سبد معیشت یا تورم؛

نحوه محاسبه حداقل حقوق تغییر کرد؟

به نظر نمی رسد حداقل حقوق در جلسه امروز هم تعیین شود. در این شرایط این گمانه زنی وجود دارد که ملاک افزایش حداقل دستمزد تغییر کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، یک کارشناس حوزه کار تعیین رقم حداقل حقوق کارگران در نشست امروز شورای عالی کار را بعید دانست.

حمید حاج اسماعیلی گفت: به طور حتم امروز اعداد و ارقامی درباره هزینه‌های سبد معیشت بیرون خواهد آمد. ولی برای مذاکره جدی نیازمند برگزاری چند نشست فشرده تا قبل از پایان سال و نزدیک شدن دیدگاه‌های گروه کارگر و کارفرما هستیم.

۱۰ درصد هم احتمال تعیین حداقل حقوق در جلسه امروز وجود ندارد

اسماعیلی اظهار کرد: به طور حتم اگر شورای عالی کار بخواهد این کار را به سرانجام برساند، ممکن است تا پایان سال برای تعیین دستمزد جلسات بیشتری بگذارد. ولی حتی ۱۰ درصد هم احتمال نمی‌دهیم که امروز رقم دستمزد کارگران مشخص شود.

وی ادامه داد: تجربه سال‌های اخیر نشان داده که دستمزد در روزهای پایانی سال تصویب می‌شود. هرچند که سال گذشته ابتکار عمل خوبی را از آقای عبدالملکی، وزیر سابق کار شاهد بودیم.

 ایشان در تعیین دستمزد عملکرد خوبی داشت و زودتر از پایان سال دستمزد به نتیجه رسید. ولی تاکید دارم تا دیدگاه‌های گروه کارگری و کارفرمایی به نتیجه نرسد اتفاقی نمی افتد.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: معتقدم این تاکتیک که در مذاکرات مزدی روی رقمی مشخص متمرکز شویم و فشار بیاوریم کارساز و شایسته نیست. این رویکرد با روح سه جانبه‌گرایی در شورای عالی کار همخوانی ندارد.

در حال حاضر باید تلاش کنیم که حداقل‌های معیشتی را برای کارگران تامین و قدرت خرید آنها را حفظ کنیم.

دستمزد  ۱۴۰۲ بدون گزارش کمیته مزد تعیین می شود؟

حاج اسماعیلی توضیح داد: در حال حاضر مذاکرات دستمزد معطل تعیین سبد معیشت شده است. اگر اعتقاد به تعیین هزینه سبد معیشت وجود ندارد و قرار است کمیته مزد و گزارش آن نادیده گرفته شود، باید به رقم نرخ تورم و خط فقر که هر دو در حوزه حاکمیت و اداره دولت تعیین می شوند اعتنا کنیم.

دو ماه قبل خط فقر در گزارش منتشر شده وزارت کار حدود ۱۵ میلیون تومان اعلام شد که می تواند مبنای شروع کار باشد.

این کارشناس حوزه افزود: فسلفه تشکیل کمیته مزد شورای عالی کار محاسبه علمی و کارشناسی هزینه های سبد معیشت در بند ۲ ماده ۴۱ بود تا کار برای ورود مذاکرات تسهیل شود.

اگر گروه کارفرمایی یا دولت امسال روی سبد معیشت متمرکز نمی شوند، باید به بند یک ماده ۴۱ و محاسبه نرخ تورم توجه کنند که طبعا عدد پایینی نیست.

 طبق گزارش اخیر مراجع رسمی نرخ تورم بهمن ماه ۴۶.۹ درصد بوده و در اسفند ماه قطعا افزایش داشته است. بنابراین با در نظر گرفتن تورم نمی‌توان رقم پایینی برای دستمزد کارگران تصویب کرد.

منبع: تسنیم

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 341316
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا