رییس سازمان بورس؛

مس هم بورسی شد

رییس سازمان بورس از رونمایی از گواهی سپرده مس خبر داد که قرار است به زودی در کنار نفت و شمش طلا وارد بورس کالا شود و گفت: این کالاها سبب سرمایه گذاری بلند مدت و مصون از تورم می شود.

به گزارش جهان صنعت نیوزمجید عشقی در جمع خبرنگاران در حاشیه افتتاح مراسم معاملات شمش طلا ‌در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران در خصوص امکان وثیقه گذاری گواهی شمش طلا گفت: یکی از اهدافی که در بازار سرمایه پیگیری می کنیم، معرفی ابزارهای مالی مورد نیاز جامعه سرمایه گذاری است. سهامداران و سرمایه گذاران در مقاطع مختلف نیازمند ابزارهای متفاوتی برای سرمایه گذاری هستند.


رییس سازمان بورس همچنین بیان کرد: گاهی حفظ قدرت خرید در بلند مدت مطرح و این مساله سبب می‌شود تا به مردم حق بدهیم که به دنبال سرمایه گذاری‌هایی باشند که مصون از تورم بوده و بتوانند ارزش سرمایه آنها حفظ شود. ما در این خصوص دو بازار مناسب را رونمایی کردیم، یکی گواهی سپرده نفت است که یک ابتکار تاریخی و شروع یک تحول جدید در فروش نفت محسوب می شود و امیدوارم که در ادامه بحث زنجیره ابزارهای مرتبط با نفت را داشته باشیم که هم قراردادهای مشتقه با نفت و هم نیازهای اشخاصی که نفت را تحویل می گیرند و هم افرادی که مایل به سرمایه گذاری در این بازار هستند تا از نوسانات قیمت نفت بهره مند شوند را به نوعی جوابگو باشیم.

عشقی همچنین بیان کرد: ابزار دوم بحث شمش طلاست که یکی از ابزارهای مورد مراجعه مردم است و به صورت سنتی و عمومی در طلا سرمایه گذاری می کنند. شمش طلا یکی از حلقه های مفقوده بازار سرمایه محسوب می شود ما در چند مرحله قصد راه اندازی آن را داشتیم که امروز گواهی سپرده شمش طلا راه اندازی شد و اشخاص می توانند حتی در اندازه سرمایه های خرد خریداری و قدرت خرید و فروش خود را هم حفظ کنند.

وی افزود: به طور کلی تکمیل زنجیره این ابزارها در آینده در دستور کار سازمان بورس در شرکت های بورس کالا و انرژی هست، بحث قراردادهای مشتقه و آتی و اختیار معامله روی گواهی سپرده نفت و صندوق کالایی که افراد به صورت خرد افراد بتوانند در آن سرمایه گذاری کنند. در خصوص گواهی شمش نیز روی ابزارهای آن کار می شود که بتوانیم یک زنجیره کامل را در اختیار مردم قرار دهیم.

عشقی بیان کرد: نقطه شروع همه این کالاها گواهی سپرده است که اوراق بهادار است که امروز شمش را داشتیم و در مرحله بعدی مس و سایر کالاهای صنعتی که خود عرضه کننده ها تمایل داشته باشند، معرفی می‌شود و پس از آن بحث راه اندازی صندوق هاست که انجام خواهد شد.رئیس سازمان بورس سپس گفت: دوستان در بورس کالا امکان توثیق را از اول در توسعه سامانه دیده اند و بلافاصله بعد از عید این موضوع را عملیاتی خواهیم کرد.

عشقی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به این که سامانه معاملات این شمش‌ها بومی است دوستان در بورس کالا بحث امکان توثیق را از اول در توسعه سامانه دیده اند و زمان زیادی نخواهد برد و بلافاصله بعد از عید این موضوع را عملیاتی خواهیم کرد.وی در ادامه افزود: البته یک نکته این که بستر لازم برای توثیق فراهم می‌شود، اما این که بانک‌ها یا نهاد‌هایی که بخواهند از این ابزار استفاده کنند موضوع دیگری است خود بانک‌ها باید تمایل داشته باشند چرا که توسعه‌های نرم افزاری هم سمت بانک‌ها باید انجام شود که اشخاص بتوانند با توجه به نیاز خود این توثیق را انجام دهند.به گفته عشقی، سرویس‌ها از طرف بورس کالا در اختیار قرار خواهد گرفت.

بورس
شناسه : 341239
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا