با اجازه آمریکا؛

۵۰۰میلیون دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق آزاد شد

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: آمریکا اجازه پرداخت ۵۰۰میلیون دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های عراقی را داده است.

به گزارش جهان صنعت نیوزحمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ارتباط با پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشور عراق اظهار داشت: عراق پول برق و گاز ایران را در حساب بانکی به نام شرکت ملی گاز و توانیز واریز می‌کند اما این به‌معنی دسترسی ایران به این پول‌ها نیست.


وی افزود: پول‌های ایران در بانکی است که تحت نظارت آمریکا است و تنها اجازه واردات کالاهایی داده می‌شود که تحریم نیست، به‌طوری که سال گذشته در اسفند ماه یک میلیارد دلار کالا از این مسیر به ایران وارد  شد و بدهی ایران به ترکمنستان نیز از این محل پرداخت شد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: در سفر اخیر وزیر امور خارجه عراق، اجازه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های عراقی داده شد.

وی تصریح کرد: وزارت خارجه عراق به آمریکا اعلام کرده است که “حدود ۱۸ میلیارد دلار به ایران بدهکار هستیم” البته رئیس‌کل بانک مرکزی ایران رقم کمتری را اعلام کرده است، و رقم ۱۰ میلیارد دلار در گذشته اعلام شده بود.

حسینی  در ارتباط با دلایل اختلاف آمار موجود درباره میزان بدهی عراق به ایران ابراز کرد: این رقم بدهی به ایران توسط عراق، شاید به‌دلیل پول‌های برق و گازی جدیدی است که اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: از راه‌هایی که می‌توان با سرعت بیشتری پول‌های خود را در عراق آزاد کنیم سرمایه‌گذاری در خود این کشور است که منجر به بهره‌وری نیز می‌شود یا اینکه با تجار عراقی برای واردات کالا باید هماهنگی شود.

حسینی ادامه داد: سالانه ۴ هزار مگابایت برق عراق از طریق ایران تأمین می‌شود و نمی‌شود این کشور را در این شرایط تنها گذاشت؛ البته این به‌معنی صرف‌نظر کردن از پول خود نیست.

وی گفت: عراق روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار درآمد نفتی دارد که بر اساس قطعنامه سازمان ملل این پول در ابتدا به بانک آمریکایی وارد می‌شود و بانک مرکزی عراق دستور می‌دهد تا این پول به بانک‌های عراق سویفت شود؛ بخشی از این درآمد نیز به‌صورت اسکناس تحویل داده می‌شود.

وی اضافه کرد: به همین  خاطر آمریکا بر بازار ارز این کشور نظارت دارد اما باید توجه داشت که همه فعالیت‌های بانکی عراق از طریق بانک‌ها انجام نمی‌شود و عملاً مسیر ورود ارز به ایران بسته نیست.

حسینی با بیان اینکه دخالت آمریکا در بازار ارز عراق در واقع مشکلی برای تاجر عراقی است که ۱۰ درصد هزینه تجارت با ایران را بالا می‌برد؛ گفت: با اقدامات جدید آمریکا برای جلوگیری از ورود ارز به ایران مانعی ایجاد نشده است زیرا ما در صادرات به این کشور قدرت رقابت  و فاصله نزدیکی داریم که هزینه حمل و نقل را ارزان کرده است و می توانیم کماکان محصولات صادراتی خود را با قیمت کمتری صادر کنیم.

اقتصاد کلان
شناسه : 340573
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا