مردم مطمئن باشند کسری بودجه از بابت دارو نخواهیم داشت

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این گفت وگوی زنده تلویزیونی گزارشی از روند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس و همچنین مهم ترین مصوبات و تصمیمات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مردم ارائه کرد.

وی گفت: امسال به خاطر اینکه هم باید برنامه در مجلس تصویب می شد و هم بودجه و هر دو را دولت باید می داد، برنامه با تاخیر بحث شد و در نهایت تصمیم بر این شد برنامه ششم شش ماه تمدید شود و دولت بودجه را بر اساس برنامه ششم تقدیم مجلس کرد. طبیعتا بودجه با بیش از یک ماه تاخیر به مجلس آمد و زمان بررسی بودجه در مجلس فشرده شد و مجلس در این ایام به صورت سه شیفت هم در کمیسیون تلفیق و هم در صحن توانست بودجه را تصویب و الان مراحل شورای نگهبان را طی می کند و تا پایان این هفته نهایی خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: کمیسیون تلفیق امروز بخشی از ایرادهای شورای نگهبان را بررسی کرد و فردا هم بخش دیگر را بررسی می‌کند؛ ما هم در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در صحن ایرادات شورای نگهبان را برطرف خواهیم کرد و سعی می کنیم تا چهارشنبه شب یا پنجشنبه آن را به شورای نگهبان ارسال کنیم.

وی افزود: مجموعه بودجه ای که به مجلس می آید شامل دو بخش است؛ یکی بودجه شرکتها و یکی بودجه عمومی دولت و بودجه اختصاصی دولت است. بودجه اختصاصی، بودجه درآمد هزینه است که در حقیقت به خزانه واریز می‌شود و عین آن به دستگاه اختصاص می یابد. یکی بودجه عمومی کشور است که حدود دو هزار وصد و خورده ای میلیارد تومان است. یکی هم بودجه شرکتها و بودجه عمومی دولت باهم است که بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان است. در کل در بودجه دولت و شرکتها مجلس سعی کرد نه تنها سقف افزایش پیدا نکند بلکه ۲/۶ سقف کاهش پیدا کرد.

سیاست قطعی ما در مجلس توجه به معیشت، محرومیت زدایی و بحث اشتغال بود

قالیاف در ادامه گفت: بودجه عمومی حدود ۴ درصد یعنی کمتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که در مقابل دو هزار و صد و خورده ای بسیار افزایش ناچیزی است. دلیل آن هم این است که ما حتی در جاهایی که نمایندگان پیشنهاد داشتند افزایش سقف ندادیم، بلکه سعی کردیم آن درآمد را در جاهایی که درآمدها پایدار نیستند اضافه کنیم. سعی کردیم بودجه ناترازی و کسری عملیاتی پیدا نکند. اگر بودجه ناتراز باشد و کسری عملیاتی داشته باشد تورم بالا رفته و نقدینگی افزایش می یابد. سیاست قطعی ما در مجلس توجه به معیشت، محرومیت زدایی و بحث اشتغال بود و از طرف دیگر اینکه افزایش سقف نداشته باشیم و من فکر می کنم مجلس در این کار موفق بود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در معیشت، اولین بحث مربوط به حقوق است خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ متوسط ۱۰ درصد حقوق را در میانه سال افزایش دادیم و اکنون حقوق سال ۱۴۰۲ را ۲۰ درصد افزایش دادیم و افرادی که حقوق ۱۰ میلیون به پایین دریافت می کنند، از مالیات معاف شدند که به نوعی کمک به معیشت آنان است. از اقدامات دیگر، امسال پیش بینی کردیم که به تولید نیز توجه کنیم. هفت واحد درصد مالیات در حوزه تولید را کاهش دادیم که در روند اقتصاد اثر می گذارد. کار مهم دیگری که امسال انجام دادیم به حوزه کالابرگ باز می‌گردد. در بودجه ۱۴۰۱ مجلس کالابرگ را تصویب و دولت را مکلف کرده بود که در تبدیل ارز ترجیحی، کالابرگ به مردم بدهد. یکی از علت ها این بود که وقتی ما کالابرگ داده و قیمت را کنترل می کردیم، در اقلام اصلی قدرت خرید مردم حفظ می شد.

وی اظهار کرد: امسال نیز به دولت اجازه دادیم – مخصوصا برای پنج دهک پایین و به ویژه سه دهک پایین جامعه که احتیاج بیشتری دارند – از کالابرگ برای آنها استفاده کند. به نوعی ما خانواده هایی که نسبت به تورم قدرت خرید کمتری دارند را از این طریق حمایت کردیم. قبول دارم که به اندازه تورم نتوانستیم پوشش کامل دهیم؛ مخصوصا افرادی که ضعیفتر هستند. البته باید با سیاستهای جبرانی مثل کالابرگ الکترونیکی و معافیتهای مالیاتی به این قشر توجه شود. اکنون هر کسی حقوق زیر ۱۰ میلیون داشته باشد، از معافیت مالیاتی برخوردار است؛ حالا چه در حوزه کارمندی باشد و چه در بخش مربوط به قانون کار. از سوی دیگر امسال بخشی از جامعه که آسیب پذیر بوده و تحت پوشش بیمه نبودند، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. مثلا ملوانان تحت پوشش بیمه نبودند که حالا تحت پوشش مالی قرار گرفته‌اند.

مجلس و دولت باید تلاش کنند که تورم را کاهش دهند

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در بودجه پارسال ما هرکسی را که تحت پوشش بیمه سلامت نبود بیمه کردیم افزود: بیش از ۶ میلیون نفر بدون اخذ وجه در سال ۱۴۰۱ بیمه شدند و همین را برای سال ۱۴۰۲ تمدید کردیم که اگر کسانی هستند که هنوز بیمه نشده‌اند و حتی اگر در دهکهای پایین جامعه هم نیستند و در دهک ها بالاتر هم هستند، حتما بیمه شوند و طبیعتا این بیمه بخشی از هزینه ها را جبران می‌کند. یا به عنوان نمونه، حقوق سربازان در سال ۹۹ که بخشی از آنها نیز ازدواج کرده اند ماهانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بود؛ در حالیکه امروز یک سرباز متاهل ماهانه بیش از ۷ میلیون تومان حقوق می گیرد.

وی با اذعان به اینکه سیاستهای جبرانی ما بخشی از هزینه ها را جبران می کند گفت: البته بنده اقرار می کنم که این تدابیر حتما نمی تواند همه تورم را پوشس دهد. مجلس و دولت باید تلاش کنند که تورم را کاهش دهند تا قدرت خرید مردم حفظ شود. این اولویت ما است و ان شاالله در برنامه پنج ساله هفتم این موضوع باید به طور جد مورد توجه باشد. مخصوصا اصلاح ساختار بودجه یکی از قانون ها جدی است که در کاهش نقدینگی و کاهش تورم موثر است و امیدواریم این اتفاق به طور کامل رخ دهد.

رییس قوه مقننه افزود: مجلس می تواند در رابطه با حقوق سربازی به تنهایی تصمیم بگیرد. ما در این باره دو نکته داریم؛ یکی اینکه حقوق آنها را افزایش دهیم که استقبال خوبی شد. طبق گزارشی که بنده از نیروهای مسلح دارم، این افزایش حقوق باعث شد خیلی از افرادی که به خاطر مشکلات خانوادگی و مشکلات تامین زندگی به سربازی نیامده بودند، مشغول خدمت سربازی شوند. امروز با پیگیریهای انجام شده در مجلس با ستاد کل نیروهای مسلح به این جمع بندی رسیدیم که اصل موضوع سربازی نیاز به یک بازنگری دارد. با دستور مقام معظم رهبری طرح جدید بهینه کردن سربازی را با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در مجلس بررسی می کنیم تا بتوانیم در شیوه سربازی نیز تجدید نظر کنیم.

سربازهای صاحب مهارت وام اشتغال می گیرند

وی خاطر نشان کرد: نمی توان برای زمان اجرای این طرح فعلا چیزی گفت ولی در دستورکار مجلس است. چندین دهه است که ما با این روند کار را دنبال می کنیم و اکنون نیاز به تجدید نظر است. یک زمانی سربازها حس می کردند سربازی یعنی بیگاری. البته در زمان جنگ بحث فرق می کند. اکنون سربازانی که تحصیلات بالا دارند یا نخبه هستند دقیقا در راستای تخصص خود به کار گرفته می شوند. نکته دیگری که به آن توجه شد، این است که ستاد کل برنامه ای دارد که همه جوان هایی که به سربازی می آیند حتما در پایان دوره خدمت در حرفه خاصی صاحب مهارت شوند و کارت حرفه ای بگیرند. امسال در قانون بودجه ما این کار را انجام دادیم که یک رقم قابل توجهی یعنی چند هزار میلیارد تومان در تبصره ۱۸ برای این موضوع تخصیص دادیم تا کسانی که خدمت سربازی‌شان به پایان می‌رسد و صاحب مهارت در حرفه ای می‌شوند، وام اشتغال بگیرند تا با سرمایه گذاری در حرفه ای که کسب کرده‌اند، مشغول به کار شوند.

قالیباف در ادامه با اشاره به معافیتهای مالیاتی خاطر نشان کرد: ما در حوزه مالیات در بخش هایی معافیت مالیاتی داشتیم که واقعا شامل حالشان نمی‌شد. به عنوان مثال بخشی از موسسات کمک آموزشی که درآمدهای هنگفتی دارند، از معافیت مالیاتی برخوردار بوده‌اند؛ در حالی که از این ها باید مالیات گرفته شود. ما در این رابطه تجدیدنظر کردیم که بخش هایی که باید مالیات می دادند اما به دلایل مختلف معاف بودند، حالا باید مالیات بپردازند. ما قبلا در بخش مالیات سامانه محور نبودیم و بیشتر مودیان مالیاتی به صورت حضوری مراجعه می کردند و عمدتا از افراد جزء مالیات گرفته می‌شد. شاید بیش از ۳ میلیون مودیانی که از آنها مالیات می گرفتیم حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات را تامین می کردند؛ در حالیکه بخش عمده ای یعنی حدود ۹ میلیون نفر افرادی داریم که باید مالیات پرداخت کنند.

منبع: ایسنا

سیاسی
شناسه : 341383
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا