دفتر بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران پاسخ داد؛

کسری آب مخازن سدهای تهران چقدر است؟

حجم مخازن سدهای تهران نسبت به پارسال ۹۸ میلیون متر مکعب کسری دارند که این کسری و کاهش ۲۲ درصدی بارش‌ها در تهران نسبت به سال گذشته ضرورت توجه جدی‌تر به مصرف آب را دوچندان کرده و این هشدار را می‌دهد که آب را بدون ملاحظه مصرف نکنیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، علیرضا ارسطویی مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به کاهش ۲۴ درصدی آب ورودی به سدهای تهران در سال آبی جاری، گفت: مخازن سدهای پنج‌گانه تهران با کسری ۹۸ میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده‌اند.


وی افزود: میزان حجم کل مخازن سدهای استان تهران در حال حاضر به ۲۲۷ میلیون متر مکعب رسیده که این میزان در سال گذشته ۳۲۵ میلیون متر مکعب بوده است.

حجم آب سدهای تهران

ارسطویی با بیان اینکه آب ورودی به سدهای تهران در سال آبی جاری با کاهش ۲۴ درصدی روبه‌رو بوده است، ادامه داد: هم‌اکنون حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر حدود ۱۹ میلیون مترمکعب است که این میزان در روز مشابه سال گذشته ۴۰ میلیون مترمکعب بوده، همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان از ۱۸۱ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۱۳۹ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته ۱۲ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با موجودی ۱۱ میلیون مترمکعبی فعلی، یک میلیون مترمکعب کاهش نشان ‌می‌دهد و حجم آب سد ماملو نیز از ۶۸ میلیون مترمکعب سال گذشته، به ۴۴ میلیون مترمکعب رسیده و این در حالی است که حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با ۱۳ میلیون متر مکعب کاهش به ۱۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

میزان بارش های سال جاری در مقایسه با سال آبی گذشته

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای در خصوص میزان بارش‌ها نیز گفت: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون ۱۰۴.۴ میلی‌متر ثبت شده که این میزان در سال گذشته ۱۳۴ میلی‌متر بوده است، بر این اساس میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی قبل (ابتدای مهر ماه ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱) ۲۲.۱ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۶.۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا کاهش میزان بارش‌ها در حالی است که این روزها مردم سرگرم خانه‌تکانی هستند و امری که سبب شده که میزان مصرف روزانه تهران به ۳ میلیارد لیتر افزایش داده است. تداوم مصرف بی‌رویه با توجه به این میزان حجم مخزن و بارش‌ها می‌تواند کار تامین آب برای تابستان آینده تهران را با مشکلات جدی‌تری روبرو کند.

۸۸ درصد حجم ۵ تهران خالی است

بنابراین توصیه کارشناسان برای پیشگیری از بروز بحران، این است که هنگام مصرف آب، شیرهای آب بدون ملاحظه باز نکنند: همچنین به جای شستن راه‌پله‌ها و پارکینگ با آب تصفیه شده از یک سطل آب استفاده شود.

طی روزهای پایانی ۳ هفته گذشته، اوج بار مصرف آب در تهران از ۵۰ هزار لیتر در ثانیه گذر کرد و فشار زیادی به منابع آب تهران وارد شد. هم اکنون ۸۸ درصد از حجم ۵ سد ماملو، لتیان، کرج، لار و طالقان خالی است و تداوم مصرف به شیوه سه هفته گذشته می‌تواند مقدمه ایجاد یک بحران را ایجاد کند.

منبع: ایرنا

محیط زیست
شناسه : 340356
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا