ممنوعیت خرید گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا برای این افراد ابلاغ شد

بورس کالا در اطلاعیه ای از ممنوعیت خرید گواهی سپرده شمش طلا توسط اشخاص حقوقی خبر داد.

به گزارش جهان صنعت نیوزمدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی کلیه اشخاص حقوقی (به غیر از صندوق های سرمایه گذاری کالایی پشتوانه طلا و بازارگردان) مجاز به خرید گواهی سپرده کالایی شمش طلا در نماد CD1GOB0001 نمی باشند.


گفتنی است، نماد معاملاتی شمش طلا برای انجام معاملات گواهی سپرده شمش طلا پنج شنبه گذشته(۱۸ اسفند) گشایش ‌یافت.

مزیت عمده معاملات گواهی سپرده شمش طلا این است که سرمایه‌گذاران خُرد هم می‌توانند در بازار حضور یابند و قادر خواهند بود طلا را در قالب اوراق با پشتوانه ۱۰۰ سوت یا همان یک دهم گرم طلا در این بازار خریداری کنند.

به طور مثال اگر قیمت هر گرم طلا (عیار ۹۹۵ قسمت در هزار) را ۳ میلیون تومان در نظر بگیرید با کمتر از ۳۰۰ هزار تومان می‌توانید در بورس کالا ۰.۱ میلی‌گرم طلا یا همان یک گواهی سپرده شمش طلا بخرید.

همه مشتریان بازار مالی بورس کالای ایران برای مشارکت در این معاملات باید در سامانه جدید پذیرش مشتریان کد بازار مالی دریافت کنند. پیش‌تر نشست‌های هماهنگی با کارگزاران و نهادهای مالی و کلاس های آموزشی نیز به میزبانی بورس کالای ایران در همین راستا برگزار شده بود. حتی پیش بینی شده معاملات قراردادهای آتی بر پایه این دارایی اوایل سال ۱۴۰۲ در بازار مشتقه بورس کالای ایران راه اندازی شود.

خزانه بانک ملت که در حال حاضر خزانه سکه طلا نیز هست، برای شمش طلا مورد پذیرش قرار گرفته و دارایی پایه، شمش طلای حدوداً یک کیلوگرمی با حداقل عیار ۹۹۵ قسمت در هزار، تولید شرکت زرشوران است. به‌عبارت دیگر، عیار شمش‌های طلای سپرده شده در خزانه قطعا برابر یا بیشتر از ۹۹۵ خواهد بود. هر گواهی سپرده کالایی معادل ۰.۱ گرم یا ۱۰۰ میلی گرم یا ۱۰۰ سوت از شمش طلای ذکر شده است.

نکته مهم در بازار این است که معاملات گواهی سپرده شمش طلا در سامانه معاملات ابزارهای نوین مالی بورس کالا انجام می‌شود. به این منظور مشتریان باید اقدام به اخذ کد معاملاتی بازار مالی از بورس کالا کنند. به این ترتیب همه مشتریان بازار مالی و همچنین همه مشتریانی که قبل از تاریخ ۱۸ اردیبهشت امسال (۱۴۰۱) اقدام به اخذ کد بازار مشتقه کرده‌اند، باید برای ثبت نام در سامانه جدید پذیرش مشتریان بورس کالا و دریافت کد بازار مالی اقدام کنند.

بورس
شناسه : 340773
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا