نخست وزیر عراق جزئیات توافق ایران و عربستان را فاش کرد

مصطفی الکاظمی جزئیات جدیدی از مذاکرات ایران و عربستان منتشر کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» که امروز (یکشنبه) منتشر شده اما انجام آن مربوط به پیش از روز جمعه و اعلان رسمی ازسرگیری روابط ایران و عربستان بوده، تأکید کرده بود که روابط دو کشور تا چند روز آینده برقرار خواهد شد و افزوده بود که این روابط به نفع دو ملت ایران و عربستان و همه ملت‌های منطقه خواهد بود.

 نخست وزیر سابق عراق تأکید کرد که طرفین به اشتباهات خود از جمله حمله به سفارت عربستان در تهران اعتراف کردند و کوشیدند که در مرحله اول اعتمادسازی کنند.

وی گفت که این مذاکرات فراگیر بوده و همه مسائل از جمله یمن و لبنان در آن مطرح می‌شد و وی شخصا مدیریت جلسات را در نقطه‌ای محرمانه در بغداد بر عهده داشت و گاه جلسات ۵-۶ ساعت طول می‌کشید.

همچنین نخست وزیر سابق عراق درباره اولین سفرش به تهران و دیدارش با رهبر انقلاب آیت الله خامنه‌ای گفت که این دیدار مبتنی بر صراحت بوده و افزود که به رهبر ایران گفته که عراق یک کشور مسلمان و همسایه و عربی است و نیازمند تعادل در روابط خارجی خود است و بی آنکه ضد ایران باشد می‌خواهد متوجه خاص بودن وضعیت عراق بشوید و اینکه عراق به شدت نیازمند آمریکاست که به ما در آزاد شدن از چنگ صدام حسین و داعش کمک کرد.

وی افزود که موضع رهبر ایران بسیار واضح بود: «به حاکمیت ارضی عراق و خاص بودن وضعیت این کشور و به سیاستی که برای منافع خود پیش بگیرد، احترام می‌گذاریم اما به سیاست‌های آمریکا اعتماد نداریم، هرچند عراق حق دارد سیاست خارجی خود را بر اساس منافعش ترسیم کند».

مصطفی الکاظمی تأکید کرد که مذاکرات صریحی هم با فرمانده نیروی قدس و دیگر مقامات ایران داشته و تأکید کرده که روابط عراق و آمریکا راهبردی است و افزود که ایرانی‌ها می‌خواستند خیالشان راحت باشد و ما خیالشان را راحت کردیم که منافع عراق این مسئله را ایجاب می‌کند که نیروهای آمریکایی برای آموزش نیروهای عراقی در عراق باشند بدون اینکه تهدیدی علیه ایران باشد.

وی گفت که در دوره نخست‌وزیری‌اش چند بار پیام‌هایی را میان ایران و آمریکا رد و بدل کرده است به خصوص وقتی که گروه‌های مسلح عراقی هدف قرار گرفتند.

مصطفی الکاظمی تأکید کرد که ترور سردار قاسم سلیمانی نقض صریح حاکمیت ارضی عراق بود و موضع دولت عراق هم در محکومیت این حادثه کاملا آشکار بود و این تصمیم کاملا آمریکایی بود و کشورهای منطقه و عراق هیچ نقشی در آن نداشتند.

وی افزود که عراق در مذاکرات ایران و آمریکا درباره آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران نقش داشت و مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن بود که به علت انتخابات آمریکا به تعویق افتاد و تأکید کرد که شخصا در زمان ریاست دستگاه اطلاعات به تهران رفته و با این زندانیان آمریکایی ملاقات کرده بود.

الکاظمی در بخش دیگری از سخنانش گفت که مجموعا سه بار هدف ترور قرار گرفته که یکی از آنها حمله پهپادی به خانه‌اش بوده است و افزود که عامل این حملات گروه‌های مسلح قانون‌شکن بودند./دنیای اقتصاد

سیاسی
شناسه : 341112
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا