هر سال هم به نسبت سال قبل خالی از مشتری می شدند. ولی با کمی بررسی می توان یافت که اوضاع دست فروش ها بهتر از غرفه ها و مغازه داران است.

چیزی نبود که نتوان از دست فروش ها تهیه کرد. همه چیز داشتند؛ از لباس و وسایل بچه گرفته تا خشکبار و مواد خوراکی. این دغدغه فقط به خشکبار ها مربوط نمی شد.

جلوتر در بازدید از یکی از مغازه های حراجی لباس فروشی هم صاحب مغازه به چند موضوع پرداخت که یکی از آن ها همین پر رونق بودن کاسبی دست فروش ها بود.

صاحب مغازه که مشغول بحث کردن با فردی پشت تلفن بود، فرصت را غنیمت دانستیم و نگاهی به قیمت ها کردیم. مغازه حراجی لباس بود؛ مثلا برخی از لباس های زنانه ۹۵ هزار تومان و برخی دیگر ۱۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شده بود. به نسبت این مبلغ هایی که امروز شاهد آن هستیم، به نظر قیمت های خوبی بودند.

سلام، ما برای تهیه یک گزارش از حال و هوای عید آمدیم، می توانید از شرایط فعلی کاسبی، قیمت ها، مشتری ها و… به ما بگویید؟

الان دیدید داشتم تلفنی صحبت می کردم؟ می دانید راجع به چی بود؟ من از دیروز تا الان سر افزایش قیمت دلار، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان جنس مانده روی دستم و خسارت دیده ام. مشتری ها نسبت به قبل خیلی کمتر شده اند. من ۲ ساله که این مغازه را دارم و قبل از آن هم ۲۰ سال جای دیگری در بازار مغازه داشتم.

مردم ناراضی اند؟ آیا این افزایش قیمت ها تاثیری در افت کیفیت گذاشته است؟

امسال نسبت به سال قبل اوضاع کاسبی خیلی بدتر شده است ولی کیفیت را حفظ کرده ایم.

جنس های شما ایرانی است یا وارداتی؟

وارداتی است؛ برای همین قیمت دلار خیلی تاثیر دارد روی کار و کاسبی ما. جالب است که الان دست فروش ها شرایط بهتری از ما دارن. حتی وقتی بعضی از آن ها محصولاتشان را به قیمت های بیشتری هم می فروشند. ولی چون این موضوع در ذهن مردم جا افتاده که دست فروشی ها ارزان ترند، باز هم به سراغ ما نمی آیند. در حالیکه خرید از مغازه خیلی بهتر است.

مثلا اگر سایز درست نبود یا مشکلی داشت می توانند جنس را مرجوع کرده و تعویض کنند. ولی دست فروش ها این امکان را ندارند که هیچ تازه بیشتر وقت ها هم جنس ضربه خورده و خراب به مشتری می دهند. ولی چون ذهنیت مردم نسبت به ارزان بودن محصولات آن ها اشتباه است، بیشتر تمایل دارند که از دست فروش خرید کنند.

نکته ای هست که بخواهید ما به عنوان یک رسانه مطرح کنیم؟

نکته که خب نه ولی موضوع دیگری هم که خیلی شرایط را سخت تر کرده بحث اجاره ها است. اجاره ها خیلی سنگین شده اند به طوریکه حتی صاحب مغازه ها برای تمدید اجاره به ۲ برابر هم راضی نیستند.

مثلا من ۲ سال پیش ۵۷ میلیون تومان اجاره می دادم، پارسال شد ۱۰۰ میلیون تومان ولی امسال ۲۵۰ میلیون تومان هم قبول نمی کند. خب الان شما بگویید که من باید چیکار کنم؟ شغل ما اینجا خوب است چون پا خورش زیاد است؛ ما که عمده فروش نیستیم و تلفنی هم نمی توانیم اجناسمان را بفروشی. پس مجبوریم جایی را انتخاب کنیم که عبور و مرور بیشتر باشد. چون همین درآمد ما اگر مغازه در کوچه ها و خیابان ها شهر باشد یک دهم می شود.

یعنی باز با این حال که قدرت خرید مردم کم شده و مشتری ها نسبت به قبل کاهش یافته اند، بازار جای بهتری برای مغازه ها است؟

نمی شود گفت بهتر ولی ناچاریم.

شکایت های مردم در طول روز به چه شکل است؟ چقدر با گله مندی مشتری هایتان رو به رو هستید؟

خیلی زیاد؛ بیشتر شکایت ها و گله های مردم هم برای گرانی است. جدا از آن، روزهایی بوده که ما ۲۰ تا دزد گرفتیم؛ مشتری می آید داخل مغازه و اجناس را در کیسه قرار می دهد و می رود. تازه با این حال که تعداد افراد ما در این مغازه زیاد است و دوربین هم داریم.

عید با طعم تورم و افزایش قیمت

سال های پیش وقتی حرف از عید نوروز می شد، شوق و ذوق مردم برای خریدهای عید و لباس نو و دید و بازدیدها به اوج می رسید. ولی اکنون نه تنها دلخوشی و خوشحالی برای مردم باقی نمانده بلکه هر روز به مشکلات و تنش های عصبانی آن ها هم اضافه می شود.

در پایان این بررسی میدانی از بازار، خبرنگار جهان صنعت نیوز به گفتگو با یک خانمی که همراه با ۲ فرزند کوچک خود در حال استراحت بودند، پرداخت. این خانم خانه دار که به گفته خودش از ورامین به بازار تهران آمده، درباره حال و هوای فعلی بازار و قیمت ها گفت: درست است که قیمت ها در همه جا زیاد شده ولی باز به نسبت بقیه مراکز خرید این جا بهتر است. من با اینکه با ۲ بچه کوچک برایم سخت است ولی مجبورم که برای خرید به بازار بیایم.

قبلا دست هر کسی را که می دیدی پر از کیسه های خرید بود ولی الان من خودم به شخصه بار ها به بازار آمدم و با دست خالی برگشتم. به هرحال من بچه دارم و فقط بحث خوراکی و غذا مطرح نیست؛ هزار و یک خرج دارند که باعث می شود برای اکثر خرید هایم محدودیت قائل شوم و اندک پولم را خرج چیزهای مهمتر برای بچه هایم کنم.

به غیر از این مسائل، الان مدت ها است که دیگر حال خوبی از مردم نمی بینم. حتی آن هایی که خرید کرده اند هم ناراضی اند و تحت فشار هستند. امیدوارم یک روز حال مردم در کوچه ها و خیابان ها بهتر شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 340234
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا